• METAMORPHOSIS

Gå 1 km utan vinterkläder till förskolan

Jag har en bekant, som har en väldigt trotsig 4-åring. H*n vill b la inte klä på sig ytterkläderna på morgonen då de ska till förskolan, så hon låter barnet gå UTAN vinterkläder, i 1 km, till förskolan.

Kan till en viss del förstå att man tröttnar på att bråka varje morgon, men att låta barnet gå utan vinterkläder i snö och upp till -10 grader är i min värld inte okej.

Förskolepersonalen bara skrattar och säger, "jaha, här kommer du utan kläder igen" ...

Skulle du låta ditt barn gå utan ytterkläder mitt i vintern?

• Svar på tråden Gå 1 km utan vinterkläder till förskolan
  • Kya
    vittra skrev 2010-12-18 23:06:00 följande:
    Nej du har faktiskt helt fel. En 4-åring har inte alls utvecklat de förmågor som krävs för logiskt tänkande och logiska slutsatser samt problemlösning och långsiktiga överläggningar. Lika lite som en tonåring har det (och det har inte med hormoner att göra, det har helt enkelt med hjärnans utveckling att göra).

Jag tycker den här diskussionen om "kompetenta barn" går alldeles för långt. Visst att barn är kompetenta, på ett sätt. Men herregud, de är fortfarande barn! De behöver vägledning, fostran och en förälder som tar sitt ansvar!
    Nu börjar jag faktiskt inse varför vi har curlingföräldrar (och motsatsen)... tror man att ett barn är lika kompetent som en vuxen så är man fullkomligt ute och cyklar!
    men det är ingen svårlöst algoritm att man fryser med mindre kläder på kroppen, och svettas med mer. det har min nyfyllda tvååring kommit på för ett bra tag sen, han klär av sig när han svettas och vill att jag plockar fram en tröja när han fryser. så en normalbegåvad 4-åring vet att om man fryser så hjälper det att klä på sig.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • jkridlsps
    METAMORPHOSIS skrev 2010-12-17 19:08:54 följande:

Jag har en bekant, som har en väldigt trotsig 4-åring. H*n vill b la inte klä på sig ytterkläderna på morgonen då de ska till förskolan, så hon låter barnet gå UTAN vinterkläder, i 1 km, till förskolan.

Kan till en viss del förstå att man tröttnar på att bråka varje morgon, men att låta barnet gå utan vinterkläder i snö och upp till -10 grader är i min värld inte okej.

Förskolepersonalen bara skrattar och säger, "jaha, här kommer du utan kläder igen" ...

Skulle du låta ditt barn gå utan ytterkläder mitt i vintern?

Skulle min dotter få som hon ville, skulle det bli en hel jävla massa konstigheter.

Nopes.

Tills hon fyllt 18 är det JAG som bestämmer.

Hon går klädd i det jag vill till dagis.
    Med undantag att hon får välja kläder själv.

Vilken tröja osv.

Är tröjan för tunn, klär jag på en till över. Och hon accepterar det här.
  • vittra
    Kya skrev 2010-12-18 23:12:12 följande:
    men det är ingen svårlöst algoritm att man fryser med mindre kläder på kroppen, och svettas med mer. det har min nyfyllda tvååring kommit på för ett bra tag sen, han klär av sig när han svettas och vill att jag plockar fram en tröja när han fryser. så en normalbegåvad 4-åring vet att om man fryser så hjälper det att klä på sig.
    Nej det tycker inte jag heller. Men problemet i TS är ju att detta barn går dag ut och dag in i -10 utan ytterkläder. Alltså har barnet endera något funktionshinder som gör att h*n inte kan inse ens detta enkla, eller så hanterar föräldern detta på helt fel sätt och låter inte barnet få på sig kläder trots att h*n egentligen vill.
  • Selfish Geene
    vittra skrev 2010-12-18 23:06:00 följande:
    Nej du har faktiskt helt fel. En 4-åring har inte alls utvecklat de förmågor som krävs för logiskt tänkande och logiska slutsatser samt problemlösning och långsiktiga överläggningar. Lika lite som en tonåring har det (och det har inte med hormoner att göra, det har helt enkelt med hjärnans utveckling att göra).

Jag tycker den här diskussionen om "kompetenta barn" går alldeles för långt. Visst att barn är kompetenta, på ett sätt. Men herregud, de är fortfarande barn! De behöver vägledning, fostran och en förälder som tar sitt ansvar!
    Nu börjar jag faktiskt inse varför vi har curlingföräldrar (och motsatsen)... tror man att ett barn är lika kompetent som en vuxen så är man fullkomligt ute och cyklar!
    Jag tror inte att barn har samma kompetens som en vuxen (inom alla områden), men de kan absolut tänka logiskt och dra logiska slutsatser. 
    Har du aldrig tittat på när dina barn löser problem som kräver logiskt tänkande?

