Varför ska vi anställa just dig?
Standardfrågan man alltid får på en arbetsintervju, men vad svarar man?
Vad svarar du?
Har du ett färdigt svar, eller är det olika beroende på vem som frågar?
Vad vill arbetsgivaren höra?
Standardfrågan man alltid får på en arbetsintervju, men vad svarar man?
Vad svarar du?
Har du ett färdigt svar, eller är det olika beroende på vem som frågar?
Vad vill arbetsgivaren höra?
Smultronmjölk: nej precis! Och att nämna något negativt på "miljon-frågan" är allt annat än smart. Man brukar i regel fråga efter svagheterna hos den ansökande och då får man vara lite smart när man svarar!
Jag brukar i förväg kolla upp vad de verkligen söker efter, alltså det som står tex i annonsen. Sedan läser man på lite om företagets på deras hemsida. Kollar upp företagets visioner, hur de ser på sig själva och sina medarbetare.
Med den kunskapen i bagaget är det ganska enkelt att fälla en snygg kommentar om varför just jag skulle vara perfekt för tjänsten. Naturligtvis lite komuflerat så det inte låter som man läser svaret från en fusklapp.
Har fungerat ganska bra för mig i alla fall.
En gång har avslutade jag svaret med "Och varför skulle jag tacka ja till en eventuell anställning just hos Er?"
Naturligtvis med glimten i ögat. Intervjuaren sken upp och berättade om varför det var så bra att arbeta just på det företaget med alla förmåner, trevliga medarbetare och utvecklingsmöjligheter.
Man går ju trots allt inte på så många arbetsintervjuer, så det skadar inte att lägga ner lite extra energi inför sitt livs kanske viktigaste möte.
Därför jag är en person med stort driv och engangemang i det jag förutsätter mig. Jag har en förmåga att utveckla strukturer och organisationer och se de stora dragen utan att för den skull tappa kontrollen över detaljerna. Som tidigare egen företagare har jag en högt ställd kravnivå på mig själv när det gäller arbetet och har en förmåga att få med mig andra i grupper till samma nivå.
Hahaha fan vilken hjärndöd fråga. Jag har aldrig fått en sådan fråga på en intervju. Den låter såååå tagen ur Veckorevyn.
Jag gick utifrån vad de sökte. Sa att jag har allt det ni söker och lite därtill... och jag fick jobbet..
Rtr
Ffff
Jag vill gärna använda
Jag driver ett rekryteringsföretag och har aldrig ställt frågan. Vet jag inte det efter en intervju kanske jag inte borde vara rekryterare... ;)