• Anonym
    Anonym (fru och mamma) skrev 2010-12-12 02:18:21 följande:

Men han är vad jag vet än så länge bara anhållen. Informationen på länken gäller för de som blivit häktade. Tror att han skulle ha kontakat mig själv om han fått. Men det kan ju hända att han har restriktioner?

Och om det är så borde inte polisen eller den som utsetts som hans advokat kunna kontakta mig?

Anhållen
    är ett beslut som fattas av åklagare och gäller maximalt i fyra dygn.

9 § Då någon grips eller anhålls eller då ett
    anhållningsbeslut enligt 8 § första stycket verkställs, skall
    den frihetsberövade få besked om det brott som han är misstänkt
    för samt grunden för frihetsberövandet. En anhållens närmaste
    anhöriga och andra personer som står den anhållne särskilt nära
    skall underrättas om anhållandet så snart det kan ske utan men
    för utredningen. En sådan underrättelse får dock inte utan
    synnerliga skäl lämnas mot den anhållnes önskan. Lag (1998:24).
  • Anonym
    Anonym (fru och mamma) skrev 2010-12-12 02:45:13 följande:
    Jag kan säga att jag fick inget besked alls om anhållandet!
    Innan han åkte sa poliserna (civilklädda) att han skulle ta med sig pengar till en taxi. Men eftersom vi bor ganska nära så sa jag att jag kunde hämta honom likaväl. Då förklarade polisen till mig var polishuset dom skulle till ligger.
    Sen hörde jag inte mer. Skulle till skolan (läser på högskolan) på eftermiddagen. Men eftersom jag inte fått höra något av honom så fick jag lov att sluta tidigare för att hämta barnen. Det var min man som skulle hämta dom egentligen. När jag kom hem, mobilen fortfarande avstängd hade det gått sex timmar sedan dom hämtade honom.
    Inget meddelande alls!
    Åkte till polishuset och möttes av en sur och otrevlig poliskärring som lät mig vänta 10 minuter innan hon sa att "ja han är anhållen" punkt slut.

Efter detta har vi på omvägar (genom folk som känner någon som känner som suttit på samma ställe och kunnat prata med honom) fått höra vad han blivit misstänkt för.

Sen dess har han blivit flyttat till en annan kommun, där det påstådda brottet ska ha ägt rum. Men detta är saker jag fått reda på genom andra advokat kontakter. Inte hans advokat eller någon polismydighet.

Jag vill veta vad som händer!

Just nu känns det som att min man är kidnappad!
    Och polisen är sur över att jag överhuvudtaget vill veta var han är!
    Anmäl tjänstefel enligt lagen!

Jag förstår att det är jobbigt men de kan hålla honom i 4 dygn innan  de försöker få honom häktad.
  • Anonym
    Bulldozer skrev 2010-12-12 03:03:48 följande:
    Man kan inte vara anhållen så länge, blir om bevusens anses räcka även att bli häktad eller släppt, vet inte om själva anhållandet är endast 72 timmar innan dom begär honom häktad
    Ja det kan man tycka men det är ingens skyldighet!
    Din man kan ha det som önskemål att advokat eller eller polis ska informera dig men absolut inget måste
    Han är myndig och därmed så behöver ingen meddelas om någonting
    4 dygn så det är 96 timmar..
  • Anonym

det lutar åt det hållet att din man har fulla restriktioner,får bara prata med sin advokat.
    av allt att döma så är han skäligen misstänkt för normal/grovbrottslighet.

driver han eget så kan det vara ekobrott vilket lagen är väldigt sträng på.
    spekulerar bara.

jag blev anhållen skäligen misstänkt för grovt narkotikabrott med uppsåt
    att sälja det vidare.
    men släpptes i brist på bevis samt att jag hade alibi att jag ej varit närvarande vid
    narkotikaaffären..men den s.k gärningsmannen hade gömt droger i min källare.

• Anonym

Ja en person kan sitta häktad under tiden polisen utreder om det så bara handlar om en hirtoria någon berättat. Men det är  tingsrätten som fastställer häktningen. Åklagaren får lägga fram det som skulle tala för att personen kan vara delaktig.. Häktningsförhandlingar sker varannan vecka. Men personen kan släppas där emellan om man intr tror personenär iblandad längre. 

• Anonym
    Anonym (fru och mamma) skrev 2010-12-12 14:47:07 följande:

Ibland vet man inte vad man har för "vänner" tyvärr men det är väldigt enkelt att säga upp kontakten när man inte anser dom som vänner längre.

