• Ståhlis

Oskyldiga svordomar?

Hur ser ni på svordomar? Det är ju 2000-talet och jag anser att vissa sk. svordomar inte är så hemska utan att det hänger kvar från förr att "så fula ord säger man inte! Usch!"
    Som t.ex. "Fan! Helvete! Skit! Jävla!"
    För mig så är dessa inte värre än att säga t.ex "Attans!"
    Det är ju ett sätt att förstärka en känsla, eller poängtera något tycker jag.

Självklart alla grövre svärord, könsord och liknande är ju inget man säger i barns närvaro, men att säga t.ex. "fan" så de hör tycker jag inte gör något.

Håller ni med? Eller tycker ni jag är hemsk som säger att jag säger "fan" i mina barns närvaro? Fler exempel på "oskyldiga" svordomar!? Jag bollar över till er.

• Svar på tråden Oskyldiga svordomar?
  • Som snö

Om du tycker "Fan! Helvete! Skit! Jävla!" är oskyldiga svordomar så håller jag nog för öronen när du tar till dom grova!

• fipa2

jag använder fan jävlar satans helvete skit ganska ofta. inte så jag säger "jag är så satans mätt" utan då när jag blir sur på nån säger jag "satans kärring". det tycker jag är helt ok. och stöter jag mig så skriker jag "AJ SATAN" och kommer nog göra detsamma när jag får barn.

men sen finns det "värre" svordomar som jag oftast inte säger högt ut utan bara säger det för mig själv.

• Muminmamman

Jag har tyvärr också en dum vana att svära i tid och otid. Även när ungarna är med... Men nu måste jag verkligen tänka mig för, för det låter INTE bra när dottern på snart fem år kommer in efter att ha lekt på gården, glad i hågen och talar om att hon ville komma in för det var"så jävla kallt ute", eller säger att hon är "hungrig som fan"..

Ångrar att jag inte tänkt mig för tidigare....

• Danbala

Hmm.

Det som jag skulle tycka var olämpligt att använda när jag är ute hos kund skulle jag gärna undvika också att använda inför barn. Dvs sådana svordomar som jag vet att folk kan reagera över - och i mina egna öron låter lite obildade och så (fan, piss och jävlar är väl de jag annars använder flitigt).

Jäkla och attans och sådant kan jag använda hos kund, men sparsamt, och skulle nog göra detsamma inför barn.

Fel.

Inför barn jag bryr mig om - jag kollar absolut inte om det finns några allmänna random barn i närheten om jag går på stan och snackar och svär, men håller tand för tunga om släktingarnas barn är med.

• ash

jag håller med... tycker inte att de är så farliga.. MEN... man behöver ju kanske inte skrika ut dem titt som tätt när de allra minsta lyssnar och lär sig.. hum... sa jag emot mig själv nu när jag skrev detta...

Jag säger så här... jag reagerar inte när vuxna eller tonåringar använder de orden... men om barnen på dagis använder fan, jävlar, helvete reagerar jag (dock inte på skit upptäckte jag nu när jag tänker efter) Jag känner mig delad...aaaaaaaaaaahhhh..

• Ståhlis

som snö> Oskyldiga på så sätt att de är inte värre än att säga t.ex. "Attans!"
    Innebörden av orden är för mig detsamma.

fipa2> Självklart säger inte jag heller "nu ska jag fan se på tv, var är den där satans fjärrkontrollen!?" Som jag skrev inledningsvis kommer de när man vill förstärka en känsla eller poängtera något. "Fan LOST har redan börjat!! Helvete,var är fjärrkontrollen??"

• fipa2

ståhlis, ja precis. sånt tycker jag är helt okej, jag skulle aldrig ta ordet "attans" i min mun... "attans, jag missade bussen" det låter ju bara för töntigt.

• Ståhlis

Om ett litet barn säger "Var är den där attans nallen nu igen!?" Så tycker man ju det är lite gulligt, men om man byter ut attans mot jävla blir det inte lika gulligt längre. Men igentligen så är innebörden densamma. Det jag är ute efter är om vi inte ligger kvar i lite gammalt tänkande. För igentligen, när man tänker efter sitter det inte i sen barnsben att sånna ord är fula!? Men är dom det?

• Ståhlis

fipa2> Hehe..ja "attans" är väl mer ett "ord" man tar till när man ska vara lite rolig.
    Inget man använder när man slår i tån i bordsbenet precis...

• fipa2

när jag var liten sa jag "sjuttons" istället för jävla. fattar inte ens varifrån det ordet kommer.

Svar på tråden Oskyldiga svordomar?