• k girl

Tips - pappan delaktig vid matning

Jag vet att det finns de som gör som prego. Vår son stödmatades när han var nyfödd och när han var runt tre månader och då skötte hans pappa alla matningar.

Har du tänkt pumpa ur borde du ha en elektrisk pump, för en handpump räcker inte speciellt långt (tycker jag). Alla ger inte ifrån sig mjölk till pumpar, heller. Jag kunde pumpa ur massor i början, men när jag försökte igen när sonen var några månader, blev det ett par ml bara. Tänk också på att barnet kan börja föredra flaskan eftersom det inte behöver suga igång utdrivningen och slipper jobba för maten. Vissa barn är dock som mitt, som aldrig haft några problem att växla mellan flaska och bröst. Ett generellt tips är dock att helamma första veckorna så att brösten är inställda på en full produktion innan man övergår till delamning.

• k girl
    Dinosaurie skrev 2010-12-19 14:18:23 följande:
    Tack så mycket för att ni fortsätter svara! Jag förstår att ni alla har olika synpunkter och det är jätteintressant att läsa! Jag förstår också att alla barn och föräldrar är olika och man får försöka hitta det som fungerar bäst för ens egen familj Glad

Fortsätt gärna skriva och komma med tips eller berätta hur ni gjorde, tycker att det är ett väldigt intressant ämne.

Ni som skriver att amningen "bara är mat", känner ni inte att amningen har blivit ett sätt för barnet att söka trygghet tex. att bara få suga lite på bröstet när han/hon vill somna eller liknande? Eller fungerar det bra bara genom att vara nära och mysa? Och beror det i så fall pga att ni sett till att få det att fungera..? Berätta gärna!
    För vår del har verkligen amningen varit ett sätt att söka trygghet, eller närhet. Vår son har vägrat napp, så han har sökt bröstet väldigt ofta när andra barn skulle ha tagit nappen. Dock har ju pappan varit närvarande sedan han var nyfödd, det var han som bar omkring honom på nätterna eller hade honom på bröstet, det är han som i regel haft honom i sele, han har helt enkelt varit väldigt nära. Behövde sonen amma så kom han med honom. Nu är sonen ett, och pappa har sina egna sätt att trösta och söva - det har fallit sig naturligt. Ibland har faktiskt jag känt mig reducerad till bröstvårta. Jag skulle ljuga om jag sade att sonen inte föredrog mig, men det tror jag mest har att göra med att jag varit hemma med honom i ett år.
  • k girl
    Clotilda skrev 2010-12-20 19:24:26 följande:

Jag har inte läst igenom tråden men tänkte bara berätta lite om hur vi har tänkt. Vi har aldrig velat att de ska bli så att jag som mamma sitter och ammar medan pappan "sköter markservicen" (som det står i skrämmande många böcker). Vi är två föräldrar med delat ansvar och vi vill att det ska vara så i praktiken också, inte bara i teorin. När det gäller anknytning så har jag känt efter att jag tror på att det är bra att begränsa matningen till oss två föräldrar den första tiden, för att senare kunna utöka också det, men att det ska vara bra för bebisen att bara få mat från EN förälder är ju bara en teori - precis som det mesta annat som har med utvecklingspsykologi att göra. Det är teorier och man får välja vad man tror på. Jag tror på att det bästa för oss som familj är om vi är tre från början, inte en mamma och ett barn i symbios som bor med en hemhjälp. =)

Vi har därför valt att inte amma. Ska kanske tillägga att jag heller aldrig haft någon önskan om att amma, så jag känner inte att jag ger upp något. På BB vill jag prova att amma, men eftersom man har sett att barnet utvecklar olika sugtekniker beroende på bröst/flaska/napp så kommer jag välja att amma med amningsnapp under den korta perioden. Nappflaska kommer ju bli det som gäller i framtiden.

Råmjölken vet man ju är jättebra för bebisen så jag kommer börja med att pumpa för att sedan gå över till ersättning. Råmjölk producerar man ju inte så himla länge (typ en vecka) och sen får vi ju se hur det känns att pumpa. Om det funkar utmärkt med det är det ju smidigt att fortsätta på det spåret också, men jag ser en viss risk att jag kommer bli tvungen att pumpa hela dagarna och då går jag hellre över på ersättning.

Jag har valt att inte prata så brett om hur vi kommer göra. När folk frågar så svarar jag såklart som det är, men det har mötts med väldigt skiljda reaktioner och jag blir ärligt talat väldigt trött på att försvara mig. Jag tror absolut att det sätt vi väljer att göra det här på är det bästa för oss och jag skulle aldrig drömma om att lägga mig i hur andra gör, därför blir det jobbigt att vara tvungen att förklara sig.

