• VixieB

Varför ska vi anställa just dig?

Standardfrågan man alltid får på en arbetsintervju, men vad svarar man?

Vad svarar du?
    Har du ett färdigt svar, eller är det olika beroende på vem som frågar?
    Vad vill arbetsgivaren höra?

• Svar på tråden Varför ska vi anställa just dig?
  • VixieB
    Gentleman skrev 2010-12-17 17:12:19 följande:
    Lägger upp fötterna på bordet, lutar mig bakåt, tänder en cigarett och efter jag blåst ut röken svarar jag med ett iskallt "för jag är bäst".
    Haha! Varför inte!
  • Pickeli

Smultronmjölk: nej precis! Och att nämna något negativt på "miljon-frågan" är allt annat än smart. Man brukar i regel fråga efter svagheterna hos den ansökande och då får man vara lite smart när man svarar!

• Päron1986
    Pickeli skrev 2010-12-17 15:10:19 följande:
    Jag tyckte att det där var ett väldigt dåligt svar på en sådan fråga om jag ska vara ärlig (om jag kollar ur minegen synvinkel på var jag rekryterar). Kanske beroende på vad för jobb man söker men att säga att man inte är perfekt och att man OFTA är glad låter negativt för mig i min öron.

Ett tips ts är att inte ha ett standardsvar på den frågan, utan att verkligen tänka efter och svara efter vad du verkligen tror! varför tror du att just du skulle passa för jobbet, mycket handlar om vad du själv VILL. Berätta varför du vill ha en anställning (bortsett från de uppenbara anledningarna)

Att säga tex: För att jobba med människor är något jag brinner för och därför skulle jag med hjälp av den glöden kunna prestera på topp varje dag.

För att ta ett exempel så du ser ungefär hur jag menar!

Fundera på det vad som förväntas av tjänsten och vad av detta som är dina absolut starkaste sidor och presentera detta!
    Jag jobbar med människor och brinner verkligen för det. Men är det möjligt att prestera på topp varje dag?
    Bi-fråga, jag vet :)

Jag brukar svara att jag valt att jobba med människor, att jag valt det som yrka och jag använder ofta frasen "brinner för det". Social, glad, trygg, verkligen VILL jobba. Typ. Beroende på vilka signaler jag får från personen som intervjuar.
  • ReRant

Jag brukar i förväg kolla upp vad de verkligen söker efter, alltså det som står tex i annonsen. Sedan läser man på lite om företagets på deras hemsida. Kollar upp företagets visioner, hur de ser på sig själva och sina medarbetare.

Med den kunskapen i bagaget är det ganska enkelt att fälla en snygg kommentar om varför just jag skulle vara perfekt för tjänsten. Naturligtvis lite komuflerat så det inte låter som man läser svaret från en fusklapp.

Har fungerat ganska bra för mig i alla fall.
    En gång har avslutade jag svaret med "Och varför skulle jag tacka ja till en eventuell anställning just hos Er?"
    Naturligtvis med glimten i ögat. Intervjuaren sken upp och berättade om varför det var så bra att arbeta just på det företaget med alla förmåner, trevliga medarbetare och utvecklingsmöjligheter.

Man går ju trots allt inte på så många arbetsintervjuer, så det skadar inte att lägga ner lite extra energi inför sitt livs kanske viktigaste möte.

• Gung Ho

Därför jag är en person med stort driv och engangemang i det jag förutsätter mig. Jag har en förmåga att utveckla strukturer och organisationer och se de stora dragen utan att för den skull tappa kontrollen över detaljerna. Som tidigare egen företagare har jag en högt ställd kravnivå på mig själv när det gäller arbetet och har en förmåga att få med mig andra i grupper till samma nivå.

• Eisa

Hahaha fan vilken hjärndöd fråga. Jag har aldrig fått en sådan fråga på en intervju. Den låter såååå tagen ur Veckorevyn.

• giftfri
    Eisa skrev 2010-12-20 11:54:19 följande:
    Hahaha fan vilken hjärndöd fråga. Jag har aldrig fått en sådan fråga på en intervju. Den låter såååå tagen ur Veckorevyn.
    Skulle som arbetsgivare skämmas å ens fråga nåt sån´t förbannat dumt...
  • VixieB
    giftfri skrev 2010-12-20 15:06:04 följande:
    Jag tror jag fått den frågan på de flesta intervjuver jag varit på...
  • ReRant
    VixieB skrev 2010-12-21 13:15:15 följande:
    Jag tror jag fått den frågan på de flesta intervjuver jag varit på...
    Samma här. Och jag tror syftet med frågan är snarare att se hur intervjuoffret agerar under press, snarare än att man måste övertala företaget att anställa en.
  • Gung Ho
    ReRant skrev 2010-12-21 15:21:53 följande:
    Samma här. Och jag tror syftet med frågan är snarare att se hur intervjuoffret agerar under press, snarare än att man måste övertala företaget att anställa en.
    Exakt!
  • Päron1986
    Jag har då fått den frågan på de arbetsintervjuer jag varit på.
    Vanlig, enkel men effektiv fråga!
  • Gung Ho

Jag driver ett rekryteringsföretag och har aldrig ställt frågan. Vet jag inte det efter en intervju kanske jag inte borde vara rekryterare... ;)

Svar på tråden Varför ska vi anställa just dig?