Tid för c-uppsats?
Hur mycket tid kan man beräknas ska lägga ner på en c-uppsats på universitetet?
Hur mycket tid kan man beräknas ska lägga ner på en c-uppsats på universitetet?
Tio veckor brukar det vara har jag för mig.
är det tio veckor heltid just för det då? inga andra uppgifter eller dyl?
att jag frågar beror på att jag går en valideringsutbildning till lärare där jag både jobbar o pluggar samtidigt.
Jag jobbar 80% och är tjänstledig fredagar för studier, men studierna är ändå på 100%.
Det är som sagt väldigt tufft... vill därför veta helst hur många timmar det kan tänkas ta om man ska skriva 30-50 sidor. Eftersom jag arbetar samtidigt så krävs det att min tid planeras in i minsta detalj för att jag ska hinna.
Jag kommer att ha ca 10 veckor på mig som du sa men skillnaden är att jag arbetar ju samtidigt...
Försöker få ihop detta i min förvirrade hjärna...
Så nån som vet hur mycket tid jag behöver lägga ner?
är det tio veckor heltid just för det då? inga andra uppgifter eller dyl?
att jag frågar beror på att jag går en valideringsutbildning till lärare där jag både jobbar o pluggar samtidigt.
Jag jobbar 80% och är tjänstledig fredagar för studier, men studierna är ändå på 100%.
Det är som sagt väldigt tufft... vill därför veta helst hur många timmar det kan tänkas ta om man ska skriva 30-50 sidor. Eftersom jag arbetar samtidigt så krävs det att min tid planeras in i minsta detalj för att jag ska hinna.
Jag kommer att ha ca 10 veckor på mig som du sa men skillnaden är att jag arbetar ju samtidigt...
Försöker få ihop detta i min förvirrade hjärna...
Så nån som vet hur mycket tid jag behöver lägga ner?
Oftast så har man ju opponeringar under hela processen och har då små deadlines för hur långt man ska ha kommit i skrivandet.
Det är ju 10 veckor heltid, eller det blir sällan det beroende på om man får vårtermin eller hösttermin för det men kring 8-10 veckor heltid. Men då är ju research, inläsning, undersökningar, skrivande och sånt med i det. Sen grubblar man på den där uppsatsen 24/7 iaf så... Sitter med en av mina nu, ett examensarbete till på köpet.
Vi har inga opponeringar under tiden. Vi träffar vår handledare eller mailar med den under tiden för att stämma av och så dock. Men om du jobbar som lärare tycker jag du ska dra nytta av det. Gör din undersökning i skolan på skoltid om det går så får du ju mycket gjort gratis.
Först tid till research, faktainhämtande, undersköning, genomförande av intervjuer, o dyl, sedan bearbetning av informationen, detta är svårt att beräkna tid för men räkna med iaf 3 veckors heltidsarbete, sedan minst två veckors HELTIDS arbete med själva skrivandet.
Håller nog med föregående talare också, i effektiv tid så tar det kanske fem veckor. Det gäller mest att motivera sig och vara ute i god tid för att få tid för intervjuer och lämna ut enkäter eller vad man nu ska göra för undersökning. Att ha struktur blir väl extra viktigt för dig som jobbar så mkt också. Jag jobbar själv kring 30-40 % och det hjälper mig att faktiskt få något gjort på uppsatsen. Jag kan inte slappa för jag måste hinna med att skriva och jobba. Men du jobbar ju mkt mer...
Men som jag skrev ovan så tycker jag du ska dra nytta av ditt jobb om du kan. Så sparar du en del tid.
Det beror helt på vad du gör för slags undersökning, och hur stor tur du har med att hitta info/litteratur. Har du en bra handledare ska ju denne hjälpa dig med att avgränsa frågeställningen så att den hinner besvaras på 10 veckor... När jag skrev magisteruppsats (20 veckor ) så sågs jag och partnern ca 3 timmar/dag och skrev tillsammans, + ev lite inläsning på eftermiddagarna och givetvis längre arbetsdagar inför seminarium och inlämning. Vi hade dock inga intervjuer, enkäter eller liknande - har man det drar det nog lätt ut på tiden. Något slags litteraturstudie skulle jag rekommendera om man vill göra en uppsats smärtfriast möjligt. Helst då på litteratur eller artiklar som finns online eller på egna högskolebiblioteket, så sparar man dessdutom in tiden det tar att beställa hem material.
Jag ska helt klart använda mig av min egen verksamhet. Men sen tar ju allt annat tid oxå. Vill därför se om det går att räkna ut om jag hinner med allt med c-uppsatsen som inte kan göras på arbetstid. Med andra ord om det är tekniskt möjligt att hinna med allt. stackars min man o mina barn som har fått hamna lite i skymundan under hela studietiden. Och nu blir det värre under uppsatsskrivandet :0(

Jag förstår ju att du är orolig för hur du ska hinna, men samtidigt är det ju 100% takt du läser, vilket i ren princip gäller 8h plugg/skrivande per dag i 10 veckor. Sen är det inte så praktiskt, men det är ju en annan sak. Rent praktiskt är det ,som de andra skriver, så att man planerar sin tid lite annorlunda när man skriver uppsats mot vad man annars under studierna gör.
Vi har 8,5 vecka på oss (fram till 3 jan) pga opponenter och examinatorer ska få uppsatsen "i tid" inför opponeringen. Jag räknar inte med att hinna på den tiden, utan går nog upp med den vid nästa tillfälle, så jag får effektiv skrivtid 10 veckor.
Lycka till iaf! Det ÄR ett heltidsarbete, eller ja, mer än det. 24/7 tänker jag på min uppsats. Skitjobbigt! Din familj får nog stå ut ett tag till...