• VixieB

Varför ska vi anställa just dig?

Standardfrågan man alltid får på en arbetsintervju, men vad svarar man?

Vad svarar du?
    Har du ett färdigt svar, eller är det olika beroende på vem som frågar?
    Vad vill arbetsgivaren höra?

• Svar på tråden Varför ska vi anställa just dig?
  • Mammato2

Jag brukar svara för jag är duktig på mitt jobb, jag är social, ofta glad är possitiv är självklart inte perfekt har saker att jobba med precis som alla andra. Detta sa jag på föör intevjun ungefär fick jobbet :)

• Pickeli
    Mammato2 skrev 2010-12-17 14:34:00 följande:
    Jag brukar svara för jag är duktig på mitt jobb, jag är social, ofta glad är possitiv är självklart inte perfekt har saker att jobba med precis som alla andra. Detta sa jag på föör intevjun ungefär fick jobbet :)
    Jag tyckte att det där var ett väldigt dåligt svar på en sådan fråga om jag ska vara ärlig (om jag kollar ur minegen synvinkel på var jag rekryterar). Kanske beroende på vad för jobb man söker men att säga att man inte är perfekt och att man OFTA är glad låter negativt för mig i min öron.

Ett tips ts är att inte ha ett standardsvar på den frågan, utan att verkligen tänka efter och svara efter vad du verkligen tror! varför tror du att just du skulle passa för jobbet, mycket handlar om vad du själv VILL. Berätta varför du vill ha en anställning (bortsett från de uppenbara anledningarna)

Att säga tex: För att jobba med människor är något jag brinner för och därför skulle jag med hjälp av den glöden kunna prestera på topp varje dag.

För att ta ett exempel så du ser ungefär hur jag menar!

Fundera på det vad som förväntas av tjänsten och vad av detta som är dina absolut starkaste sidor och presentera detta!
    Google it!
  • giftfri

Men vet ni verkligen inte ens det! Då har jag inte heller, någon lust att jobba hos er..

• MickeN1973
    Pickeli skrev 2010-12-17 15:10:19 följande:
    Jag tyckte att det där var ett väldigt dåligt svar på en sådan fråga om jag ska vara ärlig (om jag kollar ur minegen synvinkel på var jag rekryterar). Kanske beroende på vad för jobb man söker men att säga att man inte är perfekt och att man OFTA är glad låter negativt för mig i min öron.

Ett tips ts är att inte ha ett standardsvar på den frågan, utan att verkligen tänka efter och svara efter vad du verkligen tror! varför tror du att just du skulle passa för jobbet, mycket handlar om vad du själv VILL. Berätta varför du vill ha en anställning (bortsett från de uppenbara anledningarna)

Att säga tex: För att jobba med människor är något jag brinner för och därför skulle jag med hjälp av den glöden kunna prestera på topp varje dag.

För att ta ett exempel så du ser ungefär hur jag menar!

Fundera på det vad som förväntas av tjänsten och vad av detta som är dina absolut starkaste sidor och presentera detta!
    Exemplet du anger har knappast något med verkligheten att göra,  i alla fall om man ska tala sanning.

Det är mera trovärdigt att säga att man inte är helt perfekt.

Annars blir det bara en massa floskler från båda hållen....
  • Pickeli
    MickeN1973 skrev 2010-12-17 15:22:41 följande:
    Exemplet du anger har knappast något med verkligheten att göra,  i alla fall om man ska tala sanning.

Nu förstår jag inte hur du tänker? vaddå om man ska tala sanning?

Varför ska jag säga att jag inte är helt perfekt (som är negativt) när jag kan säga att jag brinner för att jobba med barn/människor/djur (som är positivt) när båda är sanning?
    Google it!
  • Pickeli
    MickeN1973 skrev 2010-12-17 15:22:41 följande:

Floskler är väl att säga: Jag är framåt, positiv och har lätt för att lära mig nya saker.

Att svara ärligt på en sådan fråga med ett genomtänkt svar är precis raka motsatsen till en floskel. Ett väl genomtänkt svar som man själv tror på och kan stå för. Inte bara lösa välanvända uttryck som "jag är bra på mitt jobb" va tusan har det med det nya jobbet att göra!?
    Google it!
  • sagofröken

Jag svarade spontant, typ: "För att det här är det jag vill göra och därför kommer jag att göra det riktigt bra. Det jag saknar i erfarenhet tar jag igen med att lägga ner mer tid, energi och kärlek och jag vet att ni inte kommer att ångra er."
    Jag fick jobbet! Framför någon som hade mycket längre yrkeserfarnhet än jag.

• Pickeli
    sagofröken skrev 2010-12-17 15:42:53 följande:
    Jag svarade spontant, typ: "För att det här är det jag vill göra och därför kommer jag att göra det riktigt bra. Det jag saknar i erfarenhet tar jag igen med att lägga ner mer tid, energi och kärlek och jag vet att ni inte kommer att ångra er."
    Jag fick jobbet! Framför någon som hade mycket längre yrkeserfarnhet än jag.
    kanonbra svar! precis det jag åsyftade på i mitt inlägg!
    Google it!
  • sagofröken
    Pickeli skrev 2010-12-17 16:03:33 följande:
    kanonbra svar! precis det jag åsyftade på i mitt inlägg!
    Haha, det var nog första gången jag lyckades svara rätt i en arbetsintervju Flört Och det är lite riskabelt att nämna negativa saker istället för att bara köra på med alla tjusiga egenskaper man har. Men jag tror att det är bra att visa att man är medveten om vad som kan få dem att tveka och ta den tjuren i hornen själv. Jag visste t ex att min stora nackdel var att jag var nyutexaminerad. Däremot skulle jag nog inte peka ut något negativt som de INTE vet...
  • Gentleman
    VixieB skrev 2010-12-17 14:31:39 följande:
    Standardfrågan man alltid får på en arbetsintervju, men vad svarar man?

Vad svarar du?
    Har du ett färdigt svar, eller är det olika beroende på vem som frågar?
    Vad vill arbetsgivaren höra?
    Lägger upp fötterna på bordet, lutar mig bakåt, tänder en cigarett och efter jag blåst ut röken svarar jag med ett iskallt "för jag är bäst".
Svar på tråden Varför ska vi anställa just dig?