Firar ni jul med er partner?
Undrar bara, av ren nyfikenhet, ifall det finns andra som firar jul som vi. Det verkar inte vara så vanligt...
Julaftonsförmiddagen tillbringar vi tillsammans, men runt middagstid åker vi hem till våra respektive familjer för julmiddag och julklappsutdelning. På kvällen, runt kl. åtta, så kommer vi hem och har myskväll tillsammans.
Vi bor väldigt nära våra familjer (inom 30 km radie ungefär) så rent praktiskt hade vi ju kunnat fira tillsammans på båda ställena. Men han vill hellre vara med sin familj, än min familj, på julen, vilket jag förstår till 100%, eftersom jag tänker samma sak. Bl.a. så har ju hans familj t.ex. "fel" mat på julbordet
Min syster sa en gång åt mig, för flera år sedan, om vi inte skulle "växa upp" och börja fira jul tillsammans, vilket jag tyckte var ett ganska märkligt sätt att tänka på. Inte för att jag brydde mig så mycket om hennes fråga, jag bara skrattade och frågade vad det är för "moget" med att fira jul precis så som man själv vill, istället för att göra så som man "borde".
Men jag undrar ifall det finns andra som firar jul åtskilt och vad andra har för tankar kring julfirandet... Är det liksom "heligt" att man firar tillsammans, hur omständigt och krångligt det än må bli?
Om och när vi får barn kan jag tänka mig att vi kanske firar på ett annat sätt, men jag ser det ändå som en möjlighet att vi förstätter att fira åtskilt. Man kan väl turas om att ha barnen, t.ex. vartannat år kommer de med mig till mormor och vartannat år med honom till farmor...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-16 09:42
"omoget" skall det ju stå... inte "moget"!!!