Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

Varför tjuvstartar ni?

Halkatla skrev 2010-12-17 12:42:31 följande:
    Du är inte ensam om att känna så, men så är jag ju också en trettioplussare...
    Jag är 20+ och här börjar julen den 24:e dec! (som redan det är en tjuvstart egentligen, sett till den kristna julen firar vi redan innan jesusbarnet är fött så att säga )

Julpynt kommer inte upp före 23:e dec, och adventsstakar/-stjärnor kommer inte upp före 1:a advent.

Så jag håller helt med TS.
  • Denebola

Jag såg saffranssemlor i affären  får någon vecka sen. *ryser* Där kan vi snacka om att vara ute way to soon.

Jag äter inga fastlagsbullar före fettisdagen heller!

• Denebola
    Mariohn skrev 2010-12-17 13:05:02 följande:
    Jag menar väl det!  Det är ju första advent julen börjar här. Då går vi på julskyltning och sedan har vi förstaadventsbak med vännerna och spelar julmusik och tänder ljus. På JULAFTON är vi med familjen. Hela december är det ju advetnsfikor och lucia och annat som vi firar med vänner och bekanta. Klart vi vill göra det bland tomtar och ljus!
    Sett ur mitt perspektiv så går det utmärkt att göra allt detta utan att "fira jul", man firar helt enkelt advent/lucia - hör visserligen ihop med jul men är separata högtider. Ljus är en självklarhet under advent, men tomtarna kommer inte upp förrän 23:e dec, precis innan det är dags att fira jul. Julen börjar den 24:e.

Hoppas du är med på hur jag resonerar
  • Denebola
    PD77 skrev 2010-12-17 13:12:10 följande:
    Men fettisdagen är ju bara en dag. Saffransbullar hör ju adventsfikan till. :) Och även Lucian.
    Saffransbullar ja, men saffranssemlor... Näe, det är bara ett fult försäljningsknep
  • Denebola
    PD77 skrev 2010-12-17 13:14:54 följande:
    Jag förstår hur du menar. Men jag tror inte många ser det som att advent/lucia/jul är olika högtider. De flesta ser det som ett enda långt härligt firande. :) (Vad det än står i bibeln eller i gamla hednatrotraditioner)
    Jo, de hänger ju ihop, så klart Men Advent handlar ju om "tiden före jul", och efter advent kommer julen.

Jag gillar att advent "bygger upp stämningen" fram till jul, men jul är det inte förrän på julafton
  • Denebola
    lövet2 skrev 2010-12-17 13:17:57 följande:
    Folk tjuvstartar för att de är dåliga människor. Jag anser att vi borde införa spöstraff för allt tjuvstartande när det gäller julpynt. Adventsstjärnor och ljusstakar tidigast till första advent, och allt annat får vänta till kvällen före julafton. Så ska det vara! Oskyldig
    Skål
  • Denebola
    Mariohn skrev 2010-12-17 13:20:29 följande:
    Aah då förstår jag  Jag gillar tomtarna och känslan av tomtestämning så mina tomtar får komma fram bakom krukor och gavlar redan första advent  Jag har dörrmattor med tomtar, julgardiner och jultvål. Det känns helt enkelt skönt att få allt utbytt och fint på en gång så att man kan slappna av och njuta sedan. Storstädning och byte av alla gardiner och bordsdukar, lampor och duschdraperier  Superskönt.  Konstigt att folk blir provocerade av det. Våra vänner älskar att vi är så juliga och kommer hit hela december lång
    Jag blir inte provocerad av det, och jag älskar julpynt och julstämning (får lust att spela julsånger mitt i sommaren typ), så jag hade antagligen älskat att komma hem till ert julpyntade hem även om det var pyntat före jul (så länge det inte var fullt med tomtar i början på november, då hade det känts fel).

Men hemma vill jag ha det på mitt sätt Det är en del i hela upplevelsen att julpyntet inte åker fram förrän till jul, för då kommer verkligen den där känslan av att nu är det jul. Inte "snart är det jul" Och sen njuter och myser jag hela mellandagarna, över nyår och fram till Tjugondedag jul

Självklart njuter jag av advent och lucia också (kollade på SVTs luciamorgon både på morgonen och kvällen på Lucia bara för att ), men då njuter jag av förväntningarna inför jul. Var sak har sin tid och sin charm liksom. Och det hade inte känts lika speciellt på julaftons morgon om granen hade varit pyntad och tänd i en vecka redan (den tas in och pyntas den 23:e, men tänds inte förrän på julafton).

Men hur andra gör lägger jag mig egentligen inte i, däremot är det lite roligt att argumentera med andra
  • Denebola
    PD77 skrev 2010-12-17 13:23:33 följande:
    Hmm... Vad är en saffranssemla då? :P
    Du, det vete katten

Antingen var det en semla gjord på saffransbulle, eller så var det en vanlig semla med saffransgrädde. Vet inte exakt, kände bara avsmak ( ) när jag såg dem.
  • Denebola

Kan ju tillägga att jag är uppvuxen med föräldrar som varit lediga hela julen (lärare), så för mig är det främmande att man jobbar i mellandagarna (även om jag förstår att det finns folk som gör det). Själv är jag student så jag har också ledigt i mellandagarna. Förhoppningsvis kommer mina studier leda till ett jobb som inte kräver att jag arbetar i mellandagarna.

Men så klart man ska anpassa det så att det passar ens egen familj bäst, inte tu tal om saken!

• Denebola
    Mariohn skrev 2010-12-17 13:38:48 följande:
    Äh ni är junte kloka. 
    Skadusäjja! {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Denebola
    Sarah f skrev 2010-12-17 13:48:28 följande:
    Du är faktiskt inte rolig, :(

(jo, lite!!)
    Nej precis, hon pajar ju allt Död
  • Denebola
    PD77 skrev 2010-12-17 13:57:42 följande:
    Jaha, det var verkligen en semla!!! Ojdå. Ja, där håller jag med dig. Jag bor i Finland och här säger de finlandssvenska semlor om bröd, så jag trodde det var något sådant du menade. :D
    Precis, det var en saffransfastlagsbulle
  • Denebola
    Bellsam skrev 2010-12-17 14:56:41 följande:
    Men ska man inte pynta eller något förrän julafton då eller?
    Jo, adventspynt till advent och julpynt till jul
  • Denebola
    Thessla skrev 2010-12-17 15:17:05 följande:
    Innan julafton? Sorry, svårt att tro det.
    Innan julen är slut. Dvs innan tjugondedag jul.
Svar på tråden Varför tjuvstartar ni?