• Dinosaurie

Tips - pappan delaktig vid matning

Är gravid och det börjar närma sig BF. Jag känner att jag gärna vill att pappan ska vara så delaktig som möjligt vid matning när lillen är född.. Hur har ni gjort?

Jag skulle vilja amma men också pumpa ut mjölk så att han kan mata med nappflaska. Vad ska jag tänka på? När kan vi börja med att pumpa ut mjölk? Tips på pump och nappflaska?
    Finns det någon fördel med att kombinera bröstmjölk med ersättning?

Ja som ni hör, jag tar tacksamt emot alla tips och råd ni har!

• Svar på tråden Tips - pappan delaktig vid matning
  • crossfit

Har tänkt göra samma sak.

Ska försöka pumpa, men funkar inte det får det bli amning när jag matar och ersättning när pappan matar. Ammar man lite får ju barnet i sig antikroppar och annat nyttigt från mamman ändå.

Det tips jag fick av BM var att pappan skulle mata med kopp eller sked i början tills amningen fungerar bra. Sen kan man börja med flaska 

• k girl

Jag vet att det finns de som gör som prego. Vår son stödmatades när han var nyfödd och när han var runt tre månader och då skötte hans pappa alla matningar.

Har du tänkt pumpa ur borde du ha en elektrisk pump, för en handpump räcker inte speciellt långt (tycker jag). Alla ger inte ifrån sig mjölk till pumpar, heller. Jag kunde pumpa ur massor i början, men när jag försökte igen när sonen var några månader, blev det ett par ml bara. Tänk också på att barnet kan börja föredra flaskan eftersom det inte behöver suga igång utdrivningen och slipper jobba för maten. Vissa barn är dock som mitt, som aldrig haft några problem att växla mellan flaska och bröst. Ett generellt tips är dock att helamma första veckorna så att brösten är inställda på en full produktion innan man övergår till delamning.

• Dinosaurie

Tack så mkt för era tips. Precis som du skriver konichiwa girl så vill jag se till att amningen fungerar ordentligt innan vi ens prövar flaskan för att inte riskera att han kommer föredra den framför bröstet.

Någon som vet om det finns någon fördel med att även ge ersättning? Har hört att barnet kan sova bättre på den om man matar med det under kvällen.. Självklart som komplement till amningen.

• JuliaåRonjasmammis

Kan tipsa om uppsamlingskoppar! Man sätter den på det bröst som inte ammas för tillfället, och då samlas den mjölk som läcker ut upp och kan frysas in. Jag hade flera koppar, kunde ibland få ihop flera stycken fulla bara på ett amningstillfälle!

Guld att ha i frysen, bara att ta fram och tina och värma försiktigt. och sen mata med i flaska. Det gjorde min man redan från början någon gång då och då. Och hoppade vi en amning pga det, så pumpade jag eller så använde jag kopparna på båda brösten när de började läcka.

Don't mess with my integrity!
  • Tygtiiger

Min unge tog inte flaska öht förrän han var nio månader. De få gånger som jag inte kunde finnas tillgänglig för att amma de första fyra månaderna fick min man ge mjölk med pipmugg. Och det var svårt att pumpa - jag fick ut 10 - 15 ml per tillfälle (trots att jag ammade utan problem, vi kontrollvägde för skojs skull och då hade han ätit 300g vid ett tillfälle). Jag släppte mjölk dåligt till pump de första sex månaderna, helt enkelt.

Häng inte upp delaktigheten på maten. Vi var hemma tillsammans de första sex månaderna och delade därmed naturligt på föräldraskapet - amningen haussas ofta som en särskilt mysig stund mellan mor och barn med massor av extra kontakt, för oss var det aldrig så - ungen åt koncentrerat i en timme med blicken fäst bort i fjärran och sedan gick det att umgås.

Bad, blöjbyte, lek, nattning etc är en mycket större del av relationsskapandet i början, tycker jag. Och det handlar ju bara om fyra - sex månader med helamning, sedan kommer smakportionerna in.

