• METAMORPHOSIS

Gå 1 km utan vinterkläder till förskolan

Jag har en bekant, som har en väldigt trotsig 4-åring. H*n vill b la inte klä på sig ytterkläderna på morgonen då de ska till förskolan, så hon låter barnet gå UTAN vinterkläder, i 1 km, till förskolan.

Kan till en viss del förstå att man tröttnar på att bråka varje morgon, men att låta barnet gå utan vinterkläder i snö och upp till -10 grader är i min värld inte okej.

Förskolepersonalen bara skrattar och säger, "jaha, här kommer du utan kläder igen" ...

Skulle du låta ditt barn gå utan ytterkläder mitt i vintern?

• Svar på tråden Gå 1 km utan vinterkläder till förskolan
  • misplacedname

Nån gång lär väl ungen inse att den fryser. Bara man har med kläder utifall att den vill ha dom så.

• moohl

Ja, det har hänt med 3åringen men hon brukar komma på ganska snart att hon vill ha ytterkläderna ändåGlad

• METAMORPHOSIS

Hon har tydligen gått så i 1 (en) vecka nu ...

• misplacedname
    METAMORPHOSIS skrev 2010-12-17 19:14:12 följande:
    Hon har tydligen gått så i 1 (en) vecka nu ...
    Då borde hon ju rimligen börja frysa snart. Tror inte hon dör av att gå 1km utan jacka.
  • leolina1980

Mitt barn får ofta gå utan mössa och vantar, men jag har ju med så hon får klä på sig om hon vill. Men nu gäller ju detta att gå mellan huset och bilen och sen mellan bilen och dagis. Eller ibland om vi går på stan få hon vara utan mössa. Orkar inte bråka med henne mera, kan vara en halv timmes diskussion om mössan till exempel och det upprepar sig varje gång man ska åka nånstans. Och specielllt på morgonen har jag inte tid att stå en halv timme i hallen och diskutera. Däremot om vi ska ut och leka så måste hon klä på sig ordentligt och då har hon mössa :) Det är bara om vi är ute en riktigt kort stund det inte är så noga.

• METAMORPHOSIS
    leolina1980 skrev 2010-12-17 19:21:49 följande:
    Mitt barn får ofta gå utan mössa och vantar, men jag har ju med så hon får klä på sig om hon vill. Men nu gäller ju detta att gå mellan huset och bilen och sen mellan bilen och dagis. Eller ibland om vi går på stan få hon vara utan mössa. Orkar inte bråka med henne mera, kan vara en halv timmes diskussion om mössan till exempel och det upprepar sig varje gång man ska åka nånstans. Och specielllt på morgonen har jag inte tid att stå en halv timme i hallen och diskutera. Däremot om vi ska ut och leka så måste hon klä på sig ordentligt och då har hon mössa :) Det är bara om vi är ute en riktigt kort stund det inte är så noga.
    Utan mössa och vantar är ju en sak. Men utan YTTERKLÄDER (jacka och termobyxor eller overall) är en annan.
  • Selfish Geene

ja, jag skulle låta min son göra det.

Dock inte utan mössa!
    Ett litet barn kan inte förutse konsekvenserna av sitt beslut (öroninflammation i sonens fall) men att frysa är inte farligt, bara obehagligt.

Jag tycker att det är ett bra sätt att lära sig varför man bör ta på sig varma kläder (inte bara för att mamma/pappa säger så) 

• leolina1980
    METAMORPHOSIS skrev 2010-12-17 19:23:56 följande:
    Utan mössa och vantar är ju en sak. Men utan YTTERKLÄDER (jacka och termobyxor eller overall) är en annan.
    Jo, och en km är ju ganska långt. Vår bil är ju alltid varm dessutom då den står i varmt garage, så mitt barn är ju ute bara så länge det tar att gå 5 meter :)
  • Skarpa

Ett så pass stort barn skulle jag låta gå utan ytterkläder, för då borde barnet åtminstone börja kunna förstå ett orsakssamband. Ibland behövs det att de får se varför det är viktigt att man klär på sig. Om man aldrig har behövt frysa, vet man ju inte heller hur det känns. Däremot skulle jag ha kläderna med och redo om barnet ville klä på sig under tiden vi gick.

Det blir måhända obehagligt för barnet, vilket gör att hen vill klä på sig nästa gång. Om hen inte tycker det är obehagligt, och hen inte drabbas på annat sätt så tycker jag inte att det är så farligt. Barnet kommer inte att frysa ihjäl.

Svar på tråden Gå 1 km utan vinterkläder till förskolan