Jag är kanske ovanlig men jag roas enormt av att ge barnen uppdrag som kräver att de tänker logiskt och över sig att lösa problem (jag tror att ungarna gillar det också)

Vissa barn har lättare för logiskt tänkande andra har svårare, men jag har aldrig träffat ett barn som inte kunnat tänka logiskt öht, inte efter de fyllt 1 år iaf.

För att återgå till sakfrågan säger jag inte att mitt sätt är det enda sättet som fungerar, men det är ett sätt som faktiskt fungerat riktigt bra för mig och min familj. Barnen får ansvara så mycket som möjligt över beslut som rör deras egen person (tex genom att bestämma över sina egna kläder) detsamma gäller faktiskt alla barn i min familj (även de som är vuxna nu, jag har frågat)

Ingen har förfrusit eller på annat sätt skadat sig, så jag antar att man kan säga att det är en metod som fungerar och dessutom slipper vi bråka om just den saken.

Barnen är glada, föräldrarna är nöjda och ingen kommer till skada, är det verkligen jag som är korkad som inte ser problemet? 
  • Kya
    vittra skrev 2010-12-18 23:17:45 följande:
    Nej det tycker inte jag heller. Men problemet i TS är ju att detta barn går dag ut och dag in i -10 utan ytterkläder. Alltså har barnet endera något funktionshinder som gör att h*n inte kan inse ens detta enkla, eller så hanterar föräldern detta på helt fel sätt och låter inte barnet få på sig kläder trots att h*n egentligen vill.
    ja något av de alternativen är det ju. jag själv skulle aldrig ha tillåtit att det pågått i så lång tid... men ser inget fel i att låta barnet gå ut utan kläder för att inse att det kanske är bättre med kläder på. jag har insett att barn ofta förstår mer än man själv tror. när min pojke var under ett år, och höll på med nattvak så tvingade jag honom inte att ligga i sängen om han prompt skulle upp - utan jag tog upp honom men höll hemmet släckt, såg till att inga leksaker fanns i närheten och la mig bara på soffan och väntade ut honom. han insåg då själv ganska fort att det var inte vidare skoj att gå upp mitt i natten.
    jag tror stenhårt på att visa barnen varför saker och ting inte funkar, det ökar deras förståelse och gör att de inte alls bråkar lika mkt.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Selfish Geene
    AW76 skrev 2010-12-18 23:06:50 följande:
    Mot mig - ja! Jag har provat att klä henne där. Det var samma gallskrik så det gjorde ingen skillnad.

Mot personalen - nej antagligen inte samma vilda protester. Men det är ju bara att lägga problemet på is.. det löser ju ingenting mellan oss. Vi ska fortfarande ut på helger också...
    Men du behöver inte oroa dig för att lasta över problemet på dagispersonalen iaf!?

Om hon inte bråkar på dagis kanske du kan utesluta att det är overallen som är problemet? 
  • SunnyBunny

Samma svar här som i nån annan tråd jag svara på. NEJ det får hon inte. Och hon vill det ibland. Jag skiter i hur mycket hon skriker och bråkar, jag ger mig inte och vissa saker får hon inte göra helt enkelt punkt!

• vittra
    Kya skrev 2010-12-18 23:22:10 följande:
    ja något av de alternativen är det ju. jag själv skulle aldrig ha tillåtit att det pågått i så lång tid... men ser inget fel i att låta barnet gå ut utan kläder för att inse att det kanske är bättre med kläder på. jag har insett att barn ofta förstår mer än man själv tror. när min pojke var under ett år, och höll på med nattvak så tvingade jag honom inte att ligga i sängen om han prompt skulle upp - utan jag tog upp honom men höll hemmet släckt, såg till att inga leksaker fanns i närheten och la mig bara på soffan och väntade ut honom. han insåg då själv ganska fort att det var inte vidare skoj att gå upp mitt i natten.
    jag tror stenhårt på att visa barnen varför saker och ting inte funkar, det ökar deras förståelse och gör att de inte alls bråkar lika mkt.
    Ja jag är helt inne på samma linje, min erfarenhet är att barn förstår mycket lättare varför saker och ting är som de är när de själva får uppleva det (med andra ord så handlar det inte så mycket om logik som om erfarenhet och upplevelse) och vi har också tex låtit dottern vara utan vantar för att strax inse att det blev kallt och då vill hon ha dem på trots allt.
  • Mrs Statham

Men alltså, har vi fått någon rätsida på hur länge har det här pågått
    och vad för slags kläder har barnet på sig i övrigt???

• toson
    Mrs Statham skrev 2010-12-18 23:35:12 följande:
    Men alltså, har vi fått någon rätsida på hur länge har det här pågått
    och vad för slags kläder har barnet på sig i övrigt???
    Enligt TS har det pågått i en vecka. Vad barnet har på sig i övrigt är oklart.
Svar på tråden Gå 1 km utan vinterkläder till förskolan