• Mimmi74

Utslag i armhålan! Någon??

Först är de röda, utbuktade, ser ut som finnar. Och när jag klämmer på dem så kommer det ut en genomskinlig vätska och så svider det. Är precis som ... finnar, helt enkelt. Men bara i en armhåla. Har 5-6 stycken. Vad är detta? De skaver och svider och jag blir dessutom orolig. Vill veta vad det kan vara. Är det något jag ätit? Går på min andra pencillinkur för halsfluss och har nyligen slutat amma. Beror kanske på något av det?

• Svar på tråden Utslag i armhålan! Någon??
  • Mimmi74

Vet inte om det är mollusker eller svinkoppor. Får kolla upp det. Doktorn påstår att det är bältros. Jag hoppas verkligen att det här inte är början på något värre. Har nu haft det här i snart två månader. Nu har några prickar sökt sig över axeln till skulderbladet. Och så ser ju ett dermatom ut för just bältros.

• TheReLe

Nu när jag tänker efter blev faktiskt inte min brorsa av med sin bältros efter första vändan utan den kom tillbaka efter ett tag..

• Mimmi74

Kan det kanske vara svamp?? Har precis haft det i underlivet och det kliar som sjutton i hårbotten också! Att jag inte har tänkt på det! Ser svamp på huden ut som finnar som torkar ut och så kommer det nya?? Läste om Pevaryl pulver, för att smörja med salva i armhålan borde väl leda till än mer svamp eftersom salvan är fuktig och armhålan varm och veckig.

• Mimmi74

Svamp får jag kanske lätt då jag kört två pencillinkurer på varann eftersom jag haft två täta halsflussinfektioner. Men varför tyckte doktorn att det var bältros? Har ju inte ont i huden.

• Mimmi74

Prickarna fortsätter att komma och gå. Jag blir gaaaleeen!!! Ser verkligen ut som finnar. Först röda blemmor som får gula toppar, som spricker, torkar ut och så börjas det på nytt. Har som mest 7-8 prickar åt gången. Har varit helt fri i två dagar. Är nu drygt en månad sen det drog i gång.

Har varit hos en andra doktor som säger att det är inte bältros, svamp, skabb eller löss.

Kan det vara nån allvarlig sjukdom som gör att det poppar upp finnar i lymkörtlarna??

• Mimmi74

Det kanske är streptokocker i armhålan? Eller svinkoppor? Varför kan inte läkaren ta en odling från min armhåla?? Blir så arg. Måste ringa vårdcentralen i morrn igen.

• H Raheb

Min amatörmässiga gissning skulle vara impetigo, svinkoppor är antingen streptkocker eller stafylokocker, staf ger blåsor som vätskar när de brustit, strep ger hårda skorpor. Egenbehandling tvätta med alsollösning och stryk på microcidsalva.

• Mimmi74

Har nu varit hos distriktssköterska och lämnat odling. Blir nog inget, sa hon, då jag inte hade något öppet sår att ta bakterier ifrån. Klart på fredag.

• malachis mamma

Jag fick precis lika efter en super-antibiotika kur pga bröstinfektion. Även svullna lymfkörtlar i båda armhålorna. Prickarna gick över efter någon vecka men man kan fortfarande ana röda märken. Kliar de?
    Det är nästan tio veckor sen.

Har haft bältros för ca tio år sen. Det var helt annorlunda.

• H Raheb
    Mimmi74 skrev 2011-01-12 18:23:02 följande:
    Klorhexidinsprit eller alsolsprit - vilket är bäst?
    Skulle personligen välja lösning och inte sprit, annars är det ingen störra skillnad på dem.
  • Lindha74
    Mimmi74 skrev 2011-01-12 18:23:02 följande:
    Klorhexidinsprit eller alsolsprit - vilket är bäst?
    Alsolsprit är mer tänk för vätskande sår, eksem, bett etc. inte för sårtvätt. (uttorkande)

Klorhexidin är för sårtvätt, bakteriedödande.

Men som sagt använd "lösning" inte ren sprit.
  • Camilla1317

Hej,

Har själv liknande problem nu och skulle vilja veta hur det gick för dig? Hittade ni nån lösning till det?

Hoppas på att du sitter på nån mirakelkur för det:)

• Mimmi74

Nu är finnarna tillbaka i armhålan! Påbörjade denna fråga för ett år sen. Blev gravid och de försvann. Nu är barnet snart tre månader och nästan på datumet för ett år sen är en svidande, elak finne tillbaka i samma armhåla. Ska testa med Microcid i kväll.

• Moaling

Hej! Jag har fått sådandära röda saker med vätska osv... Min mamma sa något om att de var hår Säcks inflamation vill säga att hårt stråt inte kommer upp ordäntligt och då blir de så där. De är på grund av rakningen men jag tror att om man väntar lite med de så hår stråna får försöka växa ut så kanske de hjälper men raka sedan med hårs istället för mot hårs

????
Svar på tråden Utslag i armhålan! Någon??