Jaja, hur som helst... det kräver en mer avancerad sugteknik från barnet för att kunna amma och om man blandar amning med flaskmatning finns det risk för att bebisen kommer föredra det som inte är lika svårt - alltså att suga på flaskan. Min teori är då att amningsnappen är ett bra alternativ eftersom det blir ungefär samma teknik. Sen är det väl som det mesta när det gäller småbarn - alla är olika, också vi som föräldrar, och man får följa med strömmen lite och prova sig fram vad som fungerar för just våran lilla familjekonstallation.

Lycka till med allt!

Fast i ärlighetens namn är det ju just vad som står i böckerna och behöver inte överensstämma med verkligheten. För oss fungerade till exempel amningen jättebra efter att vi kommit hem, sonen åt fort och sov resten av tiden och jag och min man kunde ägna oss åt både varandra, sonen och hushållsarbetet. I och för sig var vi så OTROLIGT trötta den där första tiden att vi lämnade en hel del av hushållsarbetet därhän.

Råmjölken producerar man ju ganska kort tid, för mig rann den riktiga mjölken till efter tre dagar. Och tuttarna var så sprängfyllda att jag ville amma.   Risken finns ju att du får pumpa ur ganska länge, allt mindre och mindre, för att motverka stas och stockningar.

Du säger att ni ska "go with the flow", men för att göra det tycker jag att ni verkar ha bestämt er för ganska mycket. Spädbarn är rätt speciella och det är inte bara så bara. Jag vet barn som har vägrat att suga när amningsnappen är på, eller som inte kan utan, eller som vägrar flaska (en kompis fick testa de flesta som finns på marknaden innan hon hittade en sort som hennes tjej godtog) - min son ammade bara liggande första tiden!
  • k girl

Jo, jag menar bara att man måste vara lite flexibel - allt kanske inte funkar som man tänkt sig! jag vill också påpek att bara för att man ammar, så behöver inte pappan bli utestängd. Det hela handlar nog mycket om hur man själv lägger upp det och hur pappan väljer att göra. Min man tog t ex merparten av nätterna, han kom upp med sonen när han var hungrig och så ammade jag. Vi fick ju då en bebis som var vaken om nätterna. Han har ofta kommit och satt sig med oss eller lagt sig med oss under amningen där i början, ungefär som jag gjorde när han stödmatade sonen. Delaktighet kan vara väldigt mycket.

Jag påpekar inte detta för att försöka övertyga dig att amma, utan för att förklara att amning inte betyder, per definition, att pappan blir utesluten från "de stunderna" eller "inte får vara med".

• k girl
    Clotilda skrev 2010-12-20 22:49:31 följande:

Jag måste klargöra att jag på inget sätt tror att jag sätter pappans behov före barnets. Det finns studier som tyder på både det ena och det andra, men grejen är ju att ingen vet vad som FAKTISKT är bäst förutom att jag hoppas vi kan vara överens om att det som är bäst för barnet är föräldrar som mår bra. Man får välja vad man tror på, och jag tror att fördelarna med amning här i västvärlden är ytterst marginella och för oss känns vinsterna med flaskmatning långt många fler än med amning, för alla inblandade.

Jag tror visst att det kan fungera utmärkt att amma, men vi vill helt enkelt inte ha det så. Jag ser hur mina vänners föräldraskap ser ut när de väljer att helamma och för mig skulle det inte fungera. Visst förstår jag att det inte blir som man tänkt sig, att det inte går att förbereda sig för att få barn, men jag har trots allt levt i trettio år och jag tycker jag känner mig själv väldigt bra och jag tror inte att med bebisen kommer en annan personlighet till mig. Jag kommer fortfarande ha mina värderingar, mina visioner, mina förställningar, mina känslor, mina principer och det kommer min sambo också ha. Och nä, amning är inget för oss helt enkelt.

Så ni skulle nog inte kunna övertyga mig att amma även om ni försökte. ;)

För att upprepa mig:
    Jag påpekar inte detta för att försöka övertyga dig att amma, utan för att förklara att amning inte betyder, per definition, att pappan blir utesluten från "de stunderna" eller "inte får vara med".

Jag tycker att du förminskar andras föräldraskap, som anstränger sig för att vara delaktiga båda två trots amning. Jag förstår att du har din uppfattning klar för dig, men du måste ju också kunna förstå att det går att välja annorlunda och ändå vara delaktig.

