Inlägg från: seejtaan |Visa alla inlägg
  • seejtaan

Fraktfuskare på Tradera!

Victoria86 skrev 2010-12-18 21:56:57 följande:
    Det är att lura någon om man tar ut ett fraktkostnad som är större än vad som anges. När jag budar kanske jag inte är medveten om att fraktkostnaden är för hög, har hänt ett antal gånger.

Fast nu pratar vi fortfarande om tradera, inte ebay. Släpp det.
    det står väl frakten kostar, lässvårigheter någon? ge fan i att buda om du tycker det är för dyrt.
    helt och hållet mitt val om jag vill skicka i en påse med en lapp på eller om jag vill skicka i en kartong med massa utfyllnad.
  • seejtaan
    Victoria86 skrev 2010-12-18 22:25:41 följande:
    Nej, men om man ej har uppfattning om vad frakten egentligen ska vara blir det problematiskt. Som ny hade jag ingen uppfattning och blev in i helvete lurad av fraktfuskare. Det är åt helvete. Nu har jag dock lärt mig.
    men vad är problemet, alla skickar varor på olika sätt.
    skulle jag skicka något värt över 500 så tar jag posten försäkring (tror den ligger på 53kr utöver fraktkostnaden) och det är inte fusk, bara sunt förnuft.
  • seejtaan
    SoStylish skrev 2010-12-19 10:58:00 följande:
    Ja, för folk som bor på landet åker väl aaaldrig in till centrum annars om det inte är för att posta paket? Skriv då hellre i auktionen att frakten kanske tar några dagar extra på grund av att det är en bit till närmsta brevlåda!
    är man i snabbt behov av pengar (vilket en del människor är) så vill man få iväg vara gärna samma dag som auktionen slutat.

varför bryr sig folk öht? låt bli att buda om du är för snål för att betala den faktiska fraktkostnaden.
  • seejtaan
    SoStylish skrev 2010-12-19 11:05:58 följande:
    Det handlar inte om att vara snål. Jag tycker att det är fräckt att tjäna pengar på fraktkostnaden helt enkelt. Jag bjuder inte på auktioner som har en helt orimlig frakt just för att jag tycker att det är fult att sälja på det viset.

Och den faktiska fraktkostnaden borde ju då vara den kostnaden som posten tar ut för att skicka brevet/paketet. Varför ska andra människor behöva betala era promenader eller bensinkostnader? Det är ingen som har tvingat dig att sälja saker på Tradera så varför ska då andra behöva sponsra er med bensinpengar?

Jag har själv sålt saker på Tradera till och från och jag har en 10-15 minuters bilresa till Posten men inte tar jag pengar av mina köpare för den kostnaden.

Jag förstår att det uppenbarligen finns folk som resonerar annorlunda men det är såhär jag tycker kort och gott!
    men man tjänar inte pengar om man tar 25kr i frakt om det kostar 12kr (frimärken) och blir en mil till och från brevlådan. man går snarare back eftersom man räknar ungefär på att en bil kostar 20-25kr/milen.

men man fraktar den från hemmet till posten och i mitt scenario ovan ser jag det inte som fel.
  • seejtaan
    frökenelisabeth skrev 2010-12-19 22:05:52 följande:
    Det är inte tillåtet enligt tradera att sätta i system att tjäna pengar på frakten i stället för auktionspriset.

Jag är inte dum i huvudet, jag vet skillnaden mellan frakt och porto. När en auktion är vunnen kan man också se var folk bor, och de flesta har inte så vansinnigt långt till postlådan att de måste ta bilen dit. En plastpåse med lite tejp kostar inte 20 kr.

Folk får gärna ta ut extra för emballage och transport till post om man nu  har dessa kostnader och tycker det är seriöst (jag tycker det inte). Men har man INTE haft dessa kostnader (vilket är rätt lätt att avgöra sannolikheten för) så ska man inte ta betalt för det heller. Det är ren och skär fusk, då har man utnyttjat köparen. Det kan väl inte vara så svårt att förstå?
    det kan kosta 20kr om man måste köpa tejp.
Svar på tråden Fraktfuskare på Tradera!