Eller så kommer dom få "umgås" ett tag till i cellerna bredvid varandra....
    Kan du verkligen inte se vad det är din man har gjort?
    Kan du inte ens för en sekund inse och erkänna för dig själv ens att det är hemskt och fullkomligt oaccetabelt?
    Du nonchalerar det som om det vore det mesta normala i ens liv att ha påverkade vänner, att köra omkring folk med sned tändning och att bränna ner andras egendom?
    Hemskt!
  • Anonym
    Anonym (fru och mamma) skrev 2010-12-12 15:15:55 följande:
    JA det är hemskt att bränna någons kiosk. Det har jag inte sagt att det inte är!

Men min man är inte inblandad i det mer än att han råkade skjutsa en idiot.
    Sen hade han hört att han pratat om den här kiosken innan och att kiosken ligger i samma ort som han blev skjutsad till.

Har skrivit det innan men skriver det igen HAN VISSTE INTE ATT KILLEN SKULLE BRÄNNA STÄLLET NÄR DOM ÅKTE DIT!
    Han släppte av sin vän på en mindre ort och åkte därifrån. Hur han kom därifrån vet jag inte. SEN läste vi i tidningen att det brunnit och fattade att det förmodligen varit han.

Ja han borde ha anmält sin kompis från början. Men han var dum och tänkte att det hade ju inte blivit så stora skador.
    Och nu kommer han antagligen få stå sitt kast och antagligen så får han även ta sitt straff!
    Mordbrand, medhjälp till mordbrand är allvarliga brott!
  • Anonym

Hej TS!
    Är i en liknande sits som du är i. Min man sitter häktad just nu...
    Läst mig till litegranna... Kriminalvårdens hemsida är ganska bra för oss anhöriga. Dock kontaktade både polis och offentlig försvarare mig nästan omgående. Hoppas på det bästa för dig och dina barn! Att han får komma hem snart.....

http://www.kriminalvarden.se/sv/Hakte/Till-dig-som-ar-anhorig/

http://www.polisen.se/Pressrum/Gripen-anhallen-eller-haktad/

• Anonym
    Anonym (fru och mamma) skrev 2010-12-12 18:26:11 följande:
    Jag försvarar absolut inte han som begick brottet!

Däremot så vill jag inte att min man ska dömas för något som någon annan gjort. Ett grovt brott, mordbrand. Men min man var inte delaktig i själva brottet eller innan brottet skedde medveten om att han hjälpte denne man att komma till platsen.
    Det han gjort är däremot att undanhållit att berätta för polisen att han misstänkte att det var den killen som tände på.

Nu orkar jag inte förklara mig och min ståndpunkt i det här längre.

Ni som drar förhastade slutsatser börjar jag tro inte är läskunniga och ni kan lika gärna bespara mig från era antaganden och påhopp!
    ja du får se vad det är för straff din man kommer att dömas för ninnan du gapar om påhopp till höger o vänster!
    Återkom gärna när domen fallit och tala om för oss vad som sas
    I dagsläget så ligger det till så att han sitter misstänkt för mordbrand/ medhjälp till mordbrand! han har kört sin komis till brottet i vetskap om att han ville/skulle göra det men att han inte trodde att det va så seiöst och att det skulle ske!
  • Anonym
    Anonym (fru och mamma) skrev 2010-12-12 20:55:42 följande:
    Tack så mycket!
    Hoppas på att jag kan få lite mer klarhet imorgon måndag.
    Det hoppas jag med!
    Kanske går att få reda på advokaten genom polisen? Eller åklagaren? Bara du får ett av dessa namn borde du kunna få tag på advokaten och prata med honom åtmindstonde. Hur länge har han varit anhållen?
  • Anonym

Såg 3 dagar sedan nu.... Att du skrev det i ts. Antingen blir han häktad imorgon då eller så kommer han hem....

• Anonym
    Anonym (fru och mamma) skrev 2010-12-12 21:56:33 följande:
    Det var i onsdags han blev anhållen. Eventuellt har har blivit häktad eller iallafall förts till en annan kommun i fredags. Men det vet jag som sagt inte 100% säkert.

De hänvisar ju till sekretessen såklart när man ringer. Vilket jag förstår.

