• Anonym (fru och mamma)

anhållen

För tre dagar sen kom polisen och hämtade min man. Till förhör sa dom. Sen hörde jag inte mer. Mobilen avstängd. Såklart. Ringer till Polisen, inget. Går till Polisen, inget. Dom kan säga att han är där men inget mer.

Får inte veta om han fått en advokat. Vad han är anhållen för. Hur länge vi måste vänta för att få några som helst svar.

Har fått tagit reda på saker på omvägar. Vad han är misstänkt för har jag fått veta. Men inget mer. Får inte prata med honom eller ens veta var han är längre.

Jag är hans fru och vi har två barn. Är det meningen att det ska gå till såhär?
    Det känns som att man straffar mig också. Om han ska straffas, ska vi också straffas genom att inte få veta ett endaste dugg. Att leva i sån här ovisshet är verkligen påfrestande.

Någon som varit i någon liknande situation?

Vad kan man få veta. Tror att han kommer att ha häktningsförhandling imorgon. Om man nu har det på en söndag. Men har fått veta att man inte kan vara anhållen mer än 96 timmar utan häktningsförhandling. Vet inte ens om det stämmer. Hjälp någon, jag håller på att bli knäpp!

• Svar på tråden anhållen
  • Anonym (fru och mamma)

Men han är vad jag vet än så länge bara anhållen. Informationen på länken gäller för de som blivit häktade. Tror att han skulle ha kontakat mig själv om han fått. Men det kan ju hända att han har restriktioner?

Och om det är så borde inte polisen eller den som utsetts som hans advokat kunna kontakta mig?

• Anonym
    Anonym (fru och mamma) skrev 2010-12-12 02:18:21 följande:

Men han är vad jag vet än så länge bara anhållen. Informationen på länken gäller för de som blivit häktade. Tror att han skulle ha kontakat mig själv om han fått. Men det kan ju hända att han har restriktioner?

Och om det är så borde inte polisen eller den som utsetts som hans advokat kunna kontakta mig?

Anhållen
    är ett beslut som fattas av åklagare och gäller maximalt i fyra dygn.

9 § Då någon grips eller anhålls eller då ett
    anhållningsbeslut enligt 8 § första stycket verkställs, skall
    den frihetsberövade få besked om det brott som han är misstänkt
    för samt grunden för frihetsberövandet. En anhållens närmaste
    anhöriga och andra personer som står den anhållne särskilt nära
    skall underrättas om anhållandet så snart det kan ske utan men
    för utredningen. En sådan underrättelse får dock inte utan
    synnerliga skäl lämnas mot den anhållnes önskan. Lag (1998:24).
  • Anonym (fru och mamma)

Jag kan säga att jag fick inget besked alls om anhållandet!
    Innan han åkte sa poliserna (civilklädda) att han skulle ta med sig pengar till en taxi. Men eftersom vi bor ganska nära så sa jag att jag kunde hämta honom likaväl. Då förklarade polisen till mig var polishuset dom skulle till ligger.
    Sen hörde jag inte mer. Skulle till skolan (läser på högskolan) på eftermiddagen. Men eftersom jag inte fått höra något av honom så fick jag lov att sluta tidigare för att hämta barnen. Det var min man som skulle hämta dom egentligen. När jag kom hem, mobilen fortfarande avstängd hade det gått sex timmar sedan dom hämtade honom.
    Inget meddelande alls!
    Åkte till polishuset och möttes av en sur och otrevlig poliskärring som lät mig vänta 10 minuter innan hon sa att "ja han är anhållen" punkt slut.

Efter detta har vi på omvägar (genom folk som känner någon som känner som suttit på samma ställe och kunnat prata med honom) fått höra vad han blivit misstänkt för.

Sen dess har han blivit flyttat till en annan kommun, där det påstådda brottet ska ha ägt rum. Men detta är saker jag fått reda på genom andra advokat kontakter. Inte hans advokat eller någon polismydighet.

Jag vill veta vad som händer!

Just nu känns det som att min man är kidnappad!
    Och polisen är sur över att jag överhuvudtaget vill veta var han är!

• Anonym
    Anonym (fru och mamma) skrev 2010-12-12 02:45:13 följande:
    Jag kan säga att jag fick inget besked alls om anhållandet!
    Innan han åkte sa poliserna (civilklädda) att han skulle ta med sig pengar till en taxi. Men eftersom vi bor ganska nära så sa jag att jag kunde hämta honom likaväl. Då förklarade polisen till mig var polishuset dom skulle till ligger.
    Sen hörde jag inte mer. Skulle till skolan (läser på högskolan) på eftermiddagen. Men eftersom jag inte fått höra något av honom så fick jag lov att sluta tidigare för att hämta barnen. Det var min man som skulle hämta dom egentligen. När jag kom hem, mobilen fortfarande avstängd hade det gått sex timmar sedan dom hämtade honom.
    Inget meddelande alls!
    Åkte till polishuset och möttes av en sur och otrevlig poliskärring som lät mig vänta 10 minuter innan hon sa att "ja han är anhållen" punkt slut.

Efter detta har vi på omvägar (genom folk som känner någon som känner som suttit på samma ställe och kunnat prata med honom) fått höra vad han blivit misstänkt för.

