• Victoria86

Fraktfuskare på Tradera!

Ett otroligt irriterande moment med dessa fraktfuskare! Det innebär alltså folk som har tar ut en alldeles orimligt hög frakt för det de säljer. Jag kollade runt efter ett headset till min telefon, fanns massa annonser men de som gick ut snabbast låg det en frakt på 24 kr. Hur packar man ett headset om frakten blir 24 kr?! Tillslut hittade jag ett med frakt på 12 kr. Det var alldeles lagom. Samma sak med ett par tjusiga örhängen, 50 kr i frakt?! Wtf? Jag brukar alltid maila säljaren och fråga hur det kommer sig att frakten är så hög, men får sällan svar. De gånger jag också köper något med hög frakt brukar jag kolla att frakten på kuvertet stämmer med den angedda frakten.
    Kalla mig snål, men jag är student som har dåligt med pengar och tycker rätt ska vara rätt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-18 21:30
    Dessutom förstår jag inte varför personer använder sig av postens färdiga paket, de är svindyra och helt onödiga när man själv kan slå in paketet i en plastpåse och sätta en lapp med adress på!

• Svar på tråden Fraktfuskare på Tradera!
  • sininen

Jag är inte student och inte heller snål men jag tycker också att det är skitirriterande att man tar ut för högt porto. Om det är nåt jag verkligen vill ha och fraktpriset är way för högt då mailar jag. Annars så brukar jag bara ange på omdömet att fraktpriset inte var rimligt.

• Hallonmun

Ja men eller hur! jag håller bara med dig!

Google is my friend ♥
  • Victoria86

Men jag vill liksom att de ska lära sig att inte ta ut så hög frakt, så därför vill jag inte bara säga att frakten var för hög. Inte för att de lär sig av att jag mailar heller... men jag blir väldigt frustrerad!

Om man vill tjäna pengar på det man säljer behöver man inte sätta ut 1 kr som utropspris eftersom risken finns att varan går för 1 kr. Då kan man inte försöka tjäna resterande pengar på att sätta ett högre porto (som egentligen inte stämmer), sätt ett högre utropspris från början isf!

• Snowprincess

Och jag håller inte med. Det är väl upp till var och en att prissätta som de vill? Det är ju inte bara frimärkena som kostar. Alla bor inte granne med en gul låda....
    På ebay är det mer regel än undantag att frakten ligger "för högt". Passar det inte så bjud inte?

• Victoria86
    Snowprincess skrev 2010-12-18 21:39:19 följande:
    Och jag håller inte med. Det är väl upp till var och en att prissätta som de vill? Det är ju inte bara frimärkena som kostar. Alla bor inte granne med en gul låda....
    På ebay är det mer regel än undantag att frakten ligger "för högt". Passar det inte så bjud inte?
    Ja folk får väl prissätta hur de vill, men de ska ge fan i att lura mig på pengar. Isf får de lägga så mycket som det är angett att frakten ska vara. De kan inte skriva 24 kr i frakt och sen bara ha frimärken för 12 kr. Det är inte mitt problem att de inte bor nära en brevlåda.

Jag skiter fullständigt i vad man gör på ebay, nu snackar jag om tradera.
  • Rhoda Horswunce
    Jag säljer en hel del på tradera, och jag väger alltid grejerna innan jag packar dem och bestämmer kostnaden utifrån vad sakerna väger utan att lägga till vikten för emballaget eller för skrymmande, så ofta blir det att jag själv sedan får lägga till några kronor. Jag har däremot aldrig någonsin råkat ange en för hög fraktkostnad. Trots detta får jag en massa mail från arga människor som tycker att fraktkostnaden är för hög. Det är irriterande, tycker jag. Om du inte vill betala vad det kostar så köp något annat, liksom.
  • Teskedsmamman

Vissa lägger på emballagekostnad i frakten och faktiskt är det enligt Tradera inte fusk utan helt ok, det är upp till dig som köpare om du vill betala hög frakt eller inte.

Så, gå vidare eller betala, varför reta upp sig på nåt så onödigt?

Personligen säljer jag alltid efter gällande portotabeller ochfår på så vis sålt mer än desom lägger på emballagekostnader.

4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Dimitra
    Victoria86 skrev 2010-12-18 21:44:08 följande:
    De kan inte skriva 24 kr i frakt och sen bara ha frimärken för 12 kr.
    Fraktkostnad är inte alltid detsamma som portokostnad. Emballage tex får man inkludera i fraktkostnaden.

Jag stör mig också på de som har helt galna fraktkostnader. Tradera skriver själva att man inte får sätta orimliga summor och att man inte ska tjäna nått på frakten men vissa verkar skita helt i sånt
    The Dimitra universe.
  • Victoria86
    Teskedsmamman skrev 2010-12-18 21:46:57 följande:
    Vissa lägger på emballagekostnad i frakten och faktiskt är det enligt Tradera inte fusk utan helt ok, det är upp till dig som köpare om du vill betala hög frakt eller inte.

Så, gå vidare eller betala, varför reta upp sig på nåt så onödigt?

Personligen säljer jag alltid efter gällande portotabeller ochfår på så vis sålt mer än desom lägger på emballagekostnader.
    Fast seriöst, ett headset har inte en emballagekostnad på 12 kr.
    Varför reta upp sig på någonting alls egentligen när det finns så mycket elände i världen? Varför inte vara nöjd med allt eftersom det finns så många nödvändiga saker att reta upp sig för?
    Eller så vill man bara få något ur sig, onödigt eller ej. För mig kanske det är viktigt?
  • Rhoda Horswunce
    Victoria86 skrev 2010-12-18 21:29:25 följande:
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-18 21:30
    Dessutom förstår jag inte varför personer använder sig av postens färdiga paket, de är svindyra och helt onödiga när man själv kan slå in paketet i en plastpåse och sätta en lapp med adress på!
    Ibland blir det billigare med postens påsar eftersom även den minsta påsen får väga upp till 2 kg.
Svar på tråden Fraktfuskare på Tradera!