• Noiis

Vad äter ni till middag dagen innan jul?

Ja vad äter ni till middag dagen innan jul? Hemma hos oss då vi firar hos mamma så brukar det bli "kall" mat, oftast kallskuren kassler med potatisgratäng eller liknande. och sen till kvällen så brukar övriga familjen även äta julskinka och så!
    Det finns ju dåligt med plats i ugnen dagen innan för hos oss så lagas all mat kvällen innan

Men i år har jag sagt att jag kan laga middag hemma hos oss och så kan dom komma hit och käka alt. att pappa fraktar över maten hem till dom om dom inte kan gå från ugnen (bor nära varandra)
    Så... Vad ska man laga? vad äter ni?
    Jag var lite sugen på att laga en kalkon.... men samtidigt så tar ju det sin lilla tid och jag misstänker att det blir som varje år att dagen innan hänger man i stan och gör sista julhandlingen.
    så tips? ideer? recept?

• Svar på tråden Vad äter ni till middag dagen innan jul?
  • Nyfiken gul

dagen före jul lagar jag helst ingen mat alls då jag ändå jobbar heldag som vanligt. Efter jobbet ska vi ut och handla det sista i matväg som färskvaror. Sen blir det att slå in dom sista julklapparna, förbereda maten - göra jansson, skala potatis osv... så dagen innan jul blir det oftast hämtmat i någon form eller bara något så enkelt som korv med bröd eller liknande. Förra året åt vi hemgjord kycklingsallad och tzatziki - till familjens stora jubel.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Momalicious

Vi griljerar alltid skinkan dagen innan jul, så det blir skinka med potatismos och ärtor. Mums!

• IdaVasterflo

Något som går snabbt som attan att laga. Jag jobbar och är helt slut efter julstressen på jobbet, kommer hem och förväntas pynta julgran, griljera skinka, osv.. Men om jag skulle få en ledig, mysig dag-före-julafton något år så skulle jag nog föredra något lite fräschare inför julhelgens frossa! Kallskuren kalkon med någon fräsch sallad och bakad potatis kanske.. =) 

• Snooze

Vi har alltid grötmiddag kvällen före jul med risgrynsgröt (oftast fuskig köpt ) skinkmacka och alla div tillbehör.  Snabbt och gott och framförallt enkelt när man har ca 15-20 oers runt bordet och 743 meter lång to-do-lista

• starblind

Det blir mest  nåt enkelt och snabbt eftersom mamma fyller år den 23e. Så oftats blir det ju fika hela dagen :) Korv med bröd är något vi äter i våran familj då det ska vara enkelt.

• lövet2

Det har blivit lite tradition hos oss att äta makaroner och köttfärssås. Enkelt och snabbt att laga till, alla äter med god aptit och en bra uppladdning inför en pastafri julhelg.

• tjej87

Brukar bli lite vad som helst när jag är hemma hos föräldrarna, vanlig mat för det mesta, typ köttfärssås, fläskpannkaka, kycklinggryta osv... På kvällen äter vi skinkmacka med den nybakade skinkan :)

• La Lola
    Anbe skrev 2010-12-12 12:53:27 följande:
    Pizza
    Samma här.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
Svar på tråden Vad äter ni till middag dagen innan jul?