anhållen
Din make/sambo är den som måste se till att någon tar kontakt med dig. Varför han väljer att låta bli kan man undra över. www.kriminalvarden.se/sv/Klient/Hakte/Ankomsten/
Din make/sambo är den som måste se till att någon tar kontakt med dig. Varför han väljer att låta bli kan man undra över. www.kriminalvarden.se/sv/Klient/Hakte/Ankomsten/
Men han är vad jag vet än så länge bara anhållen. Informationen på länken gäller för de som blivit häktade. Tror att han skulle ha kontakat mig själv om han fått. Men det kan ju hända att han har restriktioner?
Och om det är så borde inte polisen eller den som utsetts som hans advokat kunna kontakta mig?
det lutar åt det hållet att din man har fulla restriktioner,får bara prata med sin advokat.
av allt att döma så är han skäligen misstänkt för normal/grovbrottslighet.
driver han eget så kan det vara ekobrott vilket lagen är väldigt sträng på.
spekulerar bara.
jag blev anhållen skäligen misstänkt för grovt narkotikabrott med uppsåt
att sälja det vidare.
men släpptes i brist på bevis samt att jag hade alibi att jag ej varit närvarande vid
narkotikaaffären..men den s.k gärningsmannen hade gömt droger i min källare.
Ja en person kan sitta häktad under tiden polisen utreder om det så bara handlar om en hirtoria någon berättat. Men det är tingsrätten som fastställer häktningen. Åklagaren får lägga fram det som skulle tala för att personen kan vara delaktig.. Häktningsförhandlingar sker varannan vecka. Men personen kan släppas där emellan om man intr tror personenär iblandad längre.
Ibland vet man inte vad man har för "vänner" tyvärr men det är väldigt enkelt att säga upp kontakten när man inte anser dom som vänner längre.
Hej TS!
Är i en liknande sits som du är i. Min man sitter häktad just nu...
Läst mig till litegranna... Kriminalvårdens hemsida är ganska bra för oss anhöriga. Dock kontaktade både polis och offentlig försvarare mig nästan omgående. Hoppas på det bästa för dig och dina barn! Att han får komma hem snart.....
http://www.kriminalvarden.se/sv/Hakte/Till-dig-som-ar-anhorig/
http://www.polisen.se/Pressrum/Gripen-anhallen-eller-haktad/
Såg 3 dagar sedan nu.... Att du skrev det i ts. Antingen blir han häktad imorgon då eller så kommer han hem....
Är ledsen för din och dina barns skull!!!
Mycket lustigt att läsa hur alla förvandlas till poliser, åklagare, utredare, och inte minst kriminalvårdare så fort något sånt här dyker upp. Alla "vet" hur det ligger till och hur man blir misstänkt, gripen, anhållen, och häktad för ett brott (och inte minst hur domstolen resonerar sedan och vad straffet blir). Nu är jag kanske lite sen på det men jag, som har åtminstone lite koll på läget, ville bara förtydliga hur saker och ting fungerar.
Polisen griper en person då det finns misstankar om brott. Därefter är det upp till en åklagare att besluta om denne ska anhållas och kvarstanna hos polisen. Efter en tid (både 72 och 96 timmar har nämnts, inget är egentligen rätt men man kan säga tre dagar för att göra det enkelt för sig) måste en häktningsförhandling ske om åklagaren vill att den misstänkte ska hållas kvar i avvaktan på att utredningen ska bli färdig. Blir man häktad (vilket beslutas av domstolen) överlämnas man till Kriminalvården och placeras på ett lämpligt häkte. Det är även domstolen som avgör om personen ska ha restriktioner eller ej. De vanligaste restriktionerna är att man inte får prata med någon utomstående och inte heller läsa dagstidningar eller se på TV. Man kan bli häktad antingen som skäligen misstänkt (lägre misstankegraden) eller på sannolika skäl misstänkt (högre misstankegraden). Därefter har åklagaren normalt två veckor på sig att väcka åtal och när det har hänt har domstolen ytterligare två veckor på sig att hålla huvudförhandling. Behöver åklagaren mer tid för utredning måste en ny häktningsförhandling ske (såvida den misstänkte inte frivilligt går med på att sitta häktad längre) innan tid för åtal har gått ut.
Vad som händer därefter beror helt på vad domstolen kommer fram till, och det är inget som någon kan sia om då det råder förundersökningssekretess och alla uppgifter inte kommit fram förrän efter rättegången.
Tack för mig.
Till alla som kommit med goda råd och bra förklaringar när jag behövde dom: TACK SÅ MYCKET!
Och till alla er dom dömde ut min man på förhand. Gå nån utbildning eller skaffa lite medkänsla!
Idag släpptes han. Inget åtal eftersom det inte finns några bevis antagligen annat än spekulationer om huruvida inblandad han egentligen var.
Spekulationer och antaganden räcker kanske för er här på FL att döma. Men tack och lov inte i en domstol.
Fallet nedlagt.