Inlägg från: k girl |Visa alla inlägg
  • k girl

Varför tjuvstartar ni?

Om man nu ska vara riktigt petig så påbörjas kyrkoårets julfirande första söndagen i Advent och avslutas på kyndelsmäss i början av februari. Det finns äldre som håller på "gamla traditioner" och inte städar bort julen förräns då. Visste du, TS, att julen endast varar till trettonhelgen i majoriteten av alla kristna länder? Eller att julen förlängdes med en vecka på 1600-talet, och att Knutdagen har förflyttats från trettondagen till tjugo dagar efter jul?

Så mycket för traditioner.

Jag förstår i ärlighetens namn inte hur andra människors eventuella pyntande (och bortplockande av julen) skulle förta din julstämning? Jag tycker själv inte att julen "ger" så mycket i mitten av januari. Det är ju i december, när det är som mörkast, som ljusen behövs (vi har tre timmars dagsljus nu, den som tycker att vi ska vänta till "dagen innan jul" kan helt ärligt ta sig i brasan).

Jag hinner inte bli less, men jag tycker att trettonhelgen börjar bli lagom att plocka undan pyntet. Men granen och adventsstakarna brukar bli stående till tjugondag knut i alla fall.

• k girl
    Mikkel räv skrev 2010-12-20 11:55:38 följande:
    Alla gör såklart som de vill, det lägger jag mig inte i, men det är ändå en intressant fråga varför julen har kommit att bli så "subjektiv". Det har blivit så att människor själva (på gott och ont) bestämmer att nu är det jul... Men jag har aldrig hört någon säga likadant om påsk eller midsommar! Aldrig hör man någon säga - "Jag tycker att det är så trevligt med majbrasa, så jag hade min i början av april!" eller "Å, jag älskar påsk, så jag satte vippor i ett ris i januari!".
    Man är nästan paria om man knystar något om att advent är advent och att jul är jul, att julen rent objektivt sätt börjar på julafton, eller något liknande.
    Vad är objektivt sätt? Menar du objektivt sett?
    Och, rätta mig om jag har fel, men visst heter det väl adventsstjärna? Och adventsljusstake?
    Kan här tillägga att "advent" inte betyder "väntans tid" eller något liknande som många tror, utan betyder ankomst. Inom kyrkoåret är adventstiden en förberedelse inför julen.

I bondesamhället, exempelvis, är tiden mellan Annadagen och Lucia väldigt viktig. Det var då man förberedde all julmat, stöpte ljus, bryggde öl etc. Vår motsvarighet till julgranen sattes upp på Tomasdagen. De flesta av våra prydnader är ganska moderna, så kanske är det inte så underligt att det där med adventspynt är subjekti

Svar på tråden Varför tjuvstartar ni?