• Garderoben

Arbetsminnesträning!

Minneslek junior & Robomemo är väl de alternativen som finns för arbetsminnesträning. 

Nu när jag surfar runt verkar det vara både blä och bra för båda programmen.

Har ditt/dina barn kört något av ovanstående program och vad tyckte ni??

Vill gärna ha kommentarer från de som har erfarenhet av båda programmen (tex pedagoger el liknande)....

Är i valet och kvalet om man öht ska beställa något av dessa.... 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-26 22:04
    Programmet är beställt och träningen påbörjas om vi hinner den 27 december.

Kommer uppdatera löpande i tråden med hur det går. Kanske inte varje dag men då blir det en större uppdatering när jag väl skriver. Jag kommer att skriva ner lite anteckningar från varje dag så tar jag det som kan vara intressant här =))

Tänker att jag ville läsa lite mer från någon som faktiskt använt programmet på sitt barn och få personliga erfarenheter. Detta har jag inte lyckats med och vill därför delge er de erfarenheterna jag/vi har av programmet.

• Svar på tråden Arbetsminnesträning!
  • Garderoben

Har pratat med HAB, logoped samt skolan. Varken HAB el logoped kan förskriva det och skolan har det inte. 

Beställde RoboMemo igår då jag läst massa positivt om det + att det känns som att det ger bättre resultat än Minneslek (inbillar jag mig, kan ha fel).  

Scannade in beställningen (efter samtal med Cogmed) och de skickar idag så jag hoppas jag har det imorgon om posten sköter sig så jag kan skriva ut träningshandboken eftersom vi åker till Egypten på torsdag morgon.

Tänkte läsa igenom den och sätta igång med träningen direkt när vi kommer hem efter resan och julfirande hos min familj (27 dec) och på så sätt får vi 2 veckors träning under jullovet och sen bara 3 v när skolan börjar igen. 

• Garderoben

Hallojs =) Förhoppningsvis kommer vi igång imorgon (måndag) med träningen. 

Jag rapporterar =) 

Har inte förberett ngt ännu, måste läsa träningshandboken (vilket jag trott att jag skulle hinna med men inte då).

Tror att man ska ordna någon form av belöningssystem och det lär sättas ihop innan han börjar träna med.

Jaja, hur som helst så kommer jag uppdatera här i tråden med hur det går för honom =))  

• Garderoben
    sophiie skrev 2010-12-26 22:04:37 följande:
    Stångas med sonens skola för att han ska få göra RoboMemo där. Förhoppningsvis kommer det igång under februari månad.
    Så jag kommer vänta spänning på vad ni tycker om RoboMemo!
    Jag orkar inte bråka med skolan ang det. De tyckte vi skulle köra minneslek men jag ville hellre köra detta och jag tar hellre kostnaden för det. 
  • Garderoben

Sådärja =) Första träningsdagen avklarad. Hände lite annat som var viktigare att ta itu med än att köra igång träningen. 

Det tog 55 minuter idag (ska ta 30-45 min) men blev lite småpauser emellan i princip varje övning då herrn var lite för på och ville köra på för fort vilket gav slarv och att han inte tänkte efter ordentligt.

Det verkar vara ett bra program och kan nog ge en hel del vartefter tiden går.

Framöver ska jag ge några exempel på övningar (vill dock inte dra för många så Cogmed blir arga på mig ;) ).

• Garderoben

Gick bättre idag, han höjde sig i varje övning totalt sett från igår men det kommer ju självklart variera från dag till dag vilket jag precis förklarat för honom. 

Dock blir han väldigt trött mot slutet. Så vi kommer lägga in 2 minuters pauser efter 2 avklarade övningar istället för en 5 minuters efter 4 avklarade. Testar det på måndag så får vi se hur det går med den varianten =))

• Garderoben

Plura...ska skriva ut ett par av övningarna inom någon dag (kanske tom idag) när jag får lite ork. Så förbannat seg och ingenting av det jag borde göra blir gjort ;)

Vi har varit hemma sen i söndags och knappt packat upp ngt alls sen Egyptenresan...fast nu har jag iaf fått upp alla kläder ur väskorna...de väntar på plats i tvättmaskinen...hehe... 

Jag tror helt klart att det är värt att lägga pengarna på det själv, funderar också på att köpa en till licens och köra för mig själv (har iofs ingen diagnos som jag vet om men sjukt dåligt arbetsminne ibland). Vi får se hur det blir =))  

• Garderoben
    Mamma till tre kottar skrev 2011-01-03 16:45:40 följande:
    Är det alltså bara möjligt att köra ett barn på en licens? När vi hade minneslek (lånat via habiliteringen) så gick det att lägga in hur många användare som helst.
    När det gäller Robomemo så är det så ja....
  • Garderoben
    Hannajo skrev 2011-01-03 16:55:14 följande:
    Vi har Robomemo på vår skola, jag har haft elever på mellanstadiet som har kört det. En elev märktes det ingen skillnad på, en annan elev började plötsligt komma ihåg läxor, jobba på lektionerna med mera, så det är nog olika vilket resultat det ger. Funderar på hur det fungerar när man köper det privat, på skolan måste den lärare somhåller i det gå en kurs först, ingen annan lärare får hjälpa till med det, men som förälder går man ingen kurs alltså?
    Man får gå kurs om man vill, jag har dock inte ork & tid till att åka upp till Stockholm för att gå kursen. 

Så vi kör vårt eget race men det fungerar =) Dock tror jag att han inte riktigt är mogen för det även om han hanterar övningarna. Han är fruktansvärt dålig på uthållighet. Men med lite tur tränas den också under träningen. 

Idag höll vi på 1 timme och 10 minuter med alla småpauser o gnäll över att han inte orkar. Då blir det svårt som förälder att orka peppa när det bara är gnäll. Men jag ska låta honom pausa lite mer emellan varje övningsområde. Förhoppningsvis blir det bättre då. 
  • Garderoben
    plura skrev 2011-01-03 17:03:50 följande:
    Hihi ja semestrar ska man ju komma hem utvilade från -NOT! Orkar du skriva så är jag jättenyfiken. KÄnner att jag måste försöka hitta ork att gör mer här hemma, då skolan inte riktigt lyckas. Tror inte att mitt arbetsminne heller är det bästa -fast det kanske inte är nån tröst

Eller hur...utvilad..vad är det? ;) Nädå...lataste veckan på nästan ett halvår var det där nere. Så förbannat skönt att slippa hålla på med disk osv...

Vad är det som gör att skolan inte lyckas?

Fast på nåt vis tror jag det är åldern som gör att ens eget arbetsminne blir kasst...eller nåt ;) Det blir nästan komiskt när jag ska säga ngt till gubben och säger typ 4-5 ord i meningen sen tystnar jag och när jag ska säga det igen har jag glömt det...på 2-3 sek typ... ;)
Svar på tråden Arbetsminnesträning!