• litenfius

2 åring pratar inget!

Har en liten kille som blir 2 år i början av januari. Det ända han säger i stort sätt är mamma & pappa. Jag tycker själv att han är en liten förståndig kille. Han förstår vad vi säger & ber man honom att hämta nått så gör han det. Han pekar på saker om man frågar var dom sakerna är. Skakar & nickar på huvudet. Men han säger inget!!! Undrar om någon annan har varit med om en liknade situation. När började talet komma?

• Svar på tråden 2 åring pratar inget!
  • RosaNapp

En av mina killar är så, eller var så. Ett par gånger trodde jag att talet var på väg, men så blev det inget.
    Han är nu 2 år och någon månad och pratar. Otydligt, men härmar ALLT. Han är ett riktigt eko. Så när det väl lossnade rullade det bara på. Han sade väl pappa som första riktiga ord precis när han blivit två.

• gladare

Mina barn var så alla. På minstingen fick jag rådet att sjunga mycket med barnet för melodierna stimulerar på ett annat sätt enl den som sa det till mig. Så vi gick 1 tim i veckan på familjekör där vi lekt o sjöng o hade kul. Efter 12 v börja han prata staplandes o efter ytterligare 12 v gick det inte att få tyst på han o det har vi problem med en idag, men idag är det ett kärt problem han är 6 år. Så sjung mycket med ditt barn o prata mycket med barnet

• Flickan och kråkan

Min äldsta var precis likadan. Här släppte det vid ganska exakt 2 år, och då gick det fort. Han fyller snart 3 år och pratar mycket, men otydligt. Han har god förståelse men saknar många ljud och det är liksom lite jobbigt för honom....har så mycket att säga man han får inte alltid riktigt fram det, inte flytet. Vi ska få träffa en logoped. Han har varit lite småsen motoriskt överlag så jag skulle tippa på att det kanske hänger ihop....munmotoriken. Förstår som sagt jättebra, kan med hjälp av dator skriva ett par ord (inte motoriken med penna), kan alla bokstäver som ett rinnande vatten både stora och små, pusslar 50-bitars pussel så förståelsemässigt är det ju inga problem.

Lillebror är 1½ och pratar en massa redan. Så olika det kan vara

• CorinnesMamma

Min 14månaders tjej pratar inte heller än. Inte ett ord. Eller ja, hon säger "däääh" och pekar med handen på lampan/tavlan/fönstret, antar att det är hennes sätt att visa att hon vill känna på föremålet / att jag ska säga vad det heter. Inte tänkt så mycket på det, inte förens de senaste dagarna när många av våra släktingar frågar "vad kan hon säga?". "säger hon mamma,lampa,bil" osv osv. Trodde inte att "så små" brukade ha ett så stort ordförråd, men efter att ha läst lite här på fl så inser jag att många 1-åringar pratar på som bara den... typ Katt, mamma,pappa,lampa,hej, hejdå, tack, osv. Skönt att läsa här att det finns fler barn som valt att vänta med orden :)

• Ismabiba
    CorinnesMamma skrev 2010-12-13 14:44:40 följande:
    Min 14månaders tjej pratar inte heller än. Inte ett ord. Eller ja, hon säger "däääh" och pekar med handen på lampan/tavlan/fönstret, antar att det är hennes sätt att visa att hon vill känna på föremålet / att jag ska säga vad det heter. Inte tänkt så mycket på det, inte förens de senaste dagarna när många av våra släktingar frågar "vad kan hon säga?". "säger hon mamma,lampa,bil" osv osv. Trodde inte att "så små" brukade ha ett så stort ordförråd, men efter att ha läst lite här på fl så inser jag att många 1-åringar pratar på som bara den... typ Katt, mamma,pappa,lampa,hej, hejdå, tack, osv. Skönt att läsa här att det finns fler barn som valt att vänta med orden :)
    Ja 14 månader och två år är ju precis samma sak....
  • Jkpg Deluxe
    Ismabiba skrev 2010-12-14 22:31:57 följande:
    :)
  • ELI79

Min 4 åring pratade inte många ord vid 2 år. Han sa väl mer än mamma o pappa men han kanske kunde 10 ord...så vid 2.5 pratade han 5-6 ordsmeningar och vid 3-3½ så förstod utomstående det mesta. Han pratar fortfarande lite dåligt, uttalet är dåligt, men han kan i stort  sätt alla ord, han är nu 4 år.
    Det kan gå snabbt när de väl får kläm på det. Han var otroligt dålig på att härma och det tror jag är en faktor.

Lillebror är nu 2 år och han säger långt över 300 ord och pratar långa meningar och utomstående förstår honom. Han härmar däremot ALLT..vilket jag tror är den största faktorn till att han lär sig så mycket tidigt.

så länge ditt barn FÖRSTÅR vad du säger och kan följa instruktioner så tycker jag inte du ska vara orolig. Som synes är det  väldigt olika bland talet i denna ålder, däremot ska förståelsen vara ganska lika i denna ålder.
    ditt barn kommer snart komma igång med talet. trodde aldrig min store son skulle börja prata förståeligt någon gång haha men nu pratar han riktigt bra

• Lakritstrollet75

Min 2,5 åring pratar fortfarande inte. Men han förstår i stort sett allt och kommunicerar med miner och tecken.

Vid 2 kunde han säga bil, mamma, pappa, däää, bää (som betyder usch, bajs och äckligt beroende på situation) och nam (gott, mat, godis). (Han fick "underkänt" på 1,5årskontrollen).

Nu kan han också säga storebrors första bokstav när han ropar på honom samt "mimm" ( betyder =min eller jag och lillasyster). Ibland säger han "måån" som är måne och "boo" som är boll. Annars inget mer.

BVC tycker det är normalt eftersom han förstår allt och även kan härma några djur men jag känner hans frustration och det är många utbrott pga att han inte får fram vad han vill och han kan inte leka med de andra barnen på gården (de skrattar åt honom). Nu har bvc gått med på att han ska få börja hos logoped så det kanske lossnar lite. I övrigt är han en frisk kille som var tidig med att krypa och gå. (Gick längs med möbler vid sex månader och helt utan stöd vid 9 månader).

• CorinnesMamma
    Ismabiba skrev 2010-12-14 22:31:57 följande:
    Ja, nu var det ju inte DET jag syftade på, klart jag fattar att det är skillnad på en 1åring och en 2åring! Men oavsett så är ju båda två sena med talet - OCH DET ÄR VÄL DET SOM DEN HÄR TÅDEN HANDLAR OM!?!?!?!?

• Lattjo

För vår son släppte det vid 3½ års ålder. Han hade sitt eget språk men annars sa han mest mamma och pappa (för det mesta var han tyst faktiskt). Sen en dag öppnades kranen och sen den dagen har vi försökt att stänga den ibland men det går inte ;) Han har ett väldigt "vuxet" språk, han lyssnade på oss i 3½ års tid och lärde sig och sen bara bubblade allt ut :)

Svar på tråden 2 åring pratar inget!