Sen dess har han blivit flyttat till en annan kommun, där det påstådda brottet ska ha ägt rum. Men detta är saker jag fått reda på genom andra advokat kontakter. Inte hans advokat eller någon polismydighet.

Jag vill veta vad som händer!

Just nu känns det som att min man är kidnappad!
    Och polisen är sur över att jag överhuvudtaget vill veta var han är!
    Anmäl tjänstefel enligt lagen!

Jag förstår att det är jobbigt men de kan hålla honom i 4 dygn innan  de försöker få honom häktad.
  • Bulldozer
    Anonym (fru och mamma) skrev 2010-12-12 02:18:21 följande:

Man kan inte vara anhållen så länge, blir om bevusens anses räcka även att bli häktad eller släppt, vet inte om själva anhållandet är endast 72 timmar innan dom begär honom häktad
    Ja det kan man tycka men det är ingens skyldighet!
    Din man kan ha det som önskemål att advokat eller eller polis ska informera dig men absolut inget måste
    Han är myndig och därmed så behöver ingen meddelas om någonting
  • Anonym
    Bulldozer skrev 2010-12-12 03:03:48 följande:
    Man kan inte vara anhållen så länge, blir om bevusens anses räcka även att bli häktad eller släppt, vet inte om själva anhållandet är endast 72 timmar innan dom begär honom häktad
    Ja det kan man tycka men det är ingens skyldighet!
    Din man kan ha det som önskemål att advokat eller eller polis ska informera dig men absolut inget måste
    Han är myndig och därmed så behöver ingen meddelas om någonting
    4 dygn så det är 96 timmar..
  • Anonym (fru och mamma)

Ja jag får hela tiden höra att han är en mydig person! Det vet jag!
    Så därför är det ok att bara rycka iväg någon 3-4 dagar utan att behöva säga något?

Vill veta om han är häktad? Var han är? Vem har tilldelats som hans advokat?
    Han skulle ha kontaktat mig om han kunde det är jag säker på. Fick höra en hälsning ifrån någon kompis kompis som suttit med honom. Men vill ju ha en säkrare källa!

• Bulldozer
    Anonym skrev 2010-12-12 02:50:17 följande:
    Anmäl tjänstefel enligt lagen!

Om det ens är ett tjänstefel...
    Den misstänkte kanske i dagsläget inte ens vill delge familjen vad det är han är misstänkt för...
    Har man levt ett "dubbel liv" och hållt familjen utanför ens leverne så kanske det är så man vill ha det....
    Verkar som om detta kommit "lite som en chock för Ts", som om hon inte hade en endaste aning om att ett anhållande och eventuellt en häktning skulle/kommer att ske

Anonym (fru och mamma) skrev 2010-12-12 01:54:58 följande:
    För tre dagar sen kom polisen och hämtade min man. Till förhör sa dom. Sen hörde jag inte mer. Mobilen avstängd. Såklart. Ringer till Polisen, inget. Går till Polisen, inget. Dom kan säga att han är där men inget mer.

Får inte veta om han fått en advokat. Vad han är anhållen för. Hur länge vi måste vänta för att få några som helst svar.

Har fått tagit reda på saker på omvägar. Vad han är misstänkt för har jag fått veta. Men inget mer. Får inte prata med honom eller ens veta var han är längre.

Jag är hans fru och vi har två barn. Är det meningen att det ska gå till såhär?
    Det känns som att man straffar mig också. Om han ska straffas, ska vi också straffas genom att inte få veta ett endaste dugg. Att leva i sån här ovisshet är verkligen påfrestande.

Någon som varit i någon liknande situation?

Vad kan man få veta. Tror att han kommer att ha häktningsförhandling imorgon. Om man nu har det på en söndag. Men har fått veta att man inte kan vara anhållen mer än 96 timmar utan häktningsförhandling. Vet inte ens om det stämmer. Hjälp någon, jag håller på att bli knäpp!
    Dom kommer med all säkerhet att antingen släppa honom eller begära honom häktad inom tidsramen
    Dom brukar i dom flesta fallen hålla sig inom dom förutbestämda tids ramarna!
    JA är svaret på din fråga om det är meningen att det kan gå till såhär, beror också helt ovch hållet vad han är misstänkt för och hur mycket det kan försvåra utredningen om du blir inkopplad för mycket!
    Självklart straffar han DIG och mest av ALLT SÅ STRAFFAS BARNEN!
    Men det är så det fungerar, sånt borde man tänka på INNAN man försätter sin familj i något om det nu inte är så att han är anhållen på fel grunder
  • Anonym

det lutar åt det hållet att din man har fulla restriktioner,får bara prata med sin advokat.
    av allt att döma så är han skäligen misstänkt för normal/grovbrottslighet.

driver han eget så kan det vara ekobrott vilket lagen är väldigt sträng på.
    spekulerar bara.

jag blev anhållen skäligen misstänkt för grovt narkotikabrott med uppsåt
    att sälja det vidare.
    men släpptes i brist på bevis samt att jag hade alibi att jag ej varit närvarande vid
    narkotikaaffären..men den s.k gärningsmannen hade gömt droger i min källare.

Svar på tråden anhållen