Varför tjuvstartar ni?
Om man nu ska vara riktigt petig så påbörjas kyrkoårets julfirande första söndagen i Advent och avslutas på kyndelsmäss i början av februari. Det finns äldre som håller på "gamla traditioner" och inte städar bort julen förräns då. Visste du, TS, att julen endast varar till trettonhelgen i majoriteten av alla kristna länder? Eller att julen förlängdes med en vecka på 1600-talet, och att Knutdagen har förflyttats från trettondagen till tjugo dagar efter jul?
Så mycket för traditioner.
Jag förstår i ärlighetens namn inte hur andra människors eventuella pyntande (och bortplockande av julen) skulle förta din julstämning? Jag tycker själv inte att julen "ger" så mycket i mitten av januari. Det är ju i december, när det är som mörkast, som ljusen behövs (vi har tre timmars dagsljus nu, den som tycker att vi ska vänta till "dagen innan jul" kan helt ärligt ta sig i brasan).
Jag hinner inte bli less, men jag tycker att trettonhelgen börjar bli lagom att plocka undan pyntet. Men granen och adventsstakarna brukar bli stående till tjugondag knut i alla fall.