För övrigt har jag inte försökt övertyga dig att amma, jag ber dig bara att vara lite flexibel och det är så jag tolkar TygTiger också. Det känns som om du har bestämt dig för tusen olika saker. Lika lite som man kan bestämma sig för att man SKA amma - det kanske bebisen inte klarar av, eller så fungerar det inte på något annat sätt - kan man ju bestämma sig för att det SKA fungera med amningsnapp, eller pumpning, eller att barnet ens  tar nappflaska.
  • k girl
    Clotilda skrev 2010-12-21 10:54:19 följande:
    Nej, jag vet att du inte försöker övertyga mig, därav den lilla smajlisen. Jag tycker verkligen inte att jag förminskar andras föräldraskap, jag säger ju att jag är väl medveten om att det för många fungerar att amma, jag bara påpekar att det inte är något för mig/oss. Däremot kan jag känna att våran syn på vårat föräldraskap blir förminskad hela tiden och det är väldigt tröttsamt. Jag har aldrig bestämt mig för att jag SKA mata med flaska, eller att jag SKA pumpa eller att jag SKA amma med amningsnapp, men vi har vissa föreställningar om hur vi vill att det ska fungera. I övrigt så tycker jag att jag är flexibel, men jag kan inte vara flexibel in i absurdum för jag är bara människa.
    Att ni känner att ni inte kan ha ett jämställt föräldraskap om du ammar får ni naturligtvis känna, det är inte fråga om det. Men du skriver att "vara den enda som kan ge mat, den enda som ska gå upp om nätterna för att vara en mjölkbehållare, den enda som ska få den stunden med bebisen. Vi är ju faktiskt två och min sambo vill också vara med" är måhända din (eller dina vänners) verklighet om du skulle amma, men det är inte allas som ammar.
    Bilburen skrev 2010-12-21 06:06:19 följande:
    Ts imponerar på mig. Låter som att ni har en bra plan. Självklart är matningen viktig i början. Förstår inte varför så många förnekar det. Som man har man inte mycket att erbjuda ett barn som helammar. Man kan aldrig vara ensam med barnet några längre stunder tex. Tycker ts och hennes man tänker klokt. Ni besparas mycket bekymmer.
    Tala för dig själv - i så fall har kanske din fru inte släppt in dig tillräckligt. Min man hade massor att erbjuda vårt barn som helammades - närhet, hud-mot-hud-kontakt, bärande och närvaro till exempel. Det var han som gick och gungade sonen på underarmen när han hade ont i magen nätterna igenom. Säg att han under en natt hade vår son åtta timmar och jag honom i sammanlagt en och en halv timme (under amningarna), vem tror du erbjöd mest? Men visst, jag kunde naturligtvis inte vara ifrån någon längre stund. Jag har dock aldrig fattat den där grejen med att man måste vara själv med bebisen för att få en relation.
  • k girl
    Bilburen skrev 2010-12-21 15:28:24 följande:
    Jag talar för mig själv och för många andra. Tycker många här i tråden har en märklig attityd. Som slipade politiker. Under ytan kokar det, om man säger så. Jag tycker ts har en bra plan. Tror att hennes familj kommer fungera mkt bra med hennes föreslagna upplägg. Pappan kommer få en bãttre kontakt med barnet och hon själv en större frihet. Jag har flera barn. I olika åldrar. Rekomenderar gelt klart delamning utifrån erfarenhet av de flesta alternativ. Har aldrig upplevt att min kvinna stängt mig ute, tvärtom. Varför ett sådant orättvist påhopp? Men att säga att matningen into spelar någon roll I detta avseende är osant. Utifrån Mina erfarenheter och många med mig.
    Jag säger inget om TS plan - jag tror absolut att det kan funka för dem och att det kan vara gynnsamt. Och visst kan matningen spela roll; flaskmatning innebär ju en ögonkontakt som är helt fantastisk till exempel. Men jag förstår inte varför man skulle säga att en pappa inte har mycket att ge bara för att barnet helammas? Det skulle min man tycka var ett orättvist "påhopp", som hade massor att ge även när sonen var nyfödd och - ja, just det, helammades.

För dig är det osant. För andra spelar det ingen roll. Din upplevelse är att en man inte har så mycket att ge när barnet helammas. Min mans upplevelse - eller PerG:s, om du läser här ovan - är att även en man har mycket att ge när barnet helammas. Det är personliga erfarenheter vi talar om, inte objektiva sanningar eller falsarium.
  • k girl
    Bilburen skrev 2010-12-21 22:15:09 följande:
    Jag menar inte att en pappa inte har något att ge ett barn som helammar.
    Det var dock vad du skrev.
  • k girl
    Bilburen skrev 2010-12-22 23:21:41 följande:
    Mamman kan inte gå iväg ensam dagtid heller om hon helammar. Många helammar ett halvår. Många barn somnar medan de ammar upp till och ibland drygt ett år. Det gör skillnad! Sedan kan man av olika skäl tycka att det är värt det och visst kan pappan knyta ann ändå. Men jag anser att det är felaktigt att påstå att det inte spelar roll.
    Jodå, visst kan mamman gå iväg ensam dagtid om hon helammar. Det gjorde i varje fall jag, när vi hade någorlunda koll på hur vår son åt. Det var faktiskt inga större problem.

Även mitt barn somnar när han ammar, och han är ett år gammal. Men han har en anknytning till sin far också, och kan utan problem somna hos honom. Han har sitt sätt att trösta och natta, jag har mitt. Det ena behöver faktiskt inte utesluta det andra.

Återigen, din sanning behöver inte vara en sanning för andra.
Svar på tråden Tips - pappan delaktig vid matning