• Smultron ett

    Ni som bara firar jul med familjen...!!!

    Altså mamma pappa barn.
    Vad gör ni?  hur firar ni?

    Vi ska för första gången ever fira jul ensamma utan släkten.
    Jag är så rädd att det ska bli en sunkig julafton för barnen.

    Det brukar ju alltid vara mycket folk och många barn att leka med.

    Här hemma kommer det ju bara bli vi, och som en vanlig lördag typ, käns det som och jag blir nästan gråtfärdig.   Gråter
    ingen tomte heller då vi inte känner nån som är kvar över jul här.

    Hur firar man själv????


    Jag är den som är den!
  • Svar på tråden Ni som bara firar jul med familjen...!!!
  • helene306

    Samma rutiner som ni brukar ha ihop med släkten? Gå ut en stund på eftermiddagen hela familjen och åka pulka eller bara ta en promenad och barnen åker pulka.

    Vi firar med familjen och oftast äter man massa och sitter sen som en däst bulle och glor på dumburken i väntan på Kalle. Sen blir det julklappsöppning (kaos) och lite mer jäs innan vi tar fika. Hos svärmor ska det ätas och fikas hela tiden så man rullar ut därifrån och mår skit I år blir vi inte långvariga. Jag vill också fira bara vi men det vill inte maken.


    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Heisan

    Jag o mina fyra barn firar alltid själv. De får öppna paketen på morgonen, sedan spelar vi, leker, äter julmaten mitt på dagen-sedan får man äta som man vill-har godis som de får mumsa. Våra jular är mysiga i sin enkelhet. Brukar se en julfilm på kvällen o när de blir trötta så går de o lägger sig.
    Barnen är 5, 7, 11 o 13 år. 


    Julen är inställd! Tomten är DÖD!!!!!!!
  • Halkatla

    För det första så är det totalt förbud mot icke nödvändiga hushållssysslor. Inget smygtvättande! TV, julpromenad, fritt julgodis, dans kring granen, spela brädspel eller kort, klä granen (kan man gott vänta med till julafton om man ändå ska vara hemma), mat, Kalle Anka, julklappsöppning, lek med julklappar.

    Hur gamla är barnen? Sätt upp en lapp i närbutiken och annonsera efter tomte.


    Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Betty Boop

    Skapa egna jultraditioner!

    Tex låt barnen hänga upp en julstrumpa vid sängen/öppna spisen kvällen innan julafton. När de har somnat fyller du dem med godis och frukt och en liten leksak. Min mamma brukade säga att det var tomtenissen som fyllde strumpan så att barnen skulle få nåt att göra när de väntade på jultomten.

    Planera dagen så att barnen vet vad som ska hända.

    Titta på Kalle Anka tillsammans. Stå inte och laga mat och låt dem titta själva.

    Ge dem något sällskapsspel i julklapp som ni kan spela tillsammans.

    Man kan ju alltid hyra en tomte! Sök på nätet.

  • Smultron ett
    Halkatla skrev 2010-12-14 16:22:19 följande:
    För det första så är det totalt förbud mot icke nödvändiga hushållssysslor. Inget smygtvättande! TV, julpromenad, fritt julgodis, dans kring granen, spela brädspel eller kort, klä granen (kan man gott vänta med till julafton om man ändå ska vara hemma), mat, Kalle Anka, julklappsöppning, lek med julklappar.

    Hur gamla är barnen? Sätt upp en lapp i närbutiken och annonsera efter tomte.
    Haha, skulle vara så typiskt mig att tvätta på julafton

    de är 3 och 6
    Jag är den som är den!
  • Smultron ett

    Vi gör inte så mycket när vi är med släkten, det är äta och spela spel typ.
    Men det är så mycket folk så man har folk att prata med och barnen leker med kusinerna, och så är det MASSOR med mat.


    Jag är den som är den!
  • Newmoon
    Betty Boop skrev 2010-12-14 16:25:45 följande:
    Skapa egna jultraditioner!

