• trettioplus

Varför tjuvstartar ni?

Enligt min sambo är jag inte konservativ när det kommer till julfirande, utan snarare reaktionär
    :D

Jag undrar verkligen varför så många envisas med att ta ut julen i förskott?
    Att handeln gör det är väl en sak, de vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt. Men ofta är det samma personer som tar upp ljusstakar, julgran och annat pynt tidigt, som river ner det redan i mellandagarna eller strax efter nyår.
    Varför gör ni så?
    Är det inte roligare om julprydnaderna och julstämningen infaller under den tid det faktiskt ÄR jul, alltså mellan julafton och tjugondedag knut?
    Före julafton stressar man ju i alla fall mest, och det är inte särskilt många som är ledig heller. Jag tycker det är väldigt mycket lämpligare att fira jul när det infaller helger.
    Dessutom tycker jag att det är urtrist att julen i princip har börjat SLUTA på julafton.

• Svar på tråden Varför tjuvstartar ni?
  • trettioplus

Min tråd försvinner i mängden här. Så tråkigt.

• Halkatla

Du är inte ensam om att känna så, men så är jag ju också en trettioplussare...

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • trettioplus
    Halkatla skrev 2010-12-17 12:42:31 följande:
    Du är inte ensam om att känna så, men så är jag ju också en trettioplussare...
    Jag vet inte om åldern spelar direkt någon roll. Jag har många bekanta över trettio som gör på samma sätt.
  • Carro W

Jag håller med dig. Nu är det adventstid och stakar och sånt ska vara uppe. Julpynt och julgran sätts upp strax innan julafton och sen njuter man av det ända fram till tjugondag knut :)

Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • Randig Panda

Jag håller med...Tyvärr blir det så, att julen är slut när klapparna är öppnade och gröten äten...Ungefär

• Fru U

Här har vi jul från senast 1december fram till 20:e knut.

Ska de va, ska de va ordentlit

har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • trettioplus

Inga tjuvstartare som vill komma och sprida ljus i frågan? (ha! jag har glömt hur talesättet lyder)

• Sarah f

Jag är en tjuvstartare!! Jag älskar december månad och jular på glatt, jag vill njuta av allt av förberedelser jag kan. Efter nyår ska julen få vila. Jag älskar förberedelserna och njuter mer av dem än av själva helgerna.

• Snabeldrake

Håller också med, och jag är bara 25 Tungan ute Har grannar som sätter upp ljusstakar två veckor innan första advent, gärna 1a November. Och julgranar har jag sett på många ställen inomhus. Vi sätter upp julgardiner, ljusstakar första advent, julgranen åker upp kvällen innan julafton. Det är mysigast så tycker jag. Då känner man verkligen att i morgon är det julafton Skrattande

Sen julfirandet blir ganska långt här hemma av naturliga skäl då vi har stor släkt och många som vill träffas på olika dagar och så. Det är mysigt. Då får man lite hela tiden.

Gnäll inte om du inte är villig att förändra situationen.
  • trettioplus
    Sarah f skrev 2010-12-17 12:54:50 följande:
    Efter nyår ska julen få vila
    Men det är ju fortfarande jul då!
Svar på tråden Varför tjuvstartar ni?