• cicci85

Hur många timmar sover er 5-åring? vad kan man göra för att barnen ska sova mer?

Är såå trött på sonens sömnvanor! Han har alltid vaknat tidigt, hur kan vi göra för att han ska sova mer?

Nu sover han ca 8 timmar/dygn. Jag tycker att det är för lite för en 5-åring, jag själv behöver ju sova 9 timmar för att känna mig pigg!

De senaste dagarna har han somnat ca 20 och vaknat mellan 3.30 och 4. Då är han superpigg, vill ha frukost och vara uppe och leka, helst ut och springa!

I somras när vi hade semester fick han va uppe till 22 och då började han sova till 6.30! Men det funkar ju inte nu...

Vad kan vi göra för att han ska sova längre på morgonen?

• Svar på tråden Hur många timmar sover er 5-åring? vad kan man göra för att barnen ska sova mer?
  • JeanneDArc

Oj, förstår att ni måste vara trötta på att bli väckta mitt i natten. Min dotter är förvisso 4, men sover väl ca 11-12 timmar. När hon var mindre gjorde hon som er son, men då vägrade jag helt enkelt acceptera det, eftersom det är mitt i natten. Tände inga lampor, pratade inte en massa. Viskade bara det är natt, vi ska sova nu. Vägrade göra något som ska göras på dagtid utan sov vidare. Hon tyckte väl det blev tråkigt för hon började somna om efter ett tag.

• Takid

Min kille som blir 5 om ett par veckor somnar runt kl. 20 (senare när vi är lediga, kanske kl. 21) och vaknar av sig själv kl. 8 ungefär. Om vi ska till dagis väcker jag honom kl. 7, men då är han jättetrött. Sedan kan det ju självklart bli både tidigare och senare på både kväll och morgon, men oftast är det så här.

Sonen har alltid haft lätt för att sova, så jag har nog inga bra knep att ge dig. Vi läser med honom ca 30 min på kvällen och sedan somnar han själv. Ofta vaknar han på natten/tidig morgon och kommer in till oss och kryper ner och somnar om med en gång. Antar att det är då din kille blir pigg istället. Om vår kille vaknar tidigt och vill stiga upp säger vi att det är mitt i natten och att han måste somna om. (Blir svårare nu när han kan klockan, "Men klockan är ju halv sju." Så den funkar inte så bra när vi tycker att det är för tidigt på morgonen .)

Hoppas att du kan få lite bättre tips från någon annan, det är ju inte allt för kul att behöva stiga upp kl. 4...

• cicci85

Det har vi försökt utan resultat, han blir bara mer rastlös. Han brukar dock alltid försöka somna om men det bara kryper i kroppen på honom verkar det som Nu får han se på film så fort han blir rastlös annars är risken stor att han väcker lillebror som inte alls är pigg den tiden men får svårt att somna om när storebror är pigg som en mört...

• cicci85
    Takid skrev 2010-12-20 09:01:53 följande:
    Min kille som blir 5 om ett par veckor somnar runt kl. 20 (senare när vi är lediga, kanske kl. 21) och vaknar av sig själv kl. 8 ungefär. Om vi ska till dagis väcker jag honom kl. 7, men då är han jättetrött. Sedan kan det ju självklart bli både tidigare och senare på både kväll och morgon, men oftast är det så här.

Sonen har alltid haft lätt för att sova, så jag har nog inga bra knep att ge dig. Vi läser med honom ca 30 min på kvällen och sedan somnar han själv. Ofta vaknar han på natten/tidig morgon och kommer in till oss och kryper ner och somnar om med en gång. Antar att det är då din kille blir pigg istället. Om vår kille vaknar tidigt och vill stiga upp säger vi att det är mitt i natten och att han måste somna om. (Blir svårare nu när han kan klockan, "Men klockan är ju halv sju." Så den funkar inte så bra när vi tycker att det är för tidigt på morgonen .)

Hoppas att du kan få lite bättre tips från någon annan, det är ju inte allt för kul att behöva stiga upp kl. 4...
    Han kommer oftast in vid midnatt, då går han i sömnen typ till vår säng... Men även om han sover hela natten i sin säng så vaknar han 4-5.

Don sons sovvanor låter väldigt sköna, underbart
  • LabLover

Dottern (som är 5 år) sover 20.00 till 07.00 i snitt.

Om jag hade haft det som ni hade jag sagt att om han vill vakna så tidigt så får han titta på TV och hålla sig lugn. En 5-åring borde ju kunna förstå det. Han är ju stor nog att ta en frukt eller en tallrik flingor också om han är hungrig.

Lycka till!

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
  • Linda1976

Min dotter är 5,5 och hon sover minst 12 h - gärna mer om hon får. Det låter ju lite lite med 8 h, men å andra sidan så är det ju svårt att tvinga dem att sova mer

Hm, jag har inget tips vid närmare eftertanke  

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • cicci85
    LabLover skrev 2010-12-20 09:08:09 följande:
    Dottern (som är 5 år) sover 20.00 till 07.00 i snitt.

