Inlägg från: puss |Visa alla inlägg
  • puss

skulle du tillåta detta?

Selfish Geene skrev 2010-12-18 18:52:37 följande:
    jag tycker att ordvalet väl illustrerar trådstartarens syn på barnet som tänkande varelse
    anser du att det är fel på nåt vis att kalla en unge "den"?
    det hör inte hit, dock. och det har definitivt inget med förmåga eller oförmåga att göra.
    beklagligt att du är så dömande.
    up yours
  • puss
    Daeminimon skrev 2010-12-18 18:54:05 följande:
    Se tråden "Gå 1 km utan vinterkläder till förskolan". TS accepterade inte att det finns olika omständigheter, så startade den här omröstningen utan vidare förklaring.
    måste man förklara sin omröstningar? det visste jag inte.
    up yours
  • puss
    seejtaan skrev 2010-12-18 18:57:41 följande:
    eftersom det inte är samma för alla så ÄR det svårtolkat.
    som sagt, jag överlåter tolkningen till var och en.
    vad är "innekläder" för dig? utgå från det.
    up yours
  • puss
    Daeminimon skrev 2010-12-18 18:54:05 följande:
    Se tråden "Gå 1 km utan vinterkläder till förskolan". TS accepterade inte att det finns olika omständigheter, så startade den här omröstningen utan vidare förklaring.
    nu har jag förklarat.
    up yours
  • puss
    Daeminimon skrev 2010-12-18 18:59:45 följande:
    anser du att man inte kan tänka om man kallas"den"?
    up yours
  • puss
    seejtaan skrev 2010-12-18 19:01:43 följande:
    beror på hur kallt jag har det i huset. har jag inte orkat elda på kvällen så är det långfillingar och tjocktröja som gäller, har jag eldat så är det fillingar och t-shirt.

I min första lägenhet hade så jävla kalla golv så det gick inte att gå utan strumpor och raggsockor medan i en annan kunde jag gå barfota.
    intressant. som sagt, vad du ser som innekläder är upp till dig att bedöma.
    up yours
  • puss
    Daeminimon skrev 2010-12-18 19:07:13 följande:
    Inte alls. Den antyder på en levande, tänkande varelse. "Det" däremot tycker jag är en helt annan femma. Plus, tyckte att kommentaren var klockren, därav gillandet.
    i ts står "den".
    up yours
  • puss
    seejtaan skrev 2010-12-18 19:07:11 följande:
    precis, men är detta en kontringstråd till den andra (1 km till förskolan utan ytterkläder bla bla bla) så är den misslyckad eftersom den andra inte säger vad för ANDRA kläder barnet har på sig.
    denna omröstning gäller innekläder.
    up yours
  • puss
    Mrs Statham skrev 2010-12-18 19:11:15 följande:
    Same, same. Båda är bestämda artiklar
    någon ogillade att jag kallade barnet "det" vilket jag inte gjorde, samtidigt som "den" var ok som benämning, så vissa tycker tydligen att det är skillnad.
    up yours
  • puss
    Daeminimon skrev 2010-12-18 19:13:46 följande:
    Japp det gör jag. Hade fortfarande ingenting med nånting att göra.
    men jag kallade inte barnet "det".
    up yours
  • puss
    MissScorpion skrev 2010-12-19 09:45:52 följande:
    Nej. Jacka på eller ingen promenad lite gränser finns det!
    det gläder mig att höra.
    up yours
  • puss
    Plutteli skrev 2010-12-19 14:40:40 följande:
    Visst kan en 4 åring vara stor nog för att fatta när man säger att det är kallt ute, men har föräldrarna haft som vana att köra på "du ska göra som vi säger enbart för att vi säger det" och det ev. kommit in ren prestige/makt i det där med att bestämma vad/hur mycket kläder man ska ha, ja då kan en fyraåring behöva få ta kontrollen och själv bestämma att ja, jag behöver faktiskt mer kläder för att inte frysa.
    Att som förälder bibehålla makten bara för maktens skull tycker jag är rätt idiotiskt...
    men man häpnar ju ofta hur folk klamrar sig fast i sin idioti, å andra sidan.
    up yours
  • puss
    fönster mot vägen skrev 2010-12-28 17:12:54 följande:
    Nej aldrig att hon hade fått det. Förstår inte hur någon skulle tillåta det!
    för att annars är man en Diktator och en Tyrann, och annars förtycker man sina barn och idkar maktmissbruk.
    up yours
  • puss

nu har lady dahmer skrivit i flera inlägg om att hennes barn är kompetent.
    vem har bestämt det? vem säger att barnet är kompetent?

är det månne så att barnet alltid är kompetent gällande allting i alla lägen?
    eller är det så att det är L D som avgör när barnet har fattat ett kompetent beslkut, och när den inte har det? och vem är det då, egentligen, som har sista ordet (och ansvaret för barnets väl)?

up yours
  • puss
    Hedebris skrev 2011-01-03 09:47:39 följande:
    det är många kända teoretiker och kända barnforskare som kommit fram till att barn är kompetenta. Sen klart att det finns vissa undantag skämt å sido.

De flesta barn inser att det är kallt. Vår 5åriga dotter ville inte ha på sig jackan mellan affären och bilen. Det är visserligen bara 50meter.. men när vi kommit ut 4 meter frågade vi henne. Hur känns det? känns det varmt? känns det skönt? Vill du testa jackan och se om det känns bättre? Hon var kompetent nog iaf att göra bedömningar.
    det scenariot skiljer sig från det scenario jag vill disskutera, vilket många har missat.
    de flesta gör som du, inget unikt alls.
    det är dock en helt annan situation än den i min ts. jag hoppas att folk ska se skillnaden.
    up yours
  • puss
    Hedebris skrev 2011-01-03 09:47:39 följande:
    det är många kända teoretiker och kända barnforskare som kommit fram till att barn är kompetenta. Sen klart att det finns vissa undantag skämt å sido.

De flesta barn inser att det är kallt. Vår 5åriga dotter ville inte ha på sig jackan mellan affären och bilen. Det är visserligen bara 50meter.. men när vi kommit ut 4 meter frågade vi henne. Hur känns det? känns det varmt? känns det skönt? Vill du testa jackan och se om det känns bättre? Hon var kompetent nog iaf att göra bedömningar.
    om hon hade gjort bedömningen att det var VARMT och inte vill ha jacka, fast det var tio minus och ni gick en km, skulle du då lita på hennes kompetens?
    up yours
  • puss
    Hedebris skrev 2011-01-03 15:02:27 följande:
    tror iof inte på att hon skulle göra en sådan bedömning. Men hade mitt barn inte varit kapabel till sunda bedömningar så är det mitt ansvar som förälder att ta beslut.
    tack, det tycker jag låter bra det.
    up yours
Svar på tråden skulle du tillåta detta?