Inlägg från: Eliyha |Visa alla inlägg
  • Eliyha

Oskyldiga svordomar?

Jag har alltid sagt -fan- hit och dit och jag tänkte nog inte riktigt på det utan sa det i farten.
    Men förra sommare så var jag och min dotter (2 ÅR!) i lekparken. Min dotter hade fått tag i en vagn och var ute på promenad för sig själv, hon gick runt husknuten och jag tänkte inte så mycket mer på det. Men efter en stund så började jag undra vad hon höll på med där bakom eftersom hon varit där ett bra tag...
    Jag gick dit för att se efter...

Där står hon och vagnen hade fastnat med hjulet på nått sätt och hon mumlar - Fan, fan, samtidigt som hon försöker få loss vagnen. Påpekar att hon inte hade börjat prata riktigt ännu. Visst, jag tyckte det var skitkul, skrattade, men jag vill inte att hon ska använda såna ord...
    Woopsss, ojdå, måste nog tänka på vad vi säger. Hon sa det rätt ofta och det värsta va att hon förstod i vilka sammanhang hon skulle använda ordet. Tex om hon tappade nått på golvet eller om det inte gick som hon ville.

Men nu har hon glömt ordet tror jag, har inte hört henne säga så nått mer ivarjefall. Nu är det bara - DUMMA mamma,,, pappa,,, ja alla hon känner!!! (lite charmigt kan tyckas, men inte då hon säger det)
    //Eliyha

• Eliyha

Ståhlis: Hehee, det gör inget...

Men det är riktigt svårt att utesluta svordomar, och efter ett tag när jag vant mig vid att inte svära så kändes det som att jag inte riktigt fick utlopp för alla känslor som svordomarna innehåller... Så jag började skriva ner svordomarna istället... Hur sjukt är inte det??? *ASGARV* Jag svär som F*n när jag MSN:ar med kompisar mm. Hihi!

• Eliyha

Vad tycker ni om att man säger att en person är tjock och fet?

• Eliyha

Men... "Fan" är väl ett annat ord för Djävul,,, Samma med jävlar( borde ju igentligen stavas Djävlar) eller jag kanske är helt ute på villovägar? Men jag tror inte det...
    Så det är inte så oskyldigt igentligen ståhlis, då hade orden aldrig förknippats till det fula, onda, hemska...

• Eliyha

Helvete är ju också ett sånt ord som klingar fult...

• Eliyha

Hehehe, ja, men tänk dig hur det var för hundra år sen då man fick "spank" om man sa dessa ord... Nu är dom TYVÄRR betydelselösa, nu använder vi MYCKET grövre ord och jämnfört med dessa så är ju dom gamla orden inte så hemska längre...
    Men om mina barn skulle börja kalla mig eller nån lärare för Ho*a eller Fi***a, HEHEE, finns inte ens på världskartan.. hmm, då skulle det inte bli kul att vara i samma rum som mig kan jag säga. Ok om dom skulle säga fan eller skit... det är ju inte så märkvärdigt längre... men jag säger som innan TYVÄRR så är det så....

//Eliyha

Svar på tråden Oskyldiga svordomar?