Så stressa inte om det inte funkar att pumpa eller flaska!

Krupke, we've got problems of our own!
  • Dinosaurie

Tack så mkt för era tips! Uppsamlingskoppar ska definitivt inhandlas..

Tyvärr har vi inte möjligheten att vara hemma båda två under så lång tid som er tyg tiger, även om det hade varit underbart. Anledningen till att jag vill att pappan ska vara delaktig är att jag förstått att det är vanligt att barnet föredrar mamman just pga att amningen blir som en trygghet och att pappan inte har samma chans att tex. trösta osv. Kanske inte alls stämmer på vårt barn eller långt ifrån alla men det är i de banor jag tänker nu såhär innan iaf. Mkt möjligt att det blir helt annorlunda när barnet väl kommer..

• crossfit
    Dinosaurie skrev 2010-12-18 23:07:15 följande:
    Tack så mkt för era tips! Uppsamlingskoppar ska definitivt inhandlas..

Tyvärr har vi inte möjligheten att vara hemma båda två under så lång tid som er tyg tiger, även om det hade varit underbart. Anledningen till att jag vill att pappan ska vara delaktig är att jag förstått att det är vanligt att barnet föredrar mamman just pga att amningen blir som en trygghet och att pappan inte har samma chans att tex. trösta osv. Kanske inte alls stämmer på vårt barn eller långt ifrån alla men det är i de banor jag tänker nu såhär innan iaf. Mkt möjligt att det blir helt annorlunda när barnet väl kommer..
    Jag kan inte heller vara hemma så länge. Därför är det viktigt att hitta ett sätt att göra pappan delaktig redan från början, även när det gäller matning. 
    Jag kommer försöka pumpa så pappan kan ge med kopp från början och sedan med flaska. Går det inte får det bli ersättning.
    Jag har också funderat på om man ska ge ersättning till natten för bättre sömn. Kan bli tufft att vara uppe och amma på nätterna när man ska till jobbet dagen efter. Men har man tillräckligt med mjölk borde det inte bli skillnad, eller?
  • Dinosaurie
    crossfit skrev 2010-12-18 23:46:34 följande:
    Jag kan inte heller vara hemma så länge. Därför är det viktigt att hitta ett sätt att göra pappan delaktig redan från början, även när det gäller matning. 
    Jag kommer försöka pumpa så pappan kan ge med kopp från början och sedan med flaska. Går det inte får det bli ersättning.
    Jag har också funderat på om man ska ge ersättning till natten för bättre sömn. Kan bli tufft att vara uppe och amma på nätterna när man ska till jobbet dagen efter. Men har man tillräckligt med mjölk borde det inte bli skillnad, eller?
    Jag kanske skrev otydligt. Menade att vi inte kan vara hemma samtidigt, jag och min man, vilket jag förstod att tyg tiger och hennes man kunde. 

Jag känner att det viktigaste är att amningen fungerar men om det finns en möjlighet att mannen kan he bröstmjölk med flaska vore det toppen, just för samhörigheten.. Men också för att kunna avlasta en del..
  • Tygtiiger
    crossfit skrev 2010-12-18 23:46:34 följande:
    En del barn sover bättre på ersättning, en del barn blir förstoppade och får ont i magen och skriker hela natten, en del barn märker man ingen som helst skillnad på.

Vi fick en unge som vaknade 8 ggr per natt i genomsnitt från 8 till 22 månaders ålder. Jag slutade amma när han var nio månader, ingen skillnad. Så kan det också bli - vi jobbade båda två halvtid då så vi fick dela på nätterna för att orka med.

Jag hävdar fortfarande, med en dåres envishet att maten är det lilla problemet. Om båda föräldrarna byter, leker, nattar, tröstar och engagerar sig i barnets mat- och sovrutiner så blir det inga större problem att byta hemmaförälder
    Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Tips - pappan delaktig vid matning