Inlägg från: Gerd parterapeuten |Visa alla inlägg
  • Gerd parterapeuten

Han är inte kär längre - jag gravid (långt)

Hej!
    Jag tror att det är en väldigt bra idé att ni går och pratar med en familjerådgivare om er situation. Ni har varit tillsammans i över sex år och det kommer en reaktion nu när du är gravid. Det kan tyda på att det handlar om saker som inte är så lätta att förstå på egen hand. Vissa erfarenheter i ens bakgrund kan spela stor roll när man själv skall bilda familj. Hur har föräldrarna haft det i sin relation och hur har ens egna relationer till föräldrarna sett ut. Om det finns frågor som handlar om brist på förtroende/tillit och dålig självkänsla så kan det ha väldigt stor betydelse. Ni riskerar att trötta ut er om ni själva försöker förstå men inte reder ut det. Att prata med någon utomstående i den här situationen är väldigt vanligt. Många par får problem när de skaffar barn. Jag tror inte alls att det är omöjligt för er att fortsätta tillsammans. Lycka till!
    Hälsningar
    Gerd

• Gerd parterapeuten

Hej!
    Jag förstår att du mår dåligt av denna ovissheten. Du känner att det att något han döljer och du har hittat meddelanden som kan tyda på det. Ni behöver prata ut om vad detta är och innebär. Om det är så att han har känslor för någon annan så kan det vara väldigt svårt för honom att berätta det för dig. Han kan försöka undvika det för att inte göra dig illa. Om det inte alls handlar om någon annan behöver ni ändå prata så att du får hjälp att förstå vad som hänt med er relation. Eftersom ni planerat en framtid tillsammans har ni ett stort ansvar att ta hand om den  här situationen och vara ärliga mot varandra. Det vinner ni på i längden. Han behöver förstå hur mycket du lider och hjälpa dig med det. Ni måste tänka på att du är gravid och att du skulle behöva fokusera på det.
    Hälsningar
    Gerd

• Gerd parterapeuten

Hej igen!
    Du kan gå och prata med någon själv för att få hjälp. På så sätt får du hjälp att bearabeta och inte fastna. Det är en svår erfarenhet du har av att ha blivit sviken och lämnad i den här situationen. Sök också stöd hos släkt och vänner och ta emot hjälp, såväl praktiskt som känslomässigt. Faktum är att det som händer nu kommer du att bära med dig i livet men efterhand kommer det att lägga sig och blekna och jag tror alldeles säkert att du kommer att kunna lita på människor i framtiden. Det kommer nya möjligheter, det är alltid så och du kommer att läka såren. Försök att glädja dig åt barnet för det är fantastiskt med ett nytt liv! Önskar dig lycka till!
    Gerd

Svar på tråden Han är inte kär längre - jag gravid (långt)