Inlägg från: Sarah f |Visa alla inlägg
  • Sarah f

Varför tjuvstartar ni?

Jag är en tjuvstartare!! Jag älskar december månad och jular på glatt, jag vill njuta av allt av förberedelser jag kan. Efter nyår ska julen få vila. Jag älskar förberedelserna och njuter mer av dem än av själva helgerna.

• Sarah f
    trettioplus skrev 2010-12-17 12:55:54 följande:
    Men det är ju fortfarande jul då!
    Vi åker bort för det mesta och då packar vi ner.
  • Sarah f
    Mariohn skrev 2010-12-17 13:46:33 följande:
    Tomte <<-- FÖR TIDIG
    Du är faktiskt inte rolig, :(

(jo, lite!!)
  • Sarah f
    SoStylish skrev 2010-12-17 14:00:51 följande:
    Att börja julpynta från och med 1:a advent tycker jag inte gör något. Julgranen tycker jag inte ska upp förrän tidigast en vecka före julafton. 

Men folk som sätter upp adventljusstakarna FÖRE 1:a advent borde kastas i finkan!
    I FINKAN!!!
  • Sarah f
    SoStylish skrev 2010-12-17 14:00:51 följande:
    Att börja julpynta från och med 1:a advent tycker jag inte gör något. Julgranen tycker jag inte ska upp förrän tidigast en vecka före julafton. 

Men folk som sätter upp adventljusstakarna FÖRE 1:a advent borde kastas i finkan!
    Annars kan de kanske bli dömda att ha tomtedräkt på sommaren? Få se om det är lika roligt med förtida jul då!
  • Sarah f
    SoStylish skrev 2010-12-17 14:15:43 följande:
    Bra förslag! Och tomtedräkten ska vara i riktigt stickig och otäck ull!
  • Sarah f
    trettioplus skrev 2010-12-17 14:37:05 följande:
    Julen är främst stämning för mig. Stämning, umgås med familjen, lugn och ro, julgodis och en massa god mat.
    Tyvärr så förstörs min julstämning av att folk plockat ner mycket av det som gör julstämningen av avjulat arbetsplatser mm. innan julen är slut. Det är trots allt viktigt med julpyntet och julmusiken och det för att komma i rätt känsla. Inte bidrar det till julkänslan av att handeln gör vår efter nyår, folk snackar om att de slängt ut granen den andra december, jag är den enda som har granen kvar till tjugondedag knut och den sista som tar ner ljusstakarna och att det överhuvudtaget slutar pratas jul så fort julafton är avklarad.
    Jag håller med om att julen blir lite snabb om man slänger ut granen andra december.
  • Sarah f
    trettioplus skrev 2010-12-17 14:47:27 följande:
    "Jag firar Påsk i oktober och det är varken mera rätt eller fel än något annat"

eller...

jo.
    men vad menar du vi ska ha Advent till?
  • Sarah f

Dessutom, nu när många familjer har bonusbarn, skilda mor och farföräldrar och så vidare räcker julhelgen inte till alla. Då töjer man ut den lite!

• Sarah f
    trettioplus skrev 2010-12-17 14:53:58 följande:
    Ladda upp inför julen, såklart. Inte ta ut allt i förskott.
    Det är som att det inte blir lika gott att äta xxx (valfri favorit) om man gör det varje dag.
    Men om man har en sådan familj jag nyss beskrivit, hur ska man hinna med alla då?
  • Sarah f
    trettioplus skrev 2010-12-17 15:02:34 följande:
    Det finns ju hur mycket tid som helst mellan den 24 och tjugondedag knut!!
    Om man har tio olika att besöka så behövs alla helger man kan hitta! Jag vill inte tillbringa alla julhelgens dagar hos olika personer. Jag vill vara hemma med familjen i mitt hem,

Konstigt att kunna bli uppjagad över hur andra firar jul.
  • Sarah f
    VeronicaNyberg skrev 2010-12-18 11:08:34 följande:

Hemma hos oss pyntade vi och stökade fram allt några dar INNAN 1 december i år :D (skulle kunna börja i oktober om jag fick bestämma) Skulle inte kunna njuta av december månad utan alla julgrejjor att se på och längta till jul :D Kan inte förstå varför jul skulle bli mindre "julig" för att man har pyntet framme längre? :P Jul är ju alltid jul :)

Jag är helt med på din linje!

Om någon vill påskpynta i januari: kör på. det är våra hem vi talar om.
  • Sarah f
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-12-18 12:06:27 följande:
    Varför firar alla svenskar jul på julafton vilket är FEL dag, Juldagen är den 25:e inget annat.
    Usch! FEL dag!!!
    Jag håller med.
  • Sarah f
    Tygtiiger skrev 2010-12-18 17:02:11 följande:
    Glädjen med att ha skilda föräldrar innebar för mig att jag oftast firade jul både den 23:e, 24:e och 25:e december. Ska det firas så ska det firas ordentligt!!

(åh, nu håller jag med dig egentligen!

Svårt att veta hur man ska välja när allt verkar så roligt.)
Svar på tråden Varför tjuvstartar ni?