• Ståhlis

Oskyldiga svordomar?

Hur ser ni på svordomar? Det är ju 2000-talet och jag anser att vissa sk. svordomar inte är så hemska utan att det hänger kvar från förr att "så fula ord säger man inte! Usch!"
    Som t.ex. "Fan! Helvete! Skit! Jävla!"
    För mig så är dessa inte värre än att säga t.ex "Attans!"
    Det är ju ett sätt att förstärka en känsla, eller poängtera något tycker jag.

Självklart alla grövre svärord, könsord och liknande är ju inget man säger i barns närvaro, men att säga t.ex. "fan" så de hör tycker jag inte gör något.

Håller ni med? Eller tycker ni jag är hemsk som säger att jag säger "fan" i mina barns närvaro? Fler exempel på "oskyldiga" svordomar!? Jag bollar över till er.

• Svar på tråden Oskyldiga svordomar?
  • Elinore

jag tycker inte att man skall säga några "svordommar" inför sina barn..eller för någon annan heller för den delen..det låter illa...

har man inget bättre i ordförådet kan man lika gärna vara tyst...*

• Ståhlis

Elinore>> Vilka kraftuttryck använder du när du vill förstärka en känsla?
    Vilka ord i ditt ordförråd använder du dig av då?

• cotton

JAG tycker fan och jävlar och helvete är kraftigare uttryck. Folk som säger det är "argare" eller mer irriterade än dem som bara säger skit eller shit.

På samma sätt som någon som säger ett könsord är ÄNNU argare än någon som säger fan...

Har mer med samhället jag vuxit upp i att göra än mina föräldrar (som aldrig svär iofs).

• Ståhlis

cotton> Okej och JAG tycker att det inte har något med vilken nivå hur arg man är.
    JAG kan använda skit och fan och till och med könsord (när inte barnen är närvarande) om jag exempelvis sitter och spelar spel (typ xbox) och förlorar en match eller släpper in ett mål (hockey). Val av ord kommer spontant i så fall, inte beroende på nivå.

Samhälle eller föräldrar så är det något du lärt dig att dessa ord är fula.
    Frågan kvarstår, är dom verkligen fula?

• Eliyha

Men... "Fan" är väl ett annat ord för Djävul,,, Samma med jävlar( borde ju igentligen stavas Djävlar) eller jag kanske är helt ute på villovägar? Men jag tror inte det...
    Så det är inte så oskyldigt igentligen ståhlis, då hade orden aldrig förknippats till det fula, onda, hemska...

• Eliyha

Helvete är ju också ett sånt ord som klingar fult...

• Ståhlis

Eliyha>> Ja de flesta av dessa sk. "fula ord" härstammar väl från Gud vs Djävulen och att man ska akta sig från att hamna i helvetet osv. osv.
    Så innerbörden är helt riktigt att man säger namnet på det "bibliska jiddrets onda snubbe".
    MEN är det verkligen ett fult ord eller något hemskt att säga IDAG år 2006?
    Jag tycker verkligen det är något "oskyldigt" att säga, men det kanske beror mycket på att jag inte tror på någon religion och sätter Fan i samma kategori tillsammans med tomtar och troll och andra påhittade figurer.

• Eliyha

Hehehe, ja, men tänk dig hur det var för hundra år sen då man fick "spank" om man sa dessa ord... Nu är dom TYVÄRR betydelselösa, nu använder vi MYCKET grövre ord och jämnfört med dessa så är ju dom gamla orden inte så hemska längre...
    Men om mina barn skulle börja kalla mig eller nån lärare för Ho*a eller Fi***a, HEHEE, finns inte ens på världskartan.. hmm, då skulle det inte bli kul att vara i samma rum som mig kan jag säga. Ok om dom skulle säga fan eller skit... det är ju inte så märkvärdigt längre... men jag säger som innan TYVÄRR så är det så....

//Eliyha

• Angelhead

Nej, tycker inte det är hemskt. Min familj har alltid haft en förmåga att svära mycket, minns när jag var liten att mamma och pappa svor. Inte för att de var arga, utan de kunde säga 'Var fan är telefonen ?', utan att de var arga alls. Men om jag svor sa mina föräldrar att jag inte skulle göra det, och vad jag minns gjorde jag inte det.

Nu har det dock blivit ändring på det. men könsord skulle jag aldrig använda, men min kompiskrets använder det så det börjar nog bli vanligare, tyvärr.

• Princess Sparkle

Jag försöker att inte svära så mycket, eftersom jag svär en hel del massa. Däremot svär jag ju såklart ibland, och då blir det ofta långa harranger: "helvetes0-jävla-skit-piss"
    Försöker faktiskt tänka på att inte svära så mycket när jag har barn runt omkring mig.

• riot

Det är vi allihopa och våra förfäder som sett till att dessa ord har blivit "fula". Jag skulle hellre se att folk sa "fan, helvete, jävlar, satan" än att dom sa t.ex "äckligt". För äckligt tycker jag är ett fult ord! Förstår ni vilket dumt resonemang det är? Att en del ord skulle vara fula.

Mina barn ska få säga vilka ord dom vill så länge dom inte är elaka mot någon eller säger t.ex könsord, för det är totalt ologiskt att säga t.ex "fitta" om det gör ont.

• Elinore

sthålis.. jag kan ju bara jämföra när jag är på mitt jobb tex... (kock) bränner jag mig eller skär mig så stannar jag upp i typ en halv sekund... andas, men säger inga "fula" ord..kanske att ; aj.... *lite upprört *

Medans mina kollegor skriker alla ord de har lärt sig om samma sak händer dem....

vill jag förstärka ett ord...tex ; vilket snygg tröja, säger jag inte...asså, jag hitta en sån jävla snygg tröja.... det låter väldigt illa... utan jag kanske säger; asså, jag har hittat en sån OTROLIGT snygg tröja...

du you undestand me

• Ankmor

Attans bananer, jag brände mig!!

Abbans!! Inte röra!!

Fullkornsvete! Det gjorde ont! (HELvete)

• KJG

Jag svär nog alldeles för ofta... Men jag får snart bita mig i tungan o byta ordföråd, nu när lilleman snart börjar fatta. Min sambo säger ofta till mig när det slinker ut fula grodor ur min mun.

• Pihlen

Den här tråden behövs tycker jag! Jag har inte blivit farsa än så jag väntar ett tag till å läser erat istället. hehe

Svar på tråden Oskyldiga svordomar?