• Ståhlis

Oskyldiga svordomar?

Hur ser ni på svordomar? Det är ju 2000-talet och jag anser att vissa sk. svordomar inte är så hemska utan att det hänger kvar från förr att "så fula ord säger man inte! Usch!"
    Som t.ex. "Fan! Helvete! Skit! Jävla!"
    För mig så är dessa inte värre än att säga t.ex "Attans!"
    Det är ju ett sätt att förstärka en känsla, eller poängtera något tycker jag.

Självklart alla grövre svärord, könsord och liknande är ju inget man säger i barns närvaro, men att säga t.ex. "fan" så de hör tycker jag inte gör något.

Håller ni med? Eller tycker ni jag är hemsk som säger att jag säger "fan" i mina barns närvaro? Fler exempel på "oskyldiga" svordomar!? Jag bollar över till er.

• Svar på tråden Oskyldiga svordomar?
  • Danbala

Ståhlis:
    De måste ju få fortsätta vara fula (eller att man hittar nya svordomar/omdefinierar saker så de blir fula).

Om en vanlig konversation skulle låta:
    "Hej, är den nya konsultfan? Jävligt kul att ha dig här."
    "Jo, nog fan är jag det! Jävla schyst kontor ni har här! Fast jag ser att ni använder det där fittiga Windows, pissigt värre."
    "Ah, vad fan gör man, jävla Microsoft-helvetet har ju förbanne mig monopol på hela skiten till IT-värld." och så vidare...

Vad skulle man DÅ göra den dagen man blir arg och behöver kunna verbalt förstärka sina uttalanden!?

• Som snö

Klart som fan att det bara är gammalt tänkande. Språkhelvetet skulle ju låta fan så bättre om vi släppte loss lite!
    Och är det nån pungråtta som tycker nåt annat så kan ju dom jävla mupparna bara knipa käft!

Eller inte...

• Ståhlis

Danbala> *garvar* Nja iaf att man behåller dom som svordomar.
    Vad jag frågar efter är användandet av orden i närvaro av barn.
    Lär sig orden gör de förr eller senare endå.

• Lum

Jag tyckar att det är synd när språket utarmas för att många använder kraftuttryck för ofta! Svära kan amn göra när manär riktigt arg, men inte annars. Jag tycker att det låter otroligt fult med mycket svordomar i vardagsspråket!

det var min åsikt!

• Danbala

Ståhlis:
    Aah, okej, då så. :)

Fast sådär kan ju nästan en konversation med polarna på puben låta, så jag skulle nog ändå tänka över mitt språkbruk en gnutta inför små "oskyldiga" barnaöron (de suger ju upp saker som små svampar, de jäklarna!)...

• Monstermamman

Mja..
    Jag försöker nog sila snacket när det är barn runtom. Jag har nog svurit rätt mycket i mina dagar tyvärr men jag har nog skärpt till mej sen jag fick barn. Visst slinker det väl ut ett fan och ett satan mellan varven men jag försöker..
    Självklart kommer barnen att lära sej svordomar förr eller senare, jag hoppas bara att det blir senare och att det inte är jag som kommer att lära dom.

• Jennybates

Ja, är man impulsiv så är det svårt att styra alla grodorna. Dottern har väl snappat upp både det ena och det andra, mestadels i bilen. Sambon är engelsman och lite htsig i trafiken så från honom har hon lärt sig den fina frasen "fuckin hell". Ibland kommer det även "Jäbla indioter", mindre bra kanske... Håller med trådstartaren om att "mildare" svordomar är ok...

• Ståhlis

Jag känner att jag måste understryka att jag inte tycker det är okej att använda dessa svordomar i vardagspråket som vissa gjort några bra exempel på här.

Om jag slår tån i bordsbenet och "säger" "FAN!" tycker jag det däremot är okej.

• fipa2

jag svär allra mest näör jag kör bil jag kommer aldrig kunna skjutsa runt mina barn och deras kompisar med bilen...

jag kör lugnt och behärskat så jag inte utsätter nån annan för fara, men inne i bilen kommer alla världens ramsor som inte passar för barnaöron (alltså värre saker än fan, jävlar, satan och helvete)

• Ståhlis

fipa2> Där är vi lika. Oj, vad jag irriterar upp mig i trafiken...
    Fast jag behärskar mig när jag inte åker ensam.

Svar på tråden Oskyldiga svordomar?