Inlägg från: cotton |Visa alla inlägg
  • cotton

Varför tjuvstartar ni?

Julen för mig startar i samband med 1:a advent. Jag älskar att börja pyssla och pynta då. Jag brukar fixa mina julklappar tidigt, så att jag kan koncentrera mig på julbak och julmys från Lucia och framåt. Sedan är det hög tid för nyår, vilket inte är jul för mig, utan NYÅR. Efter nyår börjat ett nytt år med nya hopp och nya mål och då vill jag plocka bort julen redan någon dag in på nya året.

För min del myser och njuter jag mycket  mer före jul än under mellandagarna och efter.

Däremot klär vi granen alltid den 4:e advent (förutom de år det infaller på julafton, då är det någon dag före). Det är nog det enda vi gör "sent" .

• cotton

Kan förstå att man stör sig på mellandagsrea-reklamblad som kommer runt den 20 december, men jag kan inte förstå hur man kan störa sig på att andra pyntar och myser av december månad och att se fram emot julen. Det stör ju liksom ingen annan?

Jag tycket att mitt sätt att fira jul är mindre stressigt än alla som ska ha allt framme först dagarna före julafton.

• cotton
    PD77 skrev 2010-12-17 14:02:40 följande:
    Haha :)
    Fast det är nog inte bara jag som tycker att advent och jul hör ihop.. Man börjar ju med adventsstake 4 veckor innan jul. Och sen räknar man ner till julen liksom.
    Svårt att jämföra med midsommar också, som är 2-3 dagar. Julen är ju vår största jultid. Och jag tror att 95 % av alla svenskar tycker att 1:a advent hör julen till. Sen behöver man ju inte ha gran den 1:a advent om man inte vill det. Men varför inte få njuta lite extra. :)
    För mig tar julen slut den 2:a januari. Så är det bara. Och tiderna förändras ju som sagt.
    Sen kanske jag skulle ha mer julkänsla trettondagen om jag inte jobbade mellan nyår och då.

Jag håller med dig, jag anser också att julen börjar i och med advent. Trettondagen är inte så mycket jul för mig, även om vi sitter med tända ljus och sånt hemma då. (fast granen är borta och vi byter inte ut döda hyacinter mer mm)
  • cotton
    trettioplus skrev 2010-12-17 14:16:19 följande:
    Det är väl så det är tänkt: att man ska räkna NER till julen (inte tjuvstarta den).

Det tråkiga - tycker jag - är ju just att julen går från att vara advent (väntan på julen) till lång julhelg', till att bli 'julen startar i advent och slutar på julafton eller i bästa fall den 26december'

Det är väl det här med att "tiden förändras" som jag just är orolig för.
    Snart nog kommer väl alla ni som slutar fira julen till nyår att ha så pass myiket övertag att trettondagen (till att börja med) slutar vara helg.
    Det vill jag inte! buhuuu! :,-(
    Jag vet inte vad julen är för dig, men för mig är den mer än julpynt. Jag julpyntar för att jag vill mysa och vänta in julen på ett stämningsfullt sätt. Själva julen vill jag spendera med min familj utan stress och massa måsten. Julen för mig är en familjehögtid där man (förhoppningsvis) spenderar några stämningsfulla dagar med sina nära och kära. Julen är inte att plocka fram tomtar natten till julafton.

Sedan har jag pyntat fram till 2-3 januari. Men det betyder inte att jag inte njuter av trettonhelgen i fulla drag.
  • cotton
    trettioplus skrev 2010-12-17 14:37:05 följande:
    Julen är främst stämning för mig. Stämning, umgås med familjen, lugn och ro, julgodis och en massa god mat.
    Tyvärr så förstörs min julstämning av att folk plockat ner mycket av det som gör julstämningen av avjulat arbetsplatser mm. innan julen är slut. Det är trots allt viktigt med julpyntet och julmusiken och det för att komma i rätt känsla. Inte bidrar det till julkänslan av att handeln gör vår efter nyår, folk snackar om att de slängt ut granen den andra december, jag är den enda som har granen kvar till tjugondedag knut och den sista som tar ner ljusstakarna och att det överhuvudtaget slutar pratas jul så fort julafton är avklarad.
    Fantastiskt att folks hemmapynt förstör din jul...

Sedan kan jag förstå att man inte orkar lyssna på julsånger efter annandagen då de flesta handlar om tomten eller att frälsaren föds (den 25 december), att det lackar mot jul mm... Den 10 januari är ju allt det över?

Du får gärna ha din gran till den 13 januari, inte störs jag. Men jag tänker sportlov och börjar längta till våren redan efter trettonhelgen.
Svar på tråden Varför tjuvstartar ni?