Inlägg från: frökenelisabeth |Visa alla inlägg
  • frökenelisabeth

Fraktfuskare på Tradera!

Ni som säger "låt bli att buda då om du inte accepterar fraktpriset" - det är ju inte alltid lätt som köpare att avgöra fraktpriset heller, man kan ha på känn att portot är för högt, men man vet ju sällan exakt vad det man köper väger.

Jag köpte ett par shorts där frakten var satt till 45 kr. Fick hem en plastpåse med tjep, frankerad med 24 kr. Jag mailade och frågade varför, och skrev att jag funderade på att nämna det i omdömet, men att jag ville kolla med henne först om det fanns någon anledning.

Hon erbjöd sig direkt att sätta tillbaka pengarna, men det tyckte jag inte var lönt. Jag kände mig nöjd med ett svar och en ursäkt.

• frökenelisabeth
    Fuckyou skrev 2010-12-19 21:51:52 följande:
    Ja men det är fortfarande skillnad på frakt och porto, frakten är kostnaden från dörr till dörr, porto är kostnaden för frimärken.

Nej det kanske inte är lätt att uppskatta rimligt fraktpris men då får man överväga om man tycker att det är värt priset som säljaren vill ha.
    Det är inte tillåtet enligt tradera att sätta i system att tjäna pengar på frakten i stället för auktionspriset.

Jag är inte dum i huvudet, jag vet skillnaden mellan frakt och porto. När en auktion är vunnen kan man också se var folk bor, och de flesta har inte så vansinnigt långt till postlådan att de måste ta bilen dit. En plastpåse med lite tejp kostar inte 20 kr.

Folk får gärna ta ut extra för emballage och transport till post om man nu  har dessa kostnader och tycker det är seriöst (jag tycker det inte). Men har man INTE haft dessa kostnader (vilket är rätt lätt att avgöra sannolikheten för) så ska man inte ta betalt för det heller. Det är ren och skär fusk, då har man utnyttjat köparen. Det kan väl inte vara så svårt att förstå?
  • frökenelisabeth
    Joddan skrev 2010-12-19 22:09:21 följande:
    Jag skriver ofta för låg frakt och får betala mellanskillnaden själv, mig själv att dömma såklart eftersom jag inte gått till posten och kollat först. En gång tog jag 5-6 kronor för mycket och då mailade jag köparen om hennes kontonr och förde tillbaka. Hon blev glad iaf
    well done you! Så gör en seriös säljare tycker jag.

Men har du ingen hushållsvåg så du kan kolla vad sakerna väger hemma?
  • frökenelisabeth
    seejtaan skrev 2010-12-20 13:20:11 följande:
    det kan kosta 20kr om man måste köpa tejp.
    Ja men snälla, du använder ju inte en hel tejprulle för ett paket. Ska köparen då betala hela rullen tycker du?

Ren och skär lurendrejeri är det.

Om du måste tanka bilen på väg till postlådan - ska köparen då betala för en full tank???
Svar på tråden Fraktfuskare på Tradera!