Mariohn skrev 2010-12-17 13:20:29 följande:
Aah då förstår jag

Jag gillar tomtarna och känslan av tomtestämning så mina tomtar får komma fram bakom krukor och gavlar redan första advent

Jag har dörrmattor med tomtar, julgardiner och jultvål. Det känns helt enkelt skönt att få allt utbytt och fint på en gång så att man kan slappna av och njuta sedan. Storstädning och byte av alla gardiner och bordsdukar, lampor och duschdraperier

Superskönt. Konstigt att folk blir provocerade av det. Våra vänner älskar att vi är så juliga och kommer hit hela december lång

Jag blir inte provocerad av det, och jag älskar julpynt och julstämning (får lust att spela julsånger mitt i sommaren typ), så jag hade antagligen älskat att komma hem till ert julpyntade hem även om det var pyntat före jul (så länge det inte var fullt med tomtar i början på november, då hade det känts fel).
Men hemma vill jag ha det på mitt sätt

Det är en del i hela upplevelsen att julpyntet inte åker fram förrän till jul, för då kommer verkligen den där känslan av att
nu är det jul. Inte "snart är det jul"

Och sen njuter och myser jag hela mellandagarna, över nyår och fram till Tjugondedag jul
Självklart njuter jag av advent och lucia också (kollade på SVTs luciamorgon både på morgonen och kvällen på Lucia bara för att

), men då njuter jag av förväntningarna inför jul. Var sak har sin tid och sin charm liksom. Och det hade inte känts lika speciellt på julaftons morgon om granen hade varit pyntad och tänd i en vecka redan (den tas in och pyntas den 23:e, men tänds inte förrän på julafton).
Men hur andra gör lägger jag mig egentligen inte i, däremot är det lite roligt att argumentera med andra