Inlägg från: trettioplus |Visa alla inlägg
  • trettioplus

Varför tjuvstartar ni?

PD77 skrev 2010-12-17 14:02:40 följande:
    Haha :)
    Fast det är nog inte bara jag som tycker att advent och jul hör ihop.. Man börjar ju med adventsstake 4 veckor innan jul. Och sen räknar man ner till julen liksom.
    Svårt att jämföra med midsommar också, som är 2-3 dagar. Julen är ju vår största jultid. Och jag tror att 95 % av alla svenskar tycker att 1:a advent hör julen till. Sen behöver man ju inte ha gran den 1:a advent om man inte vill det. Men varför inte få njuta lite extra. :)
    För mig tar julen slut den 2:a januari. Så är det bara. Och tiderna förändras ju som sagt.
    Sen kanske jag skulle ha mer julkänsla trettondagen om jag inte jobbade mellan nyår och då.
    Det är väl så det är tänkt: att man ska räkna NER till julen (inte tjuvstarta den).

Det tråkiga - tycker jag - är ju just att julen går från att vara advent (väntan på julen) till lång julhelg', till att bli 'julen startar i advent och slutar på julafton eller i bästa fall den 26december'

Det är väl det här med att "tiden förändras" som jag just är orolig för.
    Snart nog kommer väl alla ni som slutar fira julen till nyår att ha så pass myiket övertag att trettondagen (till att börja med) slutar vara helg.
    Det vill jag inte! buhuuu! :,-(
  • trettioplus
    cotton skrev 2010-12-17 14:32:55 följande:
    Jag vet inte vad julen är för dig, men för mig är den mer än julpynt. Jag julpyntar för att jag vill mysa och vänta in julen på ett stämningsfullt sätt. Själva julen vill jag spendera med min familj utan stress och massa måsten. Julen för mig är en familjehögtid där man (förhoppningsvis) spenderar några stämningsfulla dagar med sina nära och kära. Julen är inte att plocka fram tomtar natten till julafton.

Sedan har jag pyntat fram till 2-3 januari. Men det betyder inte att jag inte njuter av trettonhelgen i fulla drag.
    Julen är främst stämning för mig. Stämning, umgås med familjen, lugn och ro, julgodis och en massa god mat.
    Tyvärr så förstörs min julstämning av att folk plockat ner mycket av det som gör julstämningen av avjulat arbetsplatser mm. innan julen är slut. Det är trots allt viktigt med julpyntet och julmusiken och det för att komma i rätt känsla. Inte bidrar det till julkänslan av att handeln gör vår efter nyår, folk snackar om att de slängt ut granen den andra december, jag är den enda som har granen kvar till tjugondedag knut och den sista som tar ner ljusstakarna och att det överhuvudtaget slutar pratas jul så fort julafton är avklarad.
  • trettioplus
    "Jag firar Påsk i oktober och det är varken mera rätt eller fel än något annat"

eller...

jo.
  • trettioplus
    Thessla skrev 2010-12-17 14:49:45 följande:
    Men vilken löjlig jämförelse!
    Varför då?
    Julen pågår ju mellan 24 december och tjugondedag jul, rent faktiskt.
  • trettioplus
    Sarah f skrev 2010-12-17 14:48:10 följande:
    men vad menar du vi ska ha Advent till?
    Ladda upp inför julen, såklart. Inte ta ut allt i förskott.
    Det är som att det inte blir lika gott att äta xxx (valfri favorit) om man gör det varje dag.
  • trettioplus
    Bellsam skrev 2010-12-17 14:56:41 följande:
    Men ska man inte pynta eller något förrän julafton då eller?

Om vi diskuterar mat så tror jag inte riktigt att man tröttnar heller (beroende på hur många julbord man går på med jobbet, sambo osv). Om vi säger att du älskar julskinka och börjar med den lite tidigare så innebär det ju inte att du tröttnat på köttbullarna, prinskorven, revbensspjällen, janssons osv. Sen är det ju då som hela familjen träffas och som man byter paket osv. Man kan inte fuska med hela jul.
    Adventsljusstakar hör ju till advent, liksom luciapyntet till lucia. Men mest upprörd blir jag som sagt på dem som slutar för tidigt (ofta samma personer som börjar för tidigt), eftersom de förstör min  heliga julstämning.

Enda sättet att hålla den kvar är att stanna inne och ouppkopplad mellan julafton och trettondagen.

