crossfit skrev 2010-12-18 23:46:34 följande:
Jag kan inte heller vara hemma så länge. Därför är det viktigt att hitta ett sätt att göra pappan delaktig redan från början, även när det gäller matning.
Jag kommer försöka pumpa så pappan kan ge med kopp från början och sedan med flaska. Går det inte får det bli ersättning.
Jag har också funderat på om man ska ge ersättning till natten för bättre sömn. Kan bli tufft att vara uppe och amma på nätterna när man ska till jobbet dagen efter. Men har man tillräckligt med mjölk borde det inte bli skillnad, eller?
En del barn sover bättre på ersättning, en del barn blir förstoppade och får ont i magen och skriker hela natten, en del barn märker man ingen som helst skillnad på.
Vi fick en unge som vaknade 8 ggr per natt i genomsnitt från 8 till 22 månaders ålder. Jag slutade amma när han var nio månader, ingen skillnad. Så kan det också bli - vi jobbade båda två halvtid då så vi fick dela på nätterna för att orka med.
Jag hävdar fortfarande, med en dåres envishet

att maten är det lilla problemet. Om båda föräldrarna byter, leker, nattar, tröstar och engagerar sig i barnets mat- och sovrutiner så blir det inga större problem att byta hemmaförälder