Inlägg från: trettioplus |Visa alla inlägg
  • trettioplus

Varför tjuvstartar ni?

Enligt min sambo är jag inte konservativ när det kommer till julfirande, utan snarare reaktionär
    :D

Jag undrar verkligen varför så många envisas med att ta ut julen i förskott?
    Att handeln gör det är väl en sak, de vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt. Men ofta är det samma personer som tar upp ljusstakar, julgran och annat pynt tidigt, som river ner det redan i mellandagarna eller strax efter nyår.
    Varför gör ni så?
    Är det inte roligare om julprydnaderna och julstämningen infaller under den tid det faktiskt ÄR jul, alltså mellan julafton och tjugondedag knut?
    Före julafton stressar man ju i alla fall mest, och det är inte särskilt många som är ledig heller. Jag tycker det är väldigt mycket lämpligare att fira jul när det infaller helger.
    Dessutom tycker jag att det är urtrist att julen i princip har börjat SLUTA på julafton.

• Svar på tråden Varför tjuvstartar ni?
  • trettioplus

Min tråd försvinner i mängden här. Så tråkigt.

• trettioplus
    Halkatla skrev 2010-12-17 12:42:31 följande:
    Du är inte ensam om att känna så, men så är jag ju också en trettioplussare...
    Jag vet inte om åldern spelar direkt någon roll. Jag har många bekanta över trettio som gör på samma sätt.
  • trettioplus

Inga tjuvstartare som vill komma och sprida ljus i frågan? (ha! jag har glömt hur talesättet lyder)

• trettioplus
    Sarah f skrev 2010-12-17 12:54:50 följande:
    Efter nyår ska julen få vila
    Men det är ju fortfarande jul då!
  • trettioplus
    lollo skrev 2010-12-17 12:59:04 följande:
    Man gör väl som man vill?
    Det finns ingen lag på när man sätter upp sina prylar.
    Men i kölvattnet av tjuvstartandet får vi också mellandagsrea den 25 december, och det förtar ju trots allt känslan för alla dem som vill fira när det är jul i almanackan.
  • trettioplus
    PD77 skrev 2010-12-17 13:01:23 följande:
    Enligt mina julkänslor så börjar Julen 1:a advent och slutar någon dag efter nyår.
    Det är ju i December man har julfester, äter julbord, har adventsfika, Lucia, förbereder julklappar, förbereder julmat och julbakar. Sen kommer jul och sen nyår. Sen är det ju Januari, som inte ger någon som helst julkänsla.
    Klart julpyntet ska upp i början av december så man får njuta lite.
    Det där med tjugondag knut känns ganska förlegat och jag minns inte ens att någon firade det när jag var liten, förutom en kille. Jag är alltså 33 år.
    Kanske var det så att förr i tiden, så var mammorna hemma och skötte hemmet. De behövde inte börja lika tidigt med julbak etc. Och julklappar köpte man väl inte drivsvis av heller, så det var överstökat på en dag. Nu börjar allt tidigare för att de flesta jobbar och har inte tid att göra allt dagarna innan jul. Och sen är ju faktiskt julstämningen borta när julhelgen är över.
    :) Tror jag 
    Julstämningen försvinner ju just för att folk inte bryr sig om att fira just när det verkligen ÄR jul.
    Man får ju inte mindre tid för att man förskjuter julen en månad istället för att starta en månad tidigare. Tvärtom är det just som du säger, en massa Lucia (som inte är jul, utan just Lucia), julbord med jobbet, möten och en massa krafs i december, som gör att det blir jättestressigt. Bättre då väl att få julkänsla när man kan koppla av i helgerna?
  • trettioplus
    PD77 skrev 2010-12-17 13:09:21 följande:
    Just ja, glömde..
    Jag stressar inte före jul. Kanske för att jag börjar förbereda så smått i början av december.
    Och det med ledighet som du nämner förstår jag inte riktigt. 
    Du skriver "Före julafton stressar man ju i alla fall mest, och det är inte särskilt många som är ledig heller."
    Men man är ju inte ledig mellan jul/nyår och tjugondagknut heller. Folk är väl lediga 24-26 och sen nyår och nyårsdagen. Vissa har lyxen att vara ledig i mellandagarna också.
    Blir man mindre stressad om man gör allt typ 24:e? När ska man då njuta av julen. Jag vill att allt ska vara klart på julafton, så jag kan njuta och ta det lugnt då.
    :)
    24-26 december plus nyår och trettondagen är mera ledigt än före jul. Sedan har ju barnen jullov också.

Man kan väl förbereda före julafton, trots att inte julen börjar förrän då?
    Man handlar väl maten till midsommar fasten man inte klär midsommarstången i pingst?
  • trettioplus
    PD77 skrev 2010-12-17 13:30:30 följande:
    Men jag tycker det är jul i december, just för att det är advent och lucia. Och man ser fram emor jul och nyår.
    Och eftersom jag redan redan förberett allt under december så kan jag ju koppla av 24:e-26:e. Och egentligen så är det ju bara nyårsdagen som är helgdag. Så det är ju inte speciellt mycket extra ledigt. 24:e är juinte heller en helgdag egentligen.
    Folk stressar ju inte mindre ifall man skulle börja med julen den 24:e. Man börjar ju bara stressen lite senare.
    Och man får ju mindre att att förbereda för julafton om man börjar den 24:e (första lediga dagen). Jag firar julafton den 24:e så det blir ju väldigt stressigt att göra allt då.

Tiderna förändras ju. Varför skulle jag fira tjugondagknut när jag aldrig gjort det? När det inte ger mig någon som helst julkänsla. Vad spelar det för roll om man firar jul i december iställer för i januari?
    Men det är ju fel, vad du än tycker?
    Det blir ju inte mera Midsommar i Pingst bara för att jag TYCKER det.
    Sedan får man förstås fira när man vill, även om jag tycker att det är jättetråkigt.

De allra flesta är lediga den 24 och vad passar väl bättre att fira när man stressat FÄRDIGT, istället för mitt bland allt jobb och stök?

Tjugondedag knut är avslutningen på julen. Man behöver inte ha julkänsla då. Men det är ju trevligt om den finns kvar på trettondagen som trots allt är helg.
  • trettioplus

Ska ärligt talat säga att jag blir mera upprörd på dem som slutar för tidigt än de som börjar för tidigt.
    Det stör liksom min privata julkänsla när reklambladen spottar ut "mellandagsrean börjar 25 december" och folk babblar om att de plockat bort julpyntet och slängt ut granen innan nyår för att släppa in våren i januari.

Hey! Jag bor i norrland och här blir det inte vår förrän i maj!

Svar på tråden Varför tjuvstartar ni?