Inlägg från: CorinnesMamma |Visa alla inlägg
  • CorinnesMamma

2 åring pratar inget!

Min 14månaders tjej pratar inte heller än. Inte ett ord. Eller ja, hon säger "däääh" och pekar med handen på lampan/tavlan/fönstret, antar att det är hennes sätt att visa att hon vill känna på föremålet / att jag ska säga vad det heter. Inte tänkt så mycket på det, inte förens de senaste dagarna när många av våra släktingar frågar "vad kan hon säga?". "säger hon mamma,lampa,bil" osv osv. Trodde inte att "så små" brukade ha ett så stort ordförråd, men efter att ha läst lite här på fl så inser jag att många 1-åringar pratar på som bara den... typ Katt, mamma,pappa,lampa,hej, hejdå, tack, osv. Skönt att läsa här att det finns fler barn som valt att vänta med orden :)

• CorinnesMamma
    Ismabiba skrev 2010-12-14 22:31:57 följande:
    Ja 14 månader och två år är ju precis samma sak....
    Ja, nu var det ju inte DET jag syftade på, klart jag fattar att det är skillnad på en 1åring och en 2åring! Men oavsett så är ju båda två sena med talet - OCH DET ÄR VÄL DET SOM DEN HÄR TÅDEN HANDLAR OM!?!?!?!?

• CorinnesMamma
    Alexi skrev 2011-01-14 11:56:52 följande:
    Men man kan väl inte anses vara sen med talet när man är 14 månader!! De flesta pratar väl i princip inte alls då.
    Det är möjligt, jag har bara noterat vad jag läst att andra skrivit här - att deras 1åringar säger 1,2,3,4,5 eller fler ord. Om det ligger någon sanning i det låter jag vara osagt.
    Det jag skulle komma fram till är att jag VET att min dotter är sen med talet, och att det förmodligen kommer dröja ett par ÅR innan hon börjar prata (om ens då). Jag skiter väl i om du/ni inte tycker att jag kvalificerar in i den här tråden pga min dotters ålder! Återigen - tråden handlar väl om barn som är sena med talet!?!? 
  • CorinnesMamma
    Alexi skrev 2011-01-16 13:18:46 följande:
    Fast om du vet att din dotter tidigast kommer att prata om ett par år utgår jag ifrån att hon har något funktionshinder/någon sjukdom och då är ju det en väldigt annorlunda situation mot helt friska tvååringar som inte pratar. Visst, sena med talet är de ju alla men ändå väldigt olika förutsättningar...
    Vad har hennes funktionshinder med det att göra? ta reda på fakta innan du uttalar dig om huruvida barn med funktionshinder pratar eller ej
Svar på tråden 2 åring pratar inget!