• Putte11

De som inte svarar på "dolt nummer"

Tycker också det är lite märkligt med folk som inte svarar på dolt nummer.

Vet inte om det nämnts tidigare heller, men många rekryterare/headhunters ringer med dolt nummer, så risken finns även att man kan missa någon intressant jobbförfrågan. Fast just det faktum att dessa personer inte svarar på dolt nummer kanske är en bra grovgallring.

• Putte11
    mer grubbel skrev 2010-12-19 12:24:21 följande:
    Men om man söker jobb svarar man väl, skulle jag göra iaf. Jag har jobb och skiter i att svara när jag känner för det
    Japp, men jag får även ofta samtal om jobb jag inte sökt och oftast är de jobben väldigt intressanta jobb, som man av olika anledning inte annonserat ut. Svarar man inte när man sökt ett jobb, då får det nog klassas som genuint korkat.
    t0va skrev 2010-12-19 12:32:17 följande:
    Precis  men då får man ju skylla sig själv om man är i den situationen, fast samtidigt så kan man ju sitta på toa när det ringer också så det kan vara svårt att veta varför person X inte svarar. Många talar in meddelande nuförtiden, förutom vissa av våra handläggare. *mutter* 
    Absolut, men vissa vill ju inte heller prata in på svararen då många har jobbmobiler osv., eller att de bara vill prata direkt med personen. Det kan ju vara väldigt finkänsligt det där. Då ringer de ju dock oftast igen lite senare, så just toabesöket brukar ju kunna "reperareras", men däremot inte policyn att inte svara när det är dolt nummer.

Självklart pratar jag för övrigt bara om dem som väljer att inte svara "för att de inte vill det", absolut inte de som skaffat dolt nummer av säkerhetsskäl etc. Men det var nog underförstått, hoppas jag.
  • Putte11
    mer grubbel skrev 2010-12-19 12:34:14 följande:
    Jag känner faktiskt folk som alltid svara fast de är på toaletten. Man vet ju aldrig, det kan ju vara ett viktigt samtal...
    Då får det vara skitviktigt.

Mvh

A Hegerfors
  • Putte11
    EGON M K L skrev 2010-12-19 12:21:32 följande:
    Men i verkliga livet svarar jag inte på skyddat för att jag vill veta vem som ringer, är det viktigt får dom ju snacka in eller smsa. 
    Är inte det enklaste att bara lyfta på luren och ta reda på vem det är som ringer?
  • Putte11
    Charmeuse skrev 2010-12-19 12:59:20 följande:
    Man har ju stor lust att svara i telefon när man ligger och sover middag (eftersom man inte fick sova på natten) och telefonen är på nedervåningen. Vi har en på övervåningen också men den har vi kopplat ur eftersom det jämt ringde olägligt bla försäljare som ringde upp automatiskt och inte slutade ringa fast man svarade och la på. Man är ju sååå tacksam när dom ringer då när ens dotter sover middag...
    Jag har full förståelse för at man inte vill ha skönhetssömnen förstörd (tro mig, jag behöver den... ), men det jag svarade på var ju mer att om man vill veta vem det är som ringer, så är det ju ett ganska litet och enkelt steg att svara. Är det en tråkig försäljare, så är jag en mästare på att vara kort mot dem och avsluta, det är inte speciellt svårt.
  • Putte11
    EGON M K L skrev 2010-12-19 13:01:59 följande:
    Nope, kan ju vara nån dryg jävel. är det nått som är viktigt hör folk av sig på andra sätt Fast ringer skyddat nummer tre ggr på raken svarar jag oftast, får ångra mig var gång eftersom det då är mina föräldrar eller nån försäljare
    Men är det en dryg jävel är det väl bara att lägga på? Har jag missat något på telefoniteknikfronten de senaste två sekunderna?
  • Putte11
    EGON M K L skrev 2010-12-19 13:50:35 följande:
    Lika bra att inte svara då? För den möjligheten finns oxå Funnits lika länge som att lägga på
    Absolut - men den varianten är inte lika effektiv, om man som du ville veta vem som ringer.
  • Putte11
    Anonym (ensomintesvarar) skrev 2010-12-19 14:03:32 följande:
    Ibland svarar jag faktiskt, om tex tfn ligger väldgt nära. Är det en försäljare säger jag bara nej tack och lägger på luren. Det är inte svårare än så, och ger de sig inte är det ju bara att slänga luren i örat på dem. De är nog vana...
    Absolut - det är väldigt få försäljare som tror att det är värt att kämpa vidare efter att man slängt på luren i örat på dem.
  • Putte11
    EGON M K L skrev 2010-12-19 14:04:00 följande:
    Som sagt är det viktigt finns det telesvar mm, ingen stress för min del.
    OK - men då får man som sagt leva med att man inte får reda på vem det var och att man kanske t ex gick miste om en spännande jobbmöjlighet, men då var det ju inte så viktigt för dig att veta vem det var som ringde, vilket förstås också är ok.
  • Putte11
    Naoko skrev 2010-12-19 14:23:12 följande:
    Jag tvivlar starkt på att någon som vill rekrytera mig ringer en gång och ger upp utan att tala in ett meddelande på telefonsvararen. 
    De ringer ju säkerligen flera gånger, men men om du inte svarar och de ringer med dolt nummer, så får du ju aldrig veta, för det är långt ifrån alla som pratar in ett meddelande, utan de försöker oftast snarare igen senare. Kan verka märkligt, men det är nog enklare att plocka upp luren, än att försöka ändra hela rekryterings-/headhuntingbranschen.
Svar på tråden De som inte svarar på "dolt nummer"