Inlägg från: älskarlivet81 |Visa alla inlägg
  • älskarlivet81

De som inte svarar på "dolt nummer"

Carlosmami skrev 2010-12-19 17:22:06 följande:
    Nej, jag hade en vän som har skyddat idenditet pga hot och våld från sitt exmake. Men hon ringde inte MIG med skyddat nr och om hon gjorde det så skickade hon ett sms först.

Men varför skulle lärare ha skyddat nr?
    Vi har skyddat nummer när vi ringer från jobb och måste jag någon gång ringa från min privata telefon så ringer jag också skyddat. Vill inte att eleverna ska veta mitt nummer.
  • älskarlivet81
    mamita64 skrev 2010-12-19 17:25:52 följande:
    Tänk vilken skillnad det kan vara.
    Här får eleverna lärarnas nr i en Pm katalog.
    När jag jobbade som lärare var mitt namn och telefon nr det första jag gav dem vid varje terminstart. ( då fanns inte pm-katalogen)
    Vill man nå mig ringer man på skoltid eller så skickar man ett mail. Jag vill inte ha telefonsamtal i tid och otid.. Jag är privat också och jobbar inte dygnet runt.

Jag har en del elever som jag verkligen inte vill ska få tag på mig så lätt som att jag ger ut numret. Vill de ha tag på mig kan de få tag på numret, men då får de jobba lite för det. 
  • älskarlivet81
    Carlosmami skrev 2010-12-19 17:30:16 följande:
    Jag slutade studera i somras (gymnasiet) och jag hade mina lärares nr :) Men vad olika det kan vara. Men jag tänkte ringer man till eleverna gör man ju det från skolans telefon väl?
    Varför ringa från privat och varför ha privata mobilen på under lektionstiden...
    Jag ringer oftast från skolan, men ibland hinner man inte men måste kontakta en förälder innan dagens slut. Då har jag gjort det hemifrån, men från skyddat.

Jag har aldrig privata mobilen på under lektionstid, men vill inte heller att mina elever ska ha numret. Vill de ha tag på mig får de få tag på mig under arbetstid.
  • älskarlivet81
    mamita64 skrev 2010-12-19 17:42:21 följande:
    Kan ju säga som så att under tre år så var det ingen elev som missbrukade detta.
    men du väljer ju själv.
    Som sagt på skolan här nu, så lämnas allas nr ut av skolan själv
    Jag hade vägrat lämna ut mitt nummer även om skolan hade velat det. Vi har en del elever som jag inte vill ska få kontakt med mig utanför skoltid.
  • älskarlivet81
    Naoko skrev 2010-12-19 17:44:14 följande:
    Fast man har ju valet att inte svara på jobbtelefonen efter arbetstid.
    Förstår inte vad det har med saken att göra att jag inte vill lämna ut mitt privata nummer? 
  • älskarlivet81

Men ni som säger att man ska lämna meddelande om man ringer från dolt nummer, har ni då en telesvarare där ni själv pratat in så den inte är automatisk? Jag som jobbar i skolan pratar aldrig in på en telefonsvarare där inte mottagaren själv pratat in svarsmeddelande. Hur ska jag veta att ni 1. lyssnar av svararen, 2. att mottagaren är rätt?

• älskarlivet81
    sirivonessen skrev 2010-12-19 21:03:52 följande:
    Japp det är min röst men jag säger även att jag helst vill ha sms eftersom jag bara lyssnar av svararen en gång i månaden typ. 
    ok, ja men då hade jag absolut skickat mess och bett dig ringa upp.. Fast problemet är väl att jag som lärare inte vill ge ut mitt mobilnummer.. Men i nödfall kan jag väl skicka mess i så fall om jag var tvungen att få tag på personen.

Jag hade en elev en gång där jag hade ringt från min mobil utan att skydda numret.. Sen fortsatte den här mamman ringa mig typ hela tiden, till slut fick jag faktiskt säga ifrån att jag inte ville att hon ringde dit.. 
  • älskarlivet81
    Halcyon01 skrev 2010-12-19 21:05:50 följande:
    Man får ett sms när man har fått ett röstmeddelande. Jag har inte pratat in på min (den här gången) men även när jag hade så var det bara "jag kan inte svara nu, lämna ett meddelande, tack". Jag kan inte riktigt hålla på och lämna ut namn, personnumer etc.
    Jo, men hur ska jag veta att jag ringt rätt när det är en automatisk röst? 
  • älskarlivet81
    mamita64 skrev 2010-12-19 21:06:59 följande:
    Telefonsvarare finns ju i själva telefonen, vem som helst i familjen kan ju såklart lyssna av den om de vill
    Men man behöver ju inte säga vad det gäller bara vem man är och vem man söker och att man vill bli uppringd
    Jo, men jag har ringt till mobiler där det bara är den automatiska rösten som säger vilket nummer man ringt typ och att man kan prata in meddelande. Då pratar jag aldrig in.. Och ringa hem till ngn och prata in är inte heller så klokt, eftersom jag är lärare. Det beror på i vilket ärende jag ringer.. Ringer jag för att en elev hittat på ngt pratar jag inte in på hemtelefonens svarare då det kanske är eleven som lyssnar av först.
  • älskarlivet81
    mamita64 skrev 2010-12-19 21:20:42 följande:
    Men vad spelar det för roll om eleven hör dej säga att du söker mamma?
    Det enda jag kan tänka mej är väl att ungen raderar meddelandet, men det lär du ju märka när mamman inte hört av sej.
    Sen kan man kanske välja att söka folk via mobilen, oftast så är det ju så att den som äger nmobilen är den som svarar, inte som på hemtelefonen där hela familjen turas om att svara
    Ja, jag ringer i första hand mobilen.
    Jag vill vara säker på att föräldrarna hör meddelandet och att inte eleven raderar, blir merjobb för mig om jag inte vet om meddelandet kommer fram. 
Svar på tråden De som inte svarar på "dolt nummer"