Varför tjuvstartar ni?
Tjuvstart?
För mig är december jul- och adventsmånaden. Det är då man ska sätta upp stjärnor och adventsljustakar och amaryllisar (de ska ju finnas UPPE 1:a december!) och sedan får man fnatta runt och pynta successivt. Iallafall jag har inte tid och ork att vräka upp allting dagarna innan julafton - jag jobbar och tar pysslet pö om pö.
Men gran skaffar vi tidigt, den ska in vid lucia! Och kläs! Det är helt enkelt för att vi alltid åker bort över julhelgen och vill ha tid på oss att njuta av vår gran. Förväntan är den bästa delen av julen.
Någon vecka efter nyår tycker jag det börjar bli dags att ta bort julpyntet. Då börjar ju dessutom ljuset återvända så man behöver inte glittret för att ta sig igenom midvintern. Å andra sidan så är vi lite lata så vi brukar inte få till julgransplundringen förrän framåt tjugondag knut ändå.
(Ett av skälen till att vi vill hytta vår gran rätt så tidigt är att vi ju som sagt reser bort under juldagarna så vår gran börjar barra som tusan efteråt - då är det ju ingen som har vattnat och gullat med den tre gånger om dagen som jag annars gör)