• Tazzme

Firar ni jul med er partner?

Undrar bara, av ren nyfikenhet, ifall det finns andra som firar jul som vi. Det verkar inte vara så vanligt...

Julaftonsförmiddagen tillbringar vi tillsammans, men runt middagstid åker vi hem till våra respektive familjer för julmiddag och julklappsutdelning. På kvällen, runt kl. åtta, så kommer vi hem och har myskväll tillsammans.
    Vi bor väldigt nära våra familjer (inom 30 km radie ungefär) så rent praktiskt hade vi ju kunnat fira tillsammans på båda ställena. Men han vill hellre vara med sin familj, än min familj, på julen, vilket jag förstår till 100%, eftersom jag tänker samma sak. Bl.a. så har ju hans familj t.ex. "fel" mat på julbordet Skrattande

Min syster sa en gång åt mig, för flera år sedan, om vi inte skulle "växa upp" och börja fira jul tillsammans, vilket jag tyckte var ett ganska märkligt sätt att tänka på. Inte för att jag brydde mig så mycket om hennes fråga, jag bara skrattade och frågade vad det är för "moget" med att fira jul precis så som man själv vill, istället för att göra så som man "borde".
    Men jag undrar ifall det finns andra som firar jul åtskilt och vad andra har för tankar kring julfirandet... Är det liksom "heligt" att man firar tillsammans, hur omständigt och krångligt det än må bli?

Om och när vi får barn kan jag tänka mig att vi kanske firar på ett annat sätt, men jag ser det ändå som en möjlighet att vi förstätter att fira åtskilt. Man kan väl turas om att ha barnen, t.ex. vartannat år kommer de med mig till mormor och vartannat år med honom till farmor...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-16 09:42
    "omoget" skall det ju stå... inte "moget"!!!

• Svar på tråden Firar ni jul med er partner?
  • MammaBecca

Om ni är nöjda, varför rubba på ett koncept som funkar för er båda?

Här firar vi varje jul hos mina föräldrar. Min mans föräldrar bryr sig inte särskilt om att fira jul, så för dem spelar det ingen roll. Mina föräldrar har ett riktigt stort julfirande, med dans kring granen, rolig promenad där man kanske kan hitta något som tomten kanske har tappat, Kalle Anka, middag, julklappsöppning och till sist mys på kvällen. En heldag och min syster med familj är också där. Så alla kusinerna träffas och har roligt ihop också.
    En riktig julafton ;) Hihi

Sedan brukar vi åka till min mans föräldrar dagen efter och då har vi lite mys och barnen får julklappar. Men inget mer sådär.

Efterklokhet är en exakt vetenskap
  • Bebislängtan82

Ja självklart gör vi det. Första julen tillsammans (blev ett par i augusti). Vi åker ner till skåne på onsdag och firar med varann samt min familj. På nyår förlovar vi oss och firar då med våra vänner och hans familj.

• La Lola

Japp.
    Jag har alltid firat ihop med den jag bott med även innan jag fick barn.

Nu när jag har barn firar vi hos oss.
    Så skönt att slippa ränna runt hit o dit!

Men erat koncept funkar ju för er.
    Så då finns det väl ingen anledning att ändra på det?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Tazzme
    MammaBecca skrev 2010-12-16 09:34:21 följande:
    Om ni är nöjda, varför rubba på ett koncept som funkar för er båda?
    Nej, inte hade vi tänkt ändra på hur vi firar Glad Jag bara undrade ifall det finns andra som firar som vi, eller om det är så ovanligt (och okonventionellt?) som t.ex. min syster tycker.
  • Cornellia

Jag tycker det verkar lite konstigt, speciellt om man har barn, att välja "den gamla" familjen istället för att fira med "den nya familjen".

Men fungerar det för er och ni är nöjda med det så är det ju bara bra.

• MariaWe

Vi har alltid firat jul med våra respektive familjer, tills vi fick barn. Numer firar vi hemma och de som kan/vill får komma till oss istället. Vi har två barn och väntar nr 3!
    Innan barnen kom var det aldrig tal om att fira tillsammans! Jag ville fira med min familj och han med sin! Man gör det som känns bäst helt enkelt!

• Tazzme
    Cornellia skrev 2010-12-16 09:39:16 följande:
    Jag tycker det verkar lite konstigt, speciellt om man har barn, att välja "den gamla" familjen istället för att fira med "den nya familjen".
    Hur menar du då? Bara nyfiken på att veta hur andra tänker Glad

Kan ju tillägga att vid julfirandet hos min mamma så deltar alla mina syskon med sina respektive samt barn. Storasyster äter julmiddag med sin sambos familj, men kommer till mamma till det att tomten kommer. Lillasyster firar med sin sambos familj den 25:e.
    Hos min mans familj deltar också hans bror och dennes barn.

Så det är ju inte frågan om att vi i våra familjer "väljer bort" våra "nya familjer" (ja... förutom jag och min man då!) utan att man firar alla tillsammans. Men jag och min man har valt att fira åtskilt med våra syskon och föräldrar, för att vi ju ändå träffas på kvällen då vi kommer hem. Vilket vissa verkar tycka att är "fel" på nåt sätt Glad
  • Tazzme
    MariaWe skrev 2010-12-16 09:43:18 följande:
    Vi har alltid firat jul med våra respektive familjer, tills vi fick barn. Numer firar vi hemma och de som kan/vill får komma till oss istället. Vi har två barn och väntar nr 3!
    Innan barnen kom var det aldrig tal om att fira tillsammans! Jag ville fira med min familj och han med sin! Man gör det som känns bäst helt enkelt!
    Jasså, det finns alltså andra som är lika "konstiga" som vi! Flört
  • Vroooooom

Jag firar jul med min partner och son och skulle faktiskt inte kunna tänka mig att fira på något annat sätt.
    Det är nog hyfsat ovanligt att man inte firar med sin partner men jag har några i bekantskapskretsen som har gjort ungefär som ni, dock har de slutat fira separat när de fått barn.

Did you give the world some love today?
Svar på tråden Firar ni jul med er partner?