Inlägg från: Nightmare |Visa alla inlägg
  • Nightmare

Fraktfuskare på Tradera!

Tradera ingår i Ebay och har därför samma regler
    Om man inte vill betala dyr frakt så behöver man inte buda utan får skylla sig själv om man accepterar fraktkostnaden.
    I frakt kostnaden ingår allt som tar varan mellan säljarens bostad till köparens bostad, dvs bilresa till posten osv. PORTO kallas kostnaden för postens tjänster t.ex frimärken.

Att skicka med postens förfrankerade kuvert är väldigt bra för då finns det väldigt lite att tjafsa om.

• Nightmare
    Victoria86 skrev 2010-12-19 20:23:20 följande:
    Fast om det står 24 kr i frakt och det sitter frimärken för 12 kr på paketet blir jag lurad. De lurar säljaren mig på 12 kr. Och det gör mig upprörd.
    Nej du har inte blivit lurad efter som det är skillnad på frakt och porto!

Hade det stått 24kr i porto och sedan skickat med 12kr i porto hade du blivit lurad!
  • Nightmare
    frökenelisabeth skrev 2010-12-19 21:49:27 följande:
    Ni som säger "låt bli att buda då om du inte accepterar fraktpriset" - det är ju inte alltid lätt som köpare att avgöra fraktpriset heller, man kan ha på känn att portot är för högt, men man vet ju sällan exakt vad det man köper väger.

Jag köpte ett par shorts där frakten var satt till 45 kr. Fick hem en plastpåse med tjep, frankerad med 24 kr. Jag mailade och frågade varför, och skrev att jag funderade på att nämna det i omdömet, men att jag ville kolla med henne först om det fanns någon anledning.

Hon erbjöd sig direkt att sätta tillbaka pengarna, men det tyckte jag inte var lönt. Jag kände mig nöjd med ett svar och en ursäkt.
    Ja men det är fortfarande skillnad på frakt och porto, frakten är kostnaden från dörr till dörr, porto är kostnaden för frimärken.

Nej det kanske inte är lätt att uppskatta rimligt fraktpris men då får man överväga om man tycker att det är värt priset som säljaren vill ha.
  • Nightmare
    hemljuvahem skrev 2010-12-19 21:50:20 följande:
    Frakt är altlså frakt och inte några mtf administrationskostnader..Okej om det handlar om bensinkostnad för att någon ska åka hem till en men något annat godtar jag bara inte.

Ska sådan tatterier tas med behöver man inte sälja alternativt lägga upp lite saker av värde så man får några kronor för dem istället för att lura folk på pengar.
    Frakten är den kostnaden som utgör förflyttningen av föremålet från punkt A till punkt B, huruvida de innehåller förpackningsmaterial eller bensin är upp till säljaren.

Administrativa kostnader är inget som har på tradera att göra om man driver ett litet hobbyföretag genom att sälja på tradera får man helt enkelt höja sina priser om det behövs för att gå runt.
  • Nightmare
    iaseia skrev 2010-12-19 22:13:37 följande:
    men sen är de ju också så att frakt inte bara är porto, utan en del tar ju även ut en avgift för att de använder tex kuvert, påsar, bubbelplast eller liknande... och den avgiften lägger de i fraktavgiften.
    Nej för frakt är inte bara porto...
Svar på tråden Fraktfuskare på Tradera!