Konichiwa girl - Jag talar egentligen inte om pyntet i sig. Som första raden i mitt förra inlägg löd, så gör var och en som hen vill, vad mig anbelangar. Vill någon ha julpynt (eller adventspynt för den delen

) i oktober eller juli, så varsågod!
Jag är fullt medveten om att adventstiden är en förberedelsetid för julen, på samma sätt som fastan inför påsken och pingstnovenan inför pingsten, men det gör inte advent till jul! Lika lite som askonsdagen eller septuagesima är påsk.
För mig personligen är just förberedelsetiderna viktiga, de skapar en kontrast och en längtan till den högtid som skall firas. Jag skulle ha svårt att t ex fira påsk utan att ha fastat innan, och jag skulle ha svårt att vara utan den pirrande känsla som infinner sig i slutet av advent, då jag lägger sista handen vid julförberedelserna. Men det är ju jag det...
Min fråga var väl snarare, varför just julen kommit att bli den subjektiva högtiden, varför det är just den och ingen annan högtid som "tas ut i förskott". Är det så enkelt som att vi behöver ljus? Är det mysighetsfaktorn? Är det handelns påverkan? Är det våra egna krav på oss själva att skapa "idealtillvaron" kring jul?
När våra traditioner kring de andra högtiderna försvinner, är julen kanske den högtid som lever kvar mest i människors medvetande, och skapar kanske en större längtan att börja den så tidigt som möjligt?
Vad tror ni?