• t0va

De som inte svarar på "dolt nummer"

Jag är jävligt speciell och svarar sällan på dolda nummer, brukar alltid vara någon som ska tjaffsa eller gnälla eller säljare. Men jag svarar inte alltid på nummer där jag vet vem det är heller, är inte alltid som jag känner för att prata med folk. Vill de något viktigt så får de lämna meddelande eller maila istället. Jag gillar inte att prata i telefon, speciellt inte när jag inte vet vad det rör sig om och hinner tänka i förväg. Det brukar vara vårdfolk, handläggare osv. som vill ha diverse redogörelser och hinner jag inte tänka innan så får jag inte med allt. 

Sitter jag med barnet och matar eller leker så känner jag sällan för att tjaffsa med folk villket det ofta är när det gäller myndigheter och vård. Vården ringer oftast från växelnummer så där ser vi att det är landstinget men inte villken del.

Jag känner inte att jag har någon skyldighet att släppa allt och snacka i telefon.

Fint att vara socionom och enhetschef och kasta ur sig ord som psykvarning... det är en bra människosyn... bekräftar mina fördomar om socionomer och är en orsak till att jag inte svarar på dolda nummer.  

• t0va
    Tekaka skrev 2010-12-19 12:09:36 följande:

Sök hjälp ni som tvekar eller låter bli att svara från dolt.

Ni mår inte bra.

Jag tycker nästan det kan vara tvärt om, att man kanske inte mår bra om man måste svara hela tiden på allt. 

Jag släpper inte in vem som helst i mitt hem heller, och känner jag inte för att prata med folk just då så svarar jag inte.  
  • t0va
    Putte11 skrev 2010-12-19 12:21:42 följande:
    Tycker också det är lite märkligt med folk som inte svarar på dolt nummer.

Vet inte om det nämnts tidigare heller, men många rekryterare/headhunters ringer med dolt nummer, så risken finns även att man kan missa någon intressant jobbförfrågan. Fast just det faktum att dessa personer inte svarar på dolt nummer kanske är en bra grovgallring.
    Precis  men då får man ju skylla sig själv om man är i den situationen, fast samtidigt så kan man ju sitta på toa när det ringer också så det kan vara svårt att veta varför person X inte svarar. Många talar in meddelande nuförtiden, förutom vissa av våra handläggare. *mutter* 

• t0va
    Fuckyou skrev 2010-12-19 14:24:42 följande:
    Vad är det för hemskt ni tror befinner sig bakom det dolda numret?

Jag tycker faktiskt att det är ganska skruvat att inte svara för att det är dolt nummer.
    Hos oss är det ofta en sur komuntant eller liknande som ska gnälla och exakt just då bara MÅSTE få hela vårat liv redovisat. Funkar sällan att säga att man kan ringa upp eller att de ringer senare, en gång fick jag stå på en mässa och förklara varför den senaste läkaren jag träffade inte gjorde det som vi trodde han skulle ha gjort. För kärringen hade verkligen inte tid att ringa upp senare och fick hon inte veta just då så skulle det påverka en massa vikitiga saker. 

Fast så har nog inte alla hoppas jag.

En av våra komuntanter vet att jag itne svarar om jag matar eller gör något annat men ändå envisas hon med att ringa om och om igen, när man väl svarar så var det inget viktigt ändå, fast hon ska småprata i 10min. Sist la jag på luren och skyllde på att batteriet tog slut när hon frågade ;)  
  • t0va
    Anonym (??) skrev 2010-12-19 18:26:20 följande:

Jag är också socionom och mamma OCH brukar hoppa över att svara från dolt nummer.... Psykvarning Skrattande

japp på alla tre ;) 
    Arbetar du mycket och är en aktiv kvinna så blir det bingo.  Skrattande
  • t0va
    Satisfaction skrev 2010-12-19 20:03:44 följande:
    Jag tycker att det är psykvarning på TS som inte svarar på något av närmare 400 inlägg.
    hon har väl fullt upp att svara på alla telefonsamtal ;) 
  • t0va
    älskarlivet81 skrev 2010-12-19 21:02:21 följande:
    Men ni som säger att man ska lämna meddelande om man ringer från dolt nummer, har ni då en telesvarare där ni själv pratat in så den inte är automatisk? Jag som jobbar i skolan pratar aldrig in på en telefonsvarare där inte mottagaren själv pratat in svarsmeddelande. Hur ska jag veta att ni 1. lyssnar av svararen, 2. att mottagaren är rätt?
    Japp, vi har meddelande om att folk ska lämna meddelande. Jag får sms och mail med meddelandet och nummer, så min mormor som har fobi för telefonsvarare behöver bara låta det gå till svararen så får jag sms med hennes nummer. 

Nya bvc ringde i fredags och då  hann jag inte svara men det var dolt nummer, fast eftersom de sa vad det gällde så kan vi ringa upp imorgon.  
  • t0va
    Mariohn skrev 2010-12-20 10:17:16 följande:
    För när någon får en hjärtinfarkt hoppar du gärna över den informationen eftersom du "inte väntade dig det"
    hur gjorde man förr i tiden då när det inte fanns telefonsvarare, presentatörer eller mobiler? Vi hörde inte telefonen om vi var i trädgården. Då fick folk ringa upp och ja man missade säkert endel samtal men shit happens. 

Till mig har vården nästan alltid pratat in ett meddelande om de har ringt och vi inte svarat.  
  • t0va

Nu ringde bvc från skyddat nummer, var inget viktigt de ville. Jag hann faktiskt inte svara på hemtelefonen den här gången, men de ringde till mobilen så då svarade jag. Antog att det var bvc eftersom de ringde i fredags och bara undrade hur det var om vi ville ha tid osv. Annars kanske jag inte skulle svarat.

Svar på tråden De som inte svarar på "dolt nummer"