Inlägg från: PD77 |Visa alla inlägg
  • PD77

Varför tjuvstartar ni?

Enligt mina julkänslor så börjar Julen 1:a advent och slutar någon dag efter nyår.
    Det är ju i December man har julfester, äter julbord, har adventsfika, Lucia, förbereder julklappar, förbereder julmat och julbakar. Sen kommer jul och sen nyår. Sen är det ju Januari, som inte ger någon som helst julkänsla.
    Klart julpyntet ska upp i början av december så man får njuta lite.
    Det där med tjugondag knut känns ganska förlegat och jag minns inte ens att någon firade det när jag var liten, förutom en kille. Jag är alltså 33 år.
    Kanske var det så att förr i tiden, så var mammorna hemma och skötte hemmet. De behövde inte börja lika tidigt med julbak etc. Och julklappar köpte man väl inte drivsvis av heller, så det var överstökat på en dag. Nu börjar allt tidigare för att de flesta jobbar och har inte tid att göra allt dagarna innan jul. Och sen är ju faktiskt julstämningen borta när julhelgen är över.
    :) Tror jag 

• PD77

Just ja, glömde..
    Jag stressar inte före jul. Kanske för att jag börjar förbereda så smått i början av december.
    Och det med ledighet som du nämner förstår jag inte riktigt. 
    Du skriver "Före julafton stressar man ju i alla fall mest, och det är inte särskilt många som är ledig heller."
    Men man är ju inte ledig mellan jul/nyår och tjugondagknut heller. Folk är väl lediga 24-26 och sen nyår och nyårsdagen. Vissa har lyxen att vara ledig i mellandagarna också.
    Blir man mindre stressad om man gör allt typ 24:e? När ska man då njuta av julen. Jag vill att allt ska vara klart på julafton, så jag kan njuta och ta det lugnt då.
    :)

• PD77
    Denebola skrev 2010-12-17 13:01:24 följande:
    Jag såg saffranssemlor i affären  får någon vecka sen. *ryser* Där kan vi snacka om att vara ute way to soon.

Jag äter inga fastlagsbullar före fettisdagen heller!
    Men fettisdagen är ju bara en dag. Saffransbullar hör ju adventsfikan till. :) Och även Lucian.
  • PD77
    Denebola skrev 2010-12-17 13:07:34 följande:
    Sett ur mitt perspektiv så går det utmärkt att göra allt detta utan att "fira jul", man firar helt enkelt advent/lucia - hör visserligen ihop med jul men är separata högtider. Ljus är en självklarhet under advent, men tomtarna kommer inte upp förrän 23:e dec, precis innan det är dags att fira jul. Julen börjar den 24:e.

Hoppas du är med på hur jag resonerar
    Jag förstår hur du menar. Men jag tror inte många ser det som att advent/lucia/jul är olika högtider. De flesta ser det som ett enda långt härligt firande. :) (Vad det än står i bibeln eller i gamla hednatrotraditioner)
  • PD77
    Denebola skrev 2010-12-17 13:20:56 följande:
    Saffransbullar ja, men saffranssemlor... Näe, det är bara ett fult försäljningsknep
    Hmm... Vad är en saffranssemla då? :P
  • PD77
    trettioplus skrev 2010-12-17 13:18:30 följande:
    Julstämningen försvinner ju just för att folk inte bryr sig om att fira just när det verkligen ÄR jul.
    Man får ju inte mindre tid för att man förskjuter julen en månad istället för att starta en månad tidigare. Tvärtom är det just som du säger, en massa Lucia (som inte är jul, utan just Lucia), julbord med jobbet, möten och en massa krafs i december, som gör att det blir jättestressigt. Bättre då väl att få julkänsla när man kan koppla av i helgerna?
    Men jag tycker det är jul i december, just för att det är advent och lucia. Och man ser fram emor jul och nyår.
    Och eftersom jag redan redan förberett allt under december så kan jag ju koppla av 24:e-26:e. Och egentligen så är det ju bara nyårsdagen som är helgdag. Så det är ju inte speciellt mycket extra ledigt. 24:e är juinte heller en helgdag egentligen.
    Folk stressar ju inte mindre ifall man skulle börja med julen den 24:e. Man börjar ju bara stressen lite senare.
    Och man får ju mindre att att förbereda för julafton om man börjar den 24:e (första lediga dagen). Jag firar julafton den 24:e så det blir ju väldigt stressigt att göra allt då.

