Inlägg från: SoStylish |Visa alla inlägg
  • SoStylish

Fraktfuskare på Tradera!

Jag tycker att det är extremt sniket att ta ut t.ex 60:- för något som kostar 12:- att skicka. Förut fick man ju inte ta ut extra frakt på Tradera men det verkar ha ändrat sig nu. Om en säljare inte vill sälja något för 1:- så varför lägger man då ut det för 1  

• SoStylish
    Good Girl skrev 2010-12-19 10:50:31 följande:
    Och så finns det de som bor på landet och måste ta bilen in till centrum för att posta saken. Då kostar ju bensinen också. Inte konstigt att man då väljer att lägga på några extra kronor på fraktpriset. Därmed inte sagt att det saknas snikna säljare... och köpare ;)
    Ja, för folk som bor på landet åker väl aaaldrig in till centrum annars om det inte är för att posta paket? Skriv då hellre i auktionen att frakten kanske tar några dagar extra på grund av att det är en bit till närmsta brevlåda!
  • SoStylish

Det handlar inte om att vara snål. Jag tycker att det är fräckt att tjäna pengar på fraktkostnaden helt enkelt. Jag bjuder inte på auktioner som har en helt orimlig frakt just för att jag tycker att det är fult att sälja på det viset.

Och den faktiska fraktkostnaden borde ju då vara den kostnaden som posten tar ut för att skicka brevet/paketet. Varför ska andra människor behöva betala era promenader eller bensinkostnader? Det är ingen som har tvingat dig att sälja saker på Tradera så varför ska då andra behöva sponsra er med bensinpengar?

Jag har själv sålt saker på Tradera till och från och jag har en 10-15 minuters bilresa till Posten men inte tar jag pengar av mina köpare för den kostnaden.

Jag förstår att det uppenbarligen finns folk som resonerar annorlunda men det är såhär jag tycker kort och gott!

• SoStylish
    hemljuvahem skrev 2010-12-19 17:54:16 följande:
    Jag ogillar starkt tradera nuförtiden.. så många idiotgrejjer folk har börjat med... Vad sägs om frakt 99kr för 2par kalsonger? Varav säkert den riktiga frakten är 24-36kr. Lägger på extra frakt för administrationskostnader etc.. men tusan då får man väl strunta i att sälja då; Det är ju frivilligt.

Var tog det gamla hederliga Tradera vägen?
    *suck*
    För att inte tala om alla olagliga märkeskopior som säljs på  Tradera. Och att folk dessutom kan betala en tusing för en ful plastväska från Thailand med LV's eller Guccis logotyper på. Har mailat Tradera hur många gånger som helst och anmält olagliga auktioner men ingenting händer. Tradera vill bara tjäna pengar!

Precis som många "fraktfuskare" också vill ;)
  • SoStylish
    Embla skrev 2010-12-20 00:16:29 följande:
    Jag tycker att det är okej att ta ut några kronor extra i frakt, speciellt om säljaren använder tex fodrade kuvert, men inte dubbelt eller tredubbelt (eller mer som vissa faktiskt gör). Jag låter bli att buda på sådana auktioner, helt enkelt.

Jag köpte papper av en säljare en gång som tog ut typ 10kr extra i frakt, och hon skickade i tidningspapper och plastpåse. Papprena var fuktiga när de kom fram. Sådana säljare får aldrig full pott av mig på omdömet.

Om frakten är mer än 50kr brukar jag maila säljaren och säga att jag förutsätter att varan skickas rekommenderat pga fraktpriset. Ännu har ingen säljare sagt emot mig.
    Frakten blir lätt över 50:- om man köper en jacka t.ex. Jag brukar få ta 72:- för frakten när jag ska skicka jackor. Just för tyngden plus att det blir skrymmande.
  • SoStylish
    Joddan skrev 2010-12-20 19:34:26 följande:
    Ni som kan fraktpriser. Vad tror ni ett par barnskor (stl26) vinterskor går på i frakt. Säljaren säger 48:- till mig, stämmer det tro?
    Rent spontant skulle jag gissa på lite mer eftersom det kommer bli skrymmande också. Räkna med 60 eller 72 iallafall!
  • SoStylish
    SoStylish skrev 2010-12-20 19:39:34 följande:
    Rent spontant skulle jag gissa på lite mer eftersom det kommer bli skrymmande också. Räkna med 60 eller 72 iallafall!
    Jaha, du har köpt ett par. Då tycker jag 48:- låter väldigt bra :)
  • SoStylish
    JonathanN skrev 2010-12-22 12:03:50 följande:
    Jag är en rutinerad Tradera säljare dock så säljer jag oftast väldigt dyra varor, nästan aldrig under 3000kr.
    Dem är mer i 5000-8000 kronors klassen, alltså iPhone, iPad osv.
    Så jag bryr mig inte så mycket av frakten, några kronor dit och dit.
    Jag brukar sätta fasta priser som 100, 125 osv på mina auktioner så det blir enklare.

Så om en person vinner en auktion for 5003kr, så sätter jag ned det automatiskt till 5000kr för att det blir enklare för mig. Det är en massa småkronor bara. 
    Hur kan du sälja så mycket dyra varor? Har du köpt på dig ett lager med Ipads och Iphones som du tröttnat på eller? :P
Svar på tråden Fraktfuskare på Tradera!