Julen börjar inte i advent, advent är upptakten till jul - ungefär som en trailer för kommande film eller tv-serie.
  • trettioplus
    Sarah f skrev 2010-12-17 14:59:57 följande:
    Men om man har en sådan familj jag nyss beskrivit, hur ska man hinna med alla då?
    Det finns ju hur mycket tid som helst mellan den 24 och tjugondedag knut!!
  • trettioplus
    Thessla skrev 2010-12-17 15:00:20 följande:
    "Den officiella svenska julhögtiden börjar den 24 december (julaftonen, aftonen före juldagen) och avslutas den 13 januari (Tjugondag Knut) då "julen dansas ut", även om det på senare tid blivit allt fler som inleder firandet tidigare och betraktar det som avslutat i och med den sista lediga dagen 6 januari (trettondagen)". Ur Wikipedia

Med andra ord, saker och ting förändras och därför tycker jag inte att man kan peka finger åt de som börjar fira redan 1:a advent eller 1:a december.
    Jag pekar inte finger åt dem. Jag förbannar dem som förstör min jul!

:p
  • trettioplus
    Thessla skrev 2010-12-17 15:04:04 följande:
      man lessnar inte på granen och den ljuva doft och ljus den sprider omkring sig, man längtar desto mer till själva julhelgen.
    Uppenbarligen är det massor av folk som gör det, eftersom den slängs ut innan julen är slut.
  • trettioplus
    Thessla skrev 2010-12-17 15:05:50 följande:
    haaha kanske dags att vi börjar förbanna alla dessa surpuppor då som anser att vi förstör er jul!

Kom igen, det finns bättre saker att lägga sin energi på än att gå runt och surar över detta.
    Ärligt talat så surar jag över väldigt lite generellt. Men det stör mig enormt att jag inte får behålla min julstämning hela julen. Jag försöker verkligen göra det, men det är omöjligt när andra betraktar julen som avslutad innan den är det.
  • trettioplus
    Thessla skrev 2010-12-17 15:06:35 följande:
    Har jag aldrig hört eller sett så det skall jag inte uttala mig om. Och massor av folk, hur många är det egentligen?
    Varenda arbetsplats, butik och restaurang, samt horder av folk som glatt basunerar ut att de städat bort julen i bussar, i telefon och över nätet.
  • trettioplus
    Thessla skrev 2010-12-17 15:17:05 följande:
    Innan julafton? Sorry, svårt att tro det.
    Innan tjugondedag knut, såklart.
  • trettioplus
    Thessla skrev 2010-12-17 15:18:20 följande:
    Fast syftar du på butiker och arbetsplatser eller folket som jobbar där och att de kastar ut julen hemma eller där de arbetar? Inte konstigt om det är där de arbetar för på arbetsplatsen skall man väl ändå inte fira jul så vad gör det?
    Både och. Men jag syftade på arbetsplatserna. Självklart ska man inte städa undan julpyntet som man satt fram där innan julen är slut heller. Om man inte pyntat överhuvudtaget är det en sak, men de flesta gör trots allt det.
  • trettioplus
    cotton skrev 2010-12-17 16:07:45 följande:
    Fantastiskt att folks hemmapynt förstör din jul...
    Det sa jag väl ändå inte?
    Det är att de pratar om det som förstör min julstämning. Och att offentliga platser avjulas innan julen är slut.
  • trettioplus
    Skogsstjärna skrev 2010-12-17 20:12:09 följande:
    Men snälla TS, ta det lugnt. Visst, folk slutar fira tidigare än förr.
    Jag är lugn som en filbunke.
  • trettioplus
    nea82 skrev 2010-12-17 21:31:55 följande:
    Det är INNAN julafton jag tycker det är mysigt med jul.. Adventsljusstakar, julsånger, baka pepparkakor, julgodis och lussekatter. När väl juldagarna (julafton, juldagen och annandagen) varit så tycker jag att kan det bli vår.. Det är liksom som en uppladdning. Fullkomligt älskar det.. Vi har haft klädd gran inne sedan helgen innan lucia och det är så himla mysigt här hemma nu. Men efter julhelgerna - nej, då vill ja ta bort allt. Är mäkta trött på julmusik, julmat och knäck då. Har kvar det till den 6:e januari typ sen ska det städas ut.
    Varför inte vänta med det då, så slipper du tröttna innan julen är slut?
Svar på tråden Varför tjuvstartar ni?