Hur ofta går du till tandläkaren (för rutinundersökning)?
Jag får kallelse varje år men funderar på om det är nödvändigt... antagligen är det det, men är nyfiken på hur ofta gemene man går!
Jag får kallelse varje år men funderar på om det är nödvändigt... antagligen är det det, men är nyfiken på hur ofta gemene man går!
Förmodligen varannat till var fjärde år. Alldeles för sällan det är jag medveten om men jag är livrädd för att gå dit av olika anledningar.
Har aldrig lagat men går dit och tar tandsten och snyggar till lite varje år
Jag jobbar inom folktandvården och vi kallar patienter mellan 12-24mån för undersökning beroende på hur det ser ut med tidigare "problem" och risk. Däremellan kan de kallas till tandhygienist/tandläkare (ovanligare) vid behov. Om de inte själv vill något annat dvs. Röntgen ska enligt lagen inte tas i "onödan".
Känns som det blev rörigt men hoppas du/ni förstår
Röstade på vartannat år, men jag har inte blivit kallad som jag ska, så det blir lite längre. Jag brukar ha bra tänder (det är därför jag bara behöver gå vartannat år) men det tar verkligen emot att boka tid!
Jag jobbar också inom folktandvården och vi kallar alla patienter för undersökning med 12-24 mån intervaller enligt ett riskbedömningsprogram och vår egen bedömning. En del väljer att gå på undersökning mer sällan och tar då ansvar för det själva.
Själv brukar jag be någon ta röntgenbilder på mig själv ca vart tredje år, riktig undersökning mer sällan. Men jag känner kanske mer än "vanligt folk" när något är fel.
Ts, ta en diskussion med tandläkaren nästa gång om du verkligen behöver gå precis med 12 månaders mellanrum. Så kort tid mellan undersökningarna sätter vi bara på högriskpatienter.
Jag har tandvårdsförsäkring och blir kallad med 1.5 års mellanrum. Tycker det är bra!
Om man kollar till de senaste 10 året så är det mindre än var 5:e år.
Varje år. Däremellan blir det några besök för att fixa trasiga fyllningar och ev laga något hål.
Vartannat år, när jag får kallelse.
Röstade varannat år men det är nog snarare 18 månader emellan. Blir kallad automatiskt.
För sällan dom senaste åren. Jag har flyttat - först utomlands och sen hem igen och har inte prioriterat mina tänder Det var så lätt förr när man faktiskt blev kallad. Men jag får väl ta tag i saken
Typ en gång om året till tandhygienist för att skrapa tandsten. Annars aldrig, har inga hål och inga andra problem heller (förutom tandstenen då).
Aldrig.
Ungefär varje år. Behöver ta bort tandsten.
18 mån - fick med beröm godkänt nyligen
Jag går nog i snitt till tandläkaren 1-3 ggr per år. Blivit mycket de senare åren pga att dumma visdomständer vuxit upp snett och en gammal lagning gick sönder m.m...