    Tex låt barnen hänga upp en julstrumpa vid sängen/öppna spisen kvällen innan julafton. När de har somnat fyller du dem med godis och frukt och en liten leksak. Min mamma brukade säga att det var tomtenissen som fyllde strumpan så att barnen skulle få nåt att göra när de väntade på jultomten.

    Planera dagen så att barnen vet vad som ska hända.

    Titta på Kalle Anka tillsammans. Stå inte och laga mat och låt dem titta själva.

    Ge dem något sällskapsspel i julklapp som ni kan spela tillsammans.

    Man kan ju alltid hyra en tomte! Sök på nätet.
    Jag håller verkligen med!

    Sen kan ju tex pappan eller du "låtsas" att gå ut och köpa tidningen och vipps så dyker en tomte upp Tomte
  • Monjardin

    I många kyrkor har de "julkrubba" de läser evangeliet. Vi har alltid inlett julen med att gå till julkrubban kl 11 och lyssna. Här får barnen djur att sedan komma och ställa i krubban allteftersom  texten berättas. Sedan brukar vi tända ljus i kyrkan. I fjol var första julen utan min mamma, så då gick vi tillsammans till hennes grav och tände ljus och lyktor där. Efter detta så har vi en fikastund med julgodis och choklad och ngn julklapp. Kl 15 har vi gått till pappa och ser där på Kalle med övriga som är där.....

    Man måste kanske skapa egna mysiga traditioner för sin egen familj. Min mamma sa det ofta till mig och jag tänkte inte så mycket på det, förrän hon nu är borta. Jag hal ALLTID firat jul tillsammans med bägge mina föräldrar i samma hus och nästan alltid tillsammans med mina syskon och deras barn.

  • Golvmoppen

    TS: Kyrkorna brukar ju ha ngn Julbön mitt på dagen el tidig kväll. Gå dit och lyssna på julens sånger. Barnen får möjlighet att titta på krubban.

    Är det snö, så ta ett pass pulkaåkning el om det är kramsnö så gör Snötomte och snölyktor. Lyktorna kan ju vara fina o titta på när det är mörkt, när man är inne och myser.

  • MamaPapa

    De flesta jular firar vi själva för att vi har valt att inte stressa runt och resa på julen (bor utomlands). Ibland händer det att svärfar kommer över, men det är ju bara 1 till.

    Vi brukar:


    Klä på oss finkläder och göra oss fina hela familjen till julbordet Ha en mysig frukost med tända ljus, risgrynsgröt och ta det lugnt. Sonen brukar kunna få en present på fm. Har ett stort julbord, fast med lite mindre portioner av allt  - men vi gör inte avkall på vad det ska innehålla bara för att vi är endast 3. Har rent och fint och städat. Doftljus med juldofter, julpyntat, massor med tända ljus Sitter och myser framför TVn, pratar, spelar spel, dricker glögg Som andra sagt - INGA hushållssysslor som tvättande etc
    Det blir ju mycket lugnare än på ett stort kalas men i princip gör vi samma saker som vi har gjort med våra släkter tidigare. Plus att vi skapat lite egna traditioner - eftersom vi bor i England så öppnar vi tex inte julklapparna förrän på juldagsmorgon och så kör vi den engelska julmaten på juldagen.

    Jag älskar våra lugna, intima jular. Det är såååå mysigt och avkopplande !Tomte
  • JuliaåRonjasmammis

    Jag har firat större delen av min barndoms jular med bara mina föräldrar och min syster. Vår släkt bodde långt bort, mamma och pappa ville inte att vi skulle behöva hatta Sverige runt för att fira jul och släkten ville/orkade inte åka till oss.

    Från det jag var runt 7-8 (tror jag) så träffade vi istället en annan familj för att äta jullunch mitt på dagen. De var också "ensamma" utan släkt i närheten. Då blev det julbord runt 12-13, sen rände vi barn runt och lekte fram till Kalle medan de vuxna pratade och drack glögg. Fika till Kalle, och sen gick de/vi hem (vi alternerade varannan jul).

    Runt 17 kom tomten, och sen blev det lite mer mat. Dans kring granen om vi barn ville (sällsynt, mest mamma som tyckte det hörde till), spela julmusik, spela spel, äta godis, och så en långpromenad innan läggdags.

