• Anonym (Alkis)

Är man alkoholist om man dricker varje helg?

Jag skulle vilja höra era åsikter kring detta med alkohol. Är man alkoholist om man dricker varje vecka? Om man längtar från en helg till nästa helg då man vet att man kan ta sig vin eller öl.

Om du, din sambo dricker varje helg, Hur mycket lägger ni på alkohol varje helg?

• Svar på tråden Är man alkoholist om man dricker varje helg?
  • Anonym

Vill inte påstå att du är alkoholist ÄN, men du ligger definitivt bra till för att bli det om du längtar efter alkohol varje helg!

• Mary Wollstonecraft

Jag dricker nästan varje dag! Brukar ta ett glas vin eller en liten whiskey på kvällen, ibland blir det en kopp the i stället, men oftast vin. Däremot är jag strikt med att ETT glas vin räcker, vill inte bli salongsberusad innan läggdags. Anser mig inte vara alkoholist...
    Längtar aldrig till helger för att jag ska "få" dricka då, dricker gör jag om jag vill, men är noga med att det inte påverkar mitt allmäntillstånd!

• Pyris

Om man, utan problem kan avstå från alkoholen en helg utan att för den sakens skull gå upp i limningen så skulle jag nog inte kalla någon för alkoholist. Men kanske en klocka.. 
    Jag vet inte varför du skriver tråden, om du själv börjar fundera, eller om någon kallat dig för alkoholist. Om du själv börjat fundera kanske det är dags att ta sig en funderare. 

• Veritas18

I så fall är hela sveriges befolkning, speciellt de mellan 18-30 alkholister.

Nej men skämt åsido, tror att det är skillnad att ta ett glas eller bli berusad varenda gång man dricker.

• Anonym (Alkis)

Jag dricker ibland och har inga problem med det men jag tänker på en annan person.

• Anonym
    Mary Wollstonecraft skrev 2010-12-14 10:45:05 följande:
    Jag dricker nästan varje dag! Brukar ta ett glas vin eller en liten whiskey på kvällen, ibland blir det en kopp the i stället, men oftast vin. Däremot är jag strikt med att ETT glas vin räcker, vill inte bli salongsberusad innan läggdags. Anser mig inte vara alkoholist...
    Längtar aldrig till helger för att jag ska "få" dricka då, dricker gör jag om jag vill, men är noga med att det inte påverkar mitt allmäntillstånd!
    I mina ögon är du definitivt en alkoholist...
  • Jennie med ie

Jag dricker alkoholhaltigt i princip varje vecka. Ibland en tisdag, ibland lördag, ibland flera dagar. Oftast väldigt sparsamma mängder. Och alkoholist är jag inte. Jag har ingen alkoholproblematik heller. Det hade jag däremot haft om jag varit beroende av alkoholen för att må bra, för att få vardagen och tillvaron att kännas okej, om jag inte utan bekymmer kunnat vara utan, om jag inte klarat vissa sociala situationer utan alkohol o s v. Att se fram emot helgen just p g a alkoholen är enligt mig en stor varningssignal, om än inte uttalad alkoholism.

• Anonym

min sambo älskar öl... han drack öl varje dag innan jag sa till på skarpen att nu räcker det !
    jag var orolig (är) att han börjar bli alkoholist..... det är begynnande iafall.... och när han drack i lördags o kom hem skietfull så erkände han (på fyllan) att han har alkoholproblem iafall. och han sa att jag måste hjälpa honom att inte dricka i veckorna, han har lovat mig det..... för han vill inte bli alkoholist.
    han vet att han ligger i riskzonen för det som han dricker.... han känenr sig lugn och skön när hahn dricker en öl, två öl, tre öl, eller vin... efter jobebt nästan varje dag tar han sig något..... och jag HATAR DET !!!
    det oroar mig.
    men nu har han lovat o sluta.....däremot säger han att han måste få dricka på helgerna.... jag kan inte ta ifrån honom ALLT erftersom han tycker öl e så gott (säger han men ja vet att det är berusad han vill va)

så visst vad säger man då. såklart att han får dricka på helgerna... för annars kanske han blir arg o säger att han tänker dricka när fan han vill o skiter i det vi har bestämt.

det är svårt det där med alkohol vad som är måttligt o när man är i riskzonen !!

• Pix Maniac
    Anonym skrev 2010-12-14 10:59:22 följande:
    I mina ögon är du definitivt en alkoholist...
    Du brukar träffa många alkoholister förstår jag.
Svar på tråden Är man alkoholist om man dricker varje helg?