• LaFontaine

Muskelblödning?

Idag upptäckte jag en knuta lårets baksida. Den sitter precis på muskeln. Knutan sitter på ett område med ett rätt stort blåmärke och jag kan inte minnas att jag slagit i. 

Jag är lite öm och stel över låret och misstänker därför en liten bristning eller liknande. Jag kan inte minnas att jag gjort mig illa, men vet att jag varit stel i låret ganska länge. Dessutom är jag ohyggligt stel i mina baklår.

Kan det vara en bristning och hur länge måste man vila en sådan? Jag hade sett fram emot lite löpning i det fina vintervädret nu i helgen, men det kanske inte är så smart?

Hjälp en rådvill  

• Svar på tråden Muskelblödning?
  • Jesper f

Tycker det låter som en bristning vid muselfäste eller liknande. Men man kan faktiskt få något liknande vid välldigt kraftig vad-kramp. Men hade du drabbats av det skulle du DEFENITIVT minnas det. Fruktansvärd smärta, så tror snarare på det första.

Du ska vara försiktig närmaste 2-3 veckorna, så inget springande inom närmsta tiden. Använd gärna värmedyna och någon av dom nya bra, gellerna, typ Voltaren ( dock EJ samtidigt. Du får ta värme förste, gel efteråt. Man slappnar av, vilket främjar blodcirkulationen - tillförseln av "friskt" blod med syre, så läker det snabbare ), så kommer det där att läkas av sig själv. Nu vet jag inte hur ont du har men du kan även använda en stödstrumpa om dagarna, för att avlasta.

Men av din beskrivning, behandlar du det här enklast och bäst hemma. Opraktiskt och ömmande, givetvis. Men det går tack å lov över. Lycka till å krya på dig.

• LaFontaine
    Jesper f skrev 2010-12-10 20:46:47 följande:
    Tycker det låter som en bristning vid muselfäste eller liknande. Men man kan faktiskt få något liknande vid välldigt kraftig vad-kramp. Men hade du drabbats av det skulle du DEFENITIVT minnas det. Fruktansvärd smärta, så tror snarare på det första.

Du ska vara försiktig närmaste 2-3 veckorna, så inget springande inom närmsta tiden. Använd gärna värmedyna och någon av dom nya bra, gellerna, typ Voltaren ( dock EJ samtidigt. Du får ta värme förste, gel efteråt. Man slappnar av, vilket främjar blodcirkulationen - tillförseln av "friskt" blod med syre, så läker det snabbare ), så kommer det där att läkas av sig själv. Nu vet jag inte hur ont du har men du kan även använda en stödstrumpa om dagarna, för att avlasta.

Men av din beskrivning, behandlar du det här enklast och bäst hemma. Opraktiskt och ömmande, givetvis. Men det går tack å lov över. Lycka till å krya på dig.
    2-3 veckor? Gode skapare jag kommer bli galen här... Men lite styrketräning med lagom lätt motstånd kanske funkar?
  • Jesper f
    LaFontaine skrev 2010-12-10 20:54:25 följande:
    2-3 veckor? Gode skapare jag kommer bli galen här... Men lite styrketräning med lagom lätt motstånd kanske funkar?
    Njäej, alltså så nära helt still som möjligt, förutom det som du går på benet, är inte att rekomendera faktumvis. Du riskerar bara att börja om från första början. Vill du nu hjärtans gärna göra något för att röra på dig, ska du absolut INTE göra det med mer än kroppens egen tyngd som motstånd. Dvs, simma. Men övriga aktiviteter är bara att lägga ned, minst 2 veckor framåt, innan bristningen är så pass läkt, att du försiktigt kan sätta igång igen. Blir muskelbristningen komplett, riskerar du operation, och då pratar vi inga 2-3 veckor vila.
Svar på tråden Muskelblödning?