    När jag blev vuxen och flyttade 30 mil hemifrån blev julen mer jobbig. Jag ville ju "hem", och att allt skulle vara som vanligt men det passade inte med mitt jobb alla år. Sen skilde sig mina föräldrar, och mina julvanor vändes totalt upp&ner. Jag hade en sambo vars famlij inte firade jul mer än att de satte plastkulor i sin benjaminfikus och åt kalkon (jag vägrade vara där på jul!), och som fick flänga med mig som en tok hit & dit. Nåja, för att göra en lång historia kort, så kom jag till sist att fira julen på "storfamiljsvis", framför allt när jag fick första barnet. Det var ett evigt stressande att hinna med allt, och jag märkte att jag inte kunde njuta av julen.

    När andra barnet föddes försökte jag mig första julen på att samla alla hos oss istället. Lovvärd tanke, och det hade kunnat bli riktigt mysigt om inte 20 pers i en trea känts lite trångt, jag hade haft 39 graders feber och inte hade hållit på att avsluta amningen. Samt sluppit en svärmor som satt i soffan och gnällde "men nääär är maten klar, jag är hungrig?!

    Efter det svor jag på att jag hädanefter skulle fira julen som JAG vill (ja, barn och make är inräknade i JAGFlört), och inte som släkt, vänner, bekanta, kreti och pleti vill! Och gud så skönt det är!

    Vi har jättemysigt när det inte är så stressigt och mycket folk. Barnen verkar ha ärvt min känsla för julen, och även maken, som innan tyckte att julen var nåt man kunde ha eller mista, har dragits med och är väldigt mån om _våra_ traditioner som vi hunnit utforma. Visst, vi får ibland besök framåt lunch på julafton, då kommer min pappa med fru och min mamma. Lite senare kommer storbarnets pappa, bonusmamma och bror hit och fikar och kollar på Kalle. Men vi åker ingenstans (det spar vi till mellandagarna) och vi har sagt ifrån besök på kvällen.

    Jag har bara gott att säga om att fira julen med bara familjen, ni har ju alla chanser i världen att skapa era egna traditioner och få till något riktigt mysigt!


    Don't mess with my integrity!
  • JuliaåRonjasmammis

    Oj, ursäkta jätteinlägget! Jag ville bara säga att det finns en massa positivt med att fira bara närmaste familjen, men jag drogs visst med...SkämsTomte


    Don't mess with my integrity!
  • CallGirl

    Vi kommer fira familjen + svärmor och våran julafton kommer se ut enligt följande

    Frukost
    Kyrka
    Julbrunch
    Slappa
    Lite TV
    Trerättersmiddag med lite gott vin

    Någonstans ska vi även klämma in lite julklappar.

    Tanken var att vi skulle ha åkt till min syster, mend et blev inte av. Nu tycker jag det ska bli jätteskönt att bara vara vi.

  • enny signatur

    Som resten säger, skaffa sina egna traditioner. För mig har alltid kalle varit viktigt så det vill jag ha på, men jag har slutat titta så aktivt sedan jag blev äldre. Tomtefabriken brukar jag alltid se dock. 
    Jag ser julen här som att man går upp på morgonen, äter gröt ger dottern en julklapp. sedan beror det på vad klockan är kanske tar en tur ut med dottern på pulkan och har snöbollskrig eller något. går in, vi fixar maten och har kalle ankas jul på som dottern tittar en del på och vi med. julgodis tar vi fram direkt efter gröten på morgen och det finns hela dagen (det ska finnas så det aldrig tar slut!) efter maten tar vi det lugnt ett tag sedan dags för julklappar. sedan leka och sedan fika (lussebullar och mer godis!).