Tiderna förändras ju. Varför skulle jag fira tjugondagknut när jag aldrig gjort det? När det inte ger mig någon som helst julkänsla. Vad spelar det för roll om man firar jul i december iställer för i januari?
  • PD77
    trettioplus skrev 2010-12-17 13:23:26 följande:
    24-26 december plus nyår och trettondagen är mera ledigt än före jul. Sedan har ju barnen jullov också.

Man kan väl förbereda före julafton, trots att inte julen börjar förrän då?
    Man handlar väl maten till midsommar fasten man inte klär midsommarstången i pingst?
    Om man har barn ja. :) Och många jobbar ju i juldagarna/mellandagarna.
    Och visst är det mer ledigt än innan jul. Men jag kopplar hellre av de dagarna än att stressa av att laga mat och julpynta etc. :) Så mitt julpynt kommer upp 1:a advent. :)
  • PD77
    lilja1111 skrev 2010-12-17 13:31:41 följande:
    Jag sätter upp mitt pynt, gran stjärnor och sånt mellan 1:a och 2:a advent av den enkla anledningen att jag avskyr att stressa. Jag är ingen hemmafru med hur mycke tid som helst, jag jobbar de dagar andra människor har tid att julpynta och handla julklappar. Jag jobbar inom handels så ledigt runt jul kan man tokglömma.
    Nä jag tar de när jag vill, plus att jag har min son varannan jul och denna julvecka är han hos sin pappa vilket innebär att jag vill ha julstämning här innan han åker till sin pappa.
    Tror faktiskt att traditionalisterna får acceptera att familjesituationerna ser väldigt annorlunda ut för de flesta moderna familjerna och därav att man anpassar sitt firande, oavsett vilken högtid de må vara, till sin egna situation.
    Vill man fira som man "ska", så gör man de, annars gör man de på sitt sätt. Enkelt och lätt!
    Precis! :)
    (jobbar också inom handles förresten) 
  • PD77
    Denebola skrev 2010-12-17 13:32:45 följande:
    Du, det vete katten

Antingen var det en semla gjord på saffransbulle, eller så var det en vanlig semla med saffransgrädde. Vet inte exakt, kände bara avsmak ( ) när jag såg dem.
    Jaha, det var verkligen en semla!!! Ojdå. Ja, där håller jag med dig. Jag bor i Finland och här säger de finlandssvenska semlor om bröd, så jag trodde det var något sådant du menade. :D
  • PD77
    trettioplus skrev 2010-12-17 13:37:42 följande:
    Men det är ju fel, vad du än tycker?
    Det blir ju inte mera Midsommar i Pingst bara för att jag TYCKER det.
    Sedan får man förstås fira när man vill, även om jag tycker att det är jättetråkigt.

De allra flesta är lediga den 24 och vad passar väl bättre att fira när man stressat FÄRDIGT, istället för mitt bland allt jobb och stök?

Tjugondedag knut är avslutningen på julen. Man behöver inte ha julkänsla då. Men det är ju trevligt om den finns kvar på trettondagen som trots allt är helg.
    Haha :)
    Fast det är nog inte bara jag som tycker att advent och jul hör ihop.. Man börjar ju med adventsstake 4 veckor innan jul. Och sen räknar man ner till julen liksom.
    Svårt att jämföra med midsommar också, som är 2-3 dagar. Julen är ju vår största jultid. Och jag tror att 95 % av alla svenskar tycker att 1:a advent hör julen till. Sen behöver man ju inte ha gran den 1:a advent om man inte vill det. Men varför inte få njuta lite extra. :)
    För mig tar julen slut den 2:a januari. Så är det bara. Och tiderna förändras ju som sagt.
    Sen kanske jag skulle ha mer julkänsla trettondagen om jag inte jobbade mellan nyår och då.

Svar på tråden Varför tjuvstartar ni?