Om jag hade haft det som ni hade jag sagt att om han vill vakna så tidigt så får han titta på TV och hålla sig lugn. En 5-åring borde ju kunna förstå det. Han är ju stor nog att ta en frukt eller en tallrik flingor också om han är hungrig.

Lycka till!
    japp, har alltid frukt hemma så det får han äta tills det är dags för frukost. men det där med att hålla sig lugn är inte hans starka sida tyvärr  Jag blir galen när han inte kan ta det lugnt på morgonen, i morse va han hemsk, han vill ju va snäll och kramas, leka och prata. Men hans energi når upp till taket och jag vill bara sova...
  • LabLover

Du/ni kanske måste välja mellan pest eller kolera? Jag hade nog föredragit en nattsuddare framför en morgonlärka

• cicci85
    LabLover skrev 2010-12-20 10:54:37 följande:

Du/ni kanske måste välja mellan pest eller kolera? Jag hade nog föredragit en nattsuddare framför en morgonlärka

jo det är väl så problemet är ju bara att han är dötrött på kvällen, han somnar helst kl 18 om han skulle få ;) Inte så konstigt när man vaknar 4
  • LabLover
    cicci85 skrev 2010-12-20 11:01:30 följande:
    jo det är väl så problemet är ju bara att han är dötrött på kvällen, han somnar helst kl 18 om han skulle få ;) Inte så konstigt när man vaknar 4
    I TS skriver du att han somnar ca kl 20 just nu. Det går kanske över om det är tillfälligt? Annars ska du kanske prova att göra så som man gör med små barn dvs förskjuta insomnandet med en stund varje dag tills det passar familjen bättre.
  • cicci85
    LabLover skrev 2010-12-20 11:25:54 följande:
    I TS skriver du att han somnar ca kl 20 just nu. Det går kanske över om det är tillfälligt? Annars ska du kanske prova att göra så som man gör med små barn dvs förskjuta insomnandet med en stund varje dag tills det passar familjen bättre.
    Jo, vi brukar hålla honom vaken till 20, ska nog börja med att hålla honom uppe till lite senare iaf. Det är nog lättast att göra som du skriver, en stund längre för varje dag. Kanske föra sömnlogg oxå kom jag på precis!
  • JeanneDArc

Vad händer om du låter honom somna vid 18 när han är trött? Vet du att han vaknar ännu tidigare eller är det ett antagande?

• cicci85
    JeanneDArc skrev 2010-12-20 11:34:24 följande:
    Vad händer om du låter honom somna vid 18 när han är trött? Vet du att han vaknar ännu tidigare eller är det ett antagande?
    Ibland somnar han runt 18 i bilen och går inte att väcka och då vaknar han oftast 3-4. Nån gång har han sovit 18-06 men då har han varit helt slut innan och sovit mindre än vanligt några nätter...
  • ludicrous
    cicci85 skrev 2010-12-20 11:01:30 följande:
    Det blir ju en ond cirkel, så det gäller ju att hålla honom vaken till senare, till 20 nu skriver du ju så det är ju bra det.

Min dotter blir 5 i januari och lägger sig efter barnprogrammen, nu slutar ju julkalendern vid 19, då klär hon om och borstar tänder, så läser vi saga och beroende på sagolängd så ligger hon vid 19.20-19.30 i sin säng. Då ligger hon och lyssnar på nån skiva med saga på och gillar att bläddra o kolla i böcker själv. När hon verkligen somnar är lite olika, ibland vid åtta ibland senare. Men det sköter hon själv, vilket är jätteskönt :)

Funkar nått sånt som skiva för er son? Att han får ligga och lyssna på en saga medan ni kan få slumra lite till iaf?
  • cicci85
    ludicrous skrev 2010-12-20 11:50:04 följande:
    Funkar nått sånt som skiva för er son? Att han får ligga och lyssna på en saga medan ni kan få slumra lite till iaf?
    Det har vi faktiskt inte provat, hans cd-spelare är trasig men han ska få en ny i julklapp så vi får börja med det då. bra tips, den kan han ju sätta på själv och hålla sig på sitt rum.

Han ska få en väckarklocka oxå som vi kan ställa på en viss tid då han får gå upp. Tänkte om man börjar med att han ska ligga i sängen till 5.30 och sen flytta fram tiden om det funkar. Det är faktiskt hans egen idé med klockan
  • lövet2

Min yngsta har sovit runt 10 timmar/natt. Så har jag haft en som sovit minst 12 timmar/natt i den åldern, och ett par som sovit 9 timmar/natt. De två sistnämnda hade läggning tidigast 21 på kvällarna för att jag skulle slippa kliva upp alltför tidigt med dem ...

Svar på tråden Hur många timmar sover er 5-åring? vad kan man göra för att barnen ska sova mer?