  • Miew

    Vi brukar alltid ha en stor jul med amssor av folk(jag hatar det) Den bästa julen vi haft var när det bara var jag, min sambo, våra två barn(trean var inte påtänkt än) och hans bror.
    De åkte ut och jagade på morgonen, vi åkte pulka, åt när vi var hungriga, tomten kom och vi bara hade det mysigt framför brasan.
    Och det var såå skönt att slippa alla måsten som det är med min sambos familj, det ska var aextremt uppklätt och stelt och punkt för punkt av den perfeta julen ska prickas av.
    När det bara var vi så gick vi i mysisar hela dagen och stortrivdes bara vi som verkligen trivs ihop


    Viggo & Gry & Veras mamma
  • Näckrosen

    I är firar vi, jag-maken-barnen, nästan hela dagen själva.
    Vi börjar med frukost
    julkrubba i kyrkan kl. 10
    lätt lunch
    Kalle Anka (med fika)
    Farmor kommer kl. 17 och då kommer också Tomten.
    Sen blir det julmat.

    Tycker det ska bli skönt att fira jul utan massa folk runtomkring.
    Iof brukar det bara vara mina föräldrar också, men det blir mysigt med bara oss.

  • Mei

    I princip hela min barndom firade vi med bara familjen, det var vad jag visste och det var härliga jular. Är man van vid annat så känns det förstås surare.

    Jag ska fira ensam med barnen i år. Och är inte så glad över det egentligen. Och barnen tycker också att det känns konstigt. Men vi är ändå vana att vi är här hemma så på det sättet har vi ju jultraditioner som vi följer. Julfrukost, sätta på finkläder, kyrkan eller promenad, sen en stund med någon julig film, bok eller julpussel beroende på vad som känns bäst. för stunden. Lättlunch typ skinkmacka. Vi brukar sätta på en CD med sådana där leksånger och då dansar barnen långdans. Jag brukar haka på. Efter det något sällskapsspel. Sen är det dags att plocka fram julmaten. Jag vill också att det ska vara massor men i år är det väl bara jag som äter av de olika sakerna så jag har satsat på lite men många olika saker. Ska köpa en skiva laxpaté, en liten rökt fiskfilé, minsta paketet kallrökt lax etc Efter maten får det väl i år bli som det blir en stund, då brukar vi ju sitta och prata... och barnen flaxa runt lite och leka. Sen brukar vi duka fram kaffe, kakor och julgodis och fortsätta prata... så även där får jag väl se vad barnen vill göra i år. Men jag gissar att pusslande, spel, läsa böcker och så går bra då också. Sen är det julklappsutdelning (Vi har aldrig haft tomte utan låtsats att tomten lämnat klapparna på balkongen eller liknande, iaf så länge det finns barn i åldrar där impulskontroll saknas) och Julkalendern och Karl-Bertil på TV. Sen brukar de ju stöka runt med sina julklappar ett tag innan det går att varva ner och ta något till kvällsmat om de orkar.     

  • Skogsflickan

    Kan bara ge tips om jultomte..

    har ni ingen granne med barn som kan agera tomte för er och sen din gubbe agera tomte för deras barn? Så gör vi alltid i familjen där vi med grannar tomtar för varandra..

  • Dr Mupp

    Förra året var första året vi firade själva. Då blev det inte så mycket eftersom jag var så dålig. Men i år tar vi igen det med råge.

    Såhär ser vårt julprogram ut..
    Frukost med tomtegröt, lussebulle, pepparkaka och julmust
    Julkrubban i kyrkan
    Lättare lunch och sen börjar en vuxen med julmaten medan den andra tar ut barnen i pulkabacken/snögubbe byggande beroeden på väder
    Kalle
    Tomten (har vi tur kan farfar komma annars skulle pappa "köpa tidningen")
    Julmat
    Barnen får leka så länge de orkar medan de fyller magarna med julgotter.
    Sängen för barnen medan vi vuxna fortsätter att vara uppe ett tag till och njuter av lugnet.


    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Smultron ett
    Skogsflickan skrev 2010-12-20 00:46:14 följande:
    Kan bara ge tips om jultomte..

    har ni ingen granne med barn som kan agera tomte för er och sen din gubbe agera tomte för deras barn? Så gör vi alltid i familjen där vi med grannar tomtar för varandra..
    Ingen här är kvar över jul, alla åker bort.

    Men vi har en tomte nu så julen är räddad! Tomte
    Jag är den som är den!
Svar på tråden Ni som bara firar jul med familjen...!!!