• Åsa

Kronprinsessan GRAVID!!!

Sven Erik Johansson skrev 2010-12-13 09:59:20 följande:
    Är Victoria gravid bär hon på en
    ättling till Erik Segersäll, Olof Skötkonung, Gustav Vasa och många flera.
    Just det var kanske ingen större bedrift; Gustav Vasa beräknas ha runt 4 miljoner efterlevande idag efter ett släktforskningsreportage jag såg (Alla linjer räknade då.)
  • Åsa
    Sven Erik Johansson skrev 2010-12-13 10:22:03 följande:
    Det kan vara sant. Så gott som alla Europas kungligheter är Vasaättlingar och ca 100 000 svenskar
    lär vara det enligt någon beräkning.Däremot är det nog få svenskar som härstgammar från så många
    av Sveriges monarker som kungen o hans barn.
    Siffran jag såg på ättlingar i Sverige var betydligt högre än så; men så gick den som sagt på alla linjer, även frillobarn och kjolsidan.
  • Åsa
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-12-13 10:29:00 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2010-12-13 10:26:24 följande:
    ...säger de. :P
    Nej, det är en matematisk uträkning. Om jag inte minns fel så skulle det krävas fler människor än det någonsin har existerat för att den hypotesen ska vara falsk.
    En annan historia är att det givetvisi även finns "småbrukare NN" där borta i historien som  har miljontals ättlingar, många av dem samma som räknar in Karl den Store Det stora antalet beror ju just på att vi får fler anor (och ättlingar) ju längre bakåt i tiden man räknar.
  • Åsa
    Sven Erik Johansson skrev 2010-12-13 10:37:58 följande:
    Apropå det och släktforskning:
    Ett misstag många gör är att de tycks tro att antalet förfäder bakåt i tiden bara ökar o ökar,
    men det är ett matematiskt felslut. En o samma person kan ju var en förfader på olika sätt.
    Tex farfars farfar kan ju vara samma person som mormors morfar o så vidare
    Iofs, det är ju inte en exponentiell ökning, men nog sjutton har du fler förfäder tjugo eller femtio generationer bakåt i tiden än tio.
  • Åsa
    Åsa skrev 2010-12-13 10:40:44 följande:
    Iofs, det är ju inte en exponentiell ökning, men nog sjutton har du fler förfäder tjugo eller femtio generationer bakåt i tiden än tio.
    Ända tills vi är frame vid Lucy då men fullt så långt brukar inte släktforskarna gå
  • Åsa

Tiden bakåt i sig innebär ju OT inte automatiskt ett visst antal anor. Jag som har tämligen långa hopp mellan generationerna på sina håll - det där med att folk fick barn tidigt förr är ju en sanning med modifikation - har exempelvis en morfarsfar som föddes i slutet av artonhundratrettiotalet (!)  Min mormor, född i slutet på artonhundratalet, hade fortfarande en levande muntlig tradition med sig och blev mycket upprörd när man satte "räligheten" Karl XI på sedlarna. Hans massakrer i Sydsverige var varken glömda eller förlåtna...

Svar på tråden Kronprinsessan GRAVID!!!