Inlägg från: Köpenhamn |Visa alla inlägg
  • Köpenhamn

Tips - pappan delaktig vid matning

Ts imponerar på mig. Låter som att ni har en bra plan. Självklart är matningen viktig i början. Förstår inte varför så många förnekar det. Som man har man inte mycket att erbjuda ett barn som helammar. Man kan aldrig vara ensam med barnet några längre stunder tex. Tycker ts och hennes man tänker klokt. Ni besparas mycket bekymmer.

• Köpenhamn

Jag talar för mig själv och för många andra. Tycker många här i tråden har en märklig attityd. Som slipade politiker. Under ytan kokar det, om man säger så. Jag tycker ts har en bra plan. Tror att hennes familj kommer fungera mkt bra med hennes föreslagna upplägg. Pappan kommer få en bãttre kontakt med barnet och hon själv en större frihet. Jag har flera barn. I olika åldrar. Rekomenderar gelt klart delamning utifrån erfarenhet av de flesta alternativ. Har aldrig upplevt att min kvinna stängt mig ute, tvärtom. Varför ett sådant orättvist påhopp? Men att säga att matningen into spelar någon roll I detta avseende är osant. Utifrån Mina erfarenheter och många med mig.

• Köpenhamn

Jag menar inte att en pappa inte har något att ge ett barn som helammar. Han har väldigt mkt att ge. Däremot spelar matningen roll. Jag tror inte på dem som säger att den inte spelar någon roll alls. Som pappa och mamma får man en mkt större frihet vid delamning och flaskmatning. Tror många relationer skulle Kunnat räddas med ts förslag till upplägg.

• Köpenhamn

Jag menar att det underlättar kontakten mellan papa-barn med delamning och/eller flaska. Som pappa har man inte så mkt att erbjuda ett hungrigt barn som helammas. Håller med om att jag uttryckte mig otydligt i mitt första inlägg. Här måste man vakta varje ord.... Mina barn har sovit och ätit första tiden. Inget har gråtit hela nätterna. Vare sig de hel-, del-, eller flaskmatats. Och så har det bytts blöjor. Mer och mer vakentid ju äldre barnet blivit osv. Jag har upplevt att mamman kunnat gå ut en stund när jag också kunde mata. Detta gör enormt stor skillnad och ger större frihet för både mamman och pappan. Det är en annan sak att vara ensam med sin bebis ibland och att kunna möta barnets behov när det är hungrigt. Jag Förstår inte varför en förälder förnekar en sådan självklar sak. Jag råder alla att delamma. Då får man de bästa av två världar och kan dessutom släppa på all prestationsångest som verkar finnas kring amning idag. Och detta menar jag på fullaste allvar.

• Köpenhamn

Mamman kan inte gå iväg ensam dagtid heller om hon helammar. Många helammar ett halvår. Många barn somnar medan de ammar upp till och ibland drygt ett år. Det gör skillnad! Sedan kan man av olika skäl tycka att det är värt det och visst kan pappan knyta ann ändå. Men jag anser att det är felaktigt att påstå att det inte spelar roll.

• Köpenhamn

Har delat lika med alla barn. Missförstå mig rätt. Helamma ni som vill. Jag vänder mig emot åsikten att matningen inte spelar roll. Håller inte med belt enkelt.

• Köpenhamn

Har man möjlighet och vilja att vara hemma tillsammans ett halvår måste det vara suveränt. Att dessutom få det att funka att som mamma gå iväg tre timmar vid helamning låter suveränt. Låter som en fantastisk lösning.

• Köpenhamn

Det förstår jag. Låter som att ni har bra erfarenheter. Skulle alla vara hemma heltid tillsammans första halvåret skulle skilsmässor gå ner till ett minimum. Helt klart bra förebild där.

• Köpenhamn
    k girl skrev 2010-12-24 22:14:50 följande:
    Jodå, visst kan mamman gå iväg ensam dagtid om hon helammar. Det gjorde i varje fall jag, när vi hade någorlunda koll på hur vår son åt. Det var faktiskt inga större problem.

Även mitt barn somnar när han ammar, och han är ett år gammal. Men han har en anknytning till sin far också, och kan utan problem somna hos honom. Han har sitt sätt att trösta och natta, jag har mitt. Det ena behöver faktiskt inte utesluta det andra.

Återigen, din sanning behöver inte vara en sanning för andra.
    Nej, alla är olika. Men matning spelar roll. Varför säger man till blivande föräldrar att det inte spelar roll. Det är det jag vänder mig emot. En bebis kan inte vara borta från mamman i början om hon ammar - alls. Efter en tid när amningen ställts in osv om de får en amning som funkar bra. Det låter som att ts och hennes man tänker lägga upp det annorlunda.

En fördel med att ge flaska är att mamman och pappan blir friare. Sedan finns det givet andra fördelar med helamning som du ser det. Men matningen spelar roll. Framför allt i början.

Toppen att ni trivs med amning,
Svar på tråden Tips - pappan delaktig vid matning