vittra skrev 2010-12-18 23:06:00 följande:
Nej du har faktiskt helt fel. En 4-åring har inte alls utvecklat de förmågor som krävs för logiskt tänkande och logiska slutsatser samt problemlösning och långsiktiga överläggningar. Lika lite som en tonåring har det (och det har inte med hormoner att göra, det har helt enkelt med hjärnans utveckling att göra).
Jag tycker den här diskussionen om "kompetenta barn" går alldeles för långt. Visst att barn är kompetenta, på ett sätt. Men herregud, de är fortfarande barn! De behöver vägledning, fostran och en förälder som tar sitt ansvar!
Nu börjar jag faktiskt inse varför vi har curlingföräldrar (och motsatsen)... tror man att ett barn är lika kompetent som en vuxen så är man fullkomligt ute och cyklar!
Jag tror inte att barn har samma kompetens som en vuxen (inom alla områden), men de kan absolut tänka logiskt och dra logiska slutsatser.
Har du aldrig tittat på när dina barn löser problem som kräver logiskt tänkande?
Jag är kanske ovanlig men jag roas enormt av att ge barnen uppdrag som kräver att de tänker logiskt och över sig att lösa problem (jag tror att ungarna gillar det också)
Vissa barn har lättare för logiskt tänkande andra har svårare, men jag har aldrig träffat ett barn som inte kunnat tänka logiskt öht, inte efter de fyllt 1 år iaf.
För att återgå till sakfrågan säger jag inte att mitt sätt är det enda sättet som fungerar, men det är ett sätt som faktiskt fungerat riktigt bra för mig och min familj. Barnen får ansvara så mycket som möjligt över beslut som rör deras egen person (tex genom att bestämma över sina egna kläder) detsamma gäller faktiskt alla barn i min familj (även de som är vuxna nu, jag har frågat)
Ingen har förfrusit eller på annat sätt skadat sig, så jag antar att man kan säga att det är en metod som fungerar och dessutom slipper vi bråka om just den saken.
Barnen är glada, föräldrarna är nöjda och ingen kommer till skada, är det verkligen jag som är korkad som inte ser problemet?