Snälla hjälp
Jag har en son på snart 16 månader. Han började på förskolan när han var 13 månader. Det är nu tre månader sedan och han skriker som en stucken gris när vi lämnar honom. Jag har kommit till en gräns när jag som förälder börjar undra om detta är rätt. Ska jag utsätta mitt barn för detta? Får han bestående men av detta? Ska jag byta dagis? Ska jag sluta jobba? Vad ska jag göra?
Här kommer lite mera fakta:
Redan efter första gången som han blev lämnad har han varje gång vi kommit till dagis igen blivit hysterisk, och så fort han sett någon av fröknarna har han fattat att nu tar dom mig ifrån mamma. Alltså har han ingen trygghet i dom utan ser dom som syndabockar. Det finns dock en fröken som han fattat tycke för, men när hon går på rast blir han jätte ledsen och gråter massor. Han gråter enligt fröknarna från och till under dagen han är där. Han vill upp i den ena fröknens famn och tar sig ínte tid till att komma till ro för att leka. Nämnas kan att han ej går ännu pga att han är överrörlig och kommer behöva mera tid på sig. Hemma, efter dagis kan han få för sig att de som kommer och hälsar på oss ska ta honom. Han förknippar vissa möten med andra människor som att bli lämnad på dagis. Eller att någon ska ta honom. Han grinar om än jag är med honom på dagis, för han väntar bara på att jag ska fara. Puhh....... Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Vad ska jag göra?
Ska jag kontakta barnpsykolog? Ska jag ta lediigt från jobbet en period? Kan man få VAB för detta?
Tacksam för svar!!