Väntar i ovissheten och vet fortfarande inte vad jag ska säga till barnen. Just nu är han bortrest och jag håller dom underhållna genom att åka och hälsa på olika folk så att dom inte ska fråga så mycket. Vill ju veta säkert själv vad det blir innan jag kan börja förklara till dom varför pappa inte kommer hem.  
    Fy, vad jobbigt för Er!!! Jag hoppas verkligen att du får mer klarhet imorgon... Själv väntar jag på nya häktningsförhandlingar på tisdag och hoppas hoppas hoppas att han får komma hem då!!!
  • Anonym
    Anonym (fru och mamma) skrev 2010-12-13 16:53:48 följande:
    Idag har jag blivit kontaktad av den advokat som han blivit tilldelad.
    Han är häktad här i samma kommun som vi bor i så jag kunde gå dit och lämna in pengar till honom så att han kan köpa någonting.
    Alltsaå är han som det heter Skärligen misstänkt.... stor risk att han kanske blir dömd
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-13 17:57:37 följande:
    Alltsaå är han som det heter Skärligen misstänkt.... stor risk att han kanske blir dömd
    Rynkar på näsan Är ledsen för din och dina barns skull!!!
  • Anonym
    Tezz i skrev 2010-12-13 18:11:12 följande:
    Din mans "vän" talade ju för din man att han ville bränna ner huset/kiosken. Så hur kan din man inte veta det då?
    Ts man hade inte tagit så "seriöst" på det kompisen hade sagt säger hon.
    Sen verkar det som om kompisen enligt Ts va sned tänd om det va pga drogher han hade sned tändning eller pga enorm ilsa vet vi inte men nåt va det.
    Men ja du har rätt, Ts man körde kompisen till brottsplatsen
  • Anonym
    Anonym (trist) skrev 2010-12-13 19:43:43 följande:
    Lämna in pengar så han kan köpa nånting ?
    ja typ godis,tidningar eller toba i kiosken.han kanske inte hade så mycket pengar på sig när dom plockade honom
  • Anonym
    Anonym (trist) skrev 2010-12-13 20:04:31 följande:
    Men pratade du inte med honom då ?
    dte beror väl på om Ts man har restriktioner eller inte,inte alls säkert man får prata med den häktade,pengarna lämnar man till vakt kuren eller advokaten så får dom ge hennes man dom
  • Anonym

Mycket lustigt att läsa hur alla förvandlas till poliser, åklagare, utredare, och inte minst kriminalvårdare så fort något sånt här dyker upp. Alla "vet" hur det ligger till och hur man blir misstänkt, gripen, anhållen, och häktad för ett brott (och inte minst hur domstolen resonerar sedan och vad straffet blir). Nu är jag kanske lite sen på det men jag, som har åtminstone lite koll på läget, ville bara förtydliga hur saker och ting fungerar.

Polisen griper en person då det finns misstankar om brott. Därefter är det upp till en åklagare att besluta om denne ska anhållas och kvarstanna hos polisen. Efter en tid (både 72 och 96 timmar har nämnts, inget är egentligen rätt men man kan säga tre dagar för att göra det enkelt för sig) måste en häktningsförhandling ske om åklagaren vill att den misstänkte ska hållas kvar i avvaktan på att utredningen ska bli färdig. Blir man häktad (vilket beslutas av domstolen) överlämnas man till Kriminalvården och placeras på ett lämpligt häkte. Det är även domstolen som avgör om personen ska ha restriktioner eller ej. De vanligaste restriktionerna är att man inte får prata med någon utomstående och inte heller läsa dagstidningar eller se på TV. Man kan bli häktad antingen som skäligen misstänkt (lägre misstankegraden) eller på sannolika skäl misstänkt (högre misstankegraden). Därefter har åklagaren normalt två veckor på sig att väcka åtal och när det har hänt har domstolen ytterligare två veckor på sig att hålla huvudförhandling. Behöver åklagaren mer tid för utredning måste en ny häktningsförhandling ske (såvida den misstänkte inte frivilligt går med på att sitta häktad längre) innan tid för åtal har gått ut.

Vad som händer därefter beror helt på vad domstolen kommer fram till, och det är inget som någon kan sia om då det råder förundersökningssekretess och alla uppgifter inte kommit fram förrän efter rättegången.

Tack för mig.

• Anonym
    Anonym (fru och mamma) skrev 2010-12-23 00:23:39 följande:

Till alla som kommit med goda råd och bra förklaringar när jag behövde dom: TACK SÅ MYCKET!

Och till alla er dom dömde ut min man på förhand. Gå nån utbildning eller skaffa lite medkänsla!

Idag släpptes han. Inget åtal eftersom det inte finns några bevis antagligen annat än spekulationer om huruvida inblandad han egentligen var.

Spekulationer och antaganden räcker kanske för er här på FL att döma. Men tack och lov inte i en domstol.

Fallet nedlagt.

Med mer relevant fakta såsom det är i våra domstolar så hade även spekulationerna varit mindre ävne här på FL!
    Dessa 2 världar är väl fullkomligt ojämnförbara... verkligheten och FL ;)
    Att du ens försökte jämnföra den ena med den andra...
Svar på tråden anhållen