• Anonym

Smitning?!

Är anonym för min sambos skull..

Han har tydligen, efter 2 timmar, blivit kontaktad av sin chef som säger att polisen ringt och letar efter honom pga en smitningsolycka.

Han är helt uppriven, då han inte märkt att han skulle ha krockat eller något (Han kör en stor 25,25 meters)
    Min sambo skulle DÖ om han blev av med sitt körkort och vi kommer gå under ekonomiskt så att han skulle smita medvetet är helt uteslutet.

Det sägs att personbilen som han ska ha krockat med har kört efter honom för att få honom att stanna. På en motorväg. Känns ju väldigt smart att göra så.

Lastbilschaffisar får tutningar dagarna i ända av massa anledningar, de är i vägen och så vidare.
    Hur ska han kunna veta vlken tutning som betytt vad?
    Detta är så himla jobbigt .

Vad kan hända nu?

• Svar på tråden Smitning?!
  • Anonym

Ja, han står stilla nu sen hans chef först ringde och det är chefen som håller kontakten med polisen, varför vet jag inte men hursomhelst..
    Så han väntar in dom där. Han har hunnit köra i 2 timmar innan de ringt så han är en bra bit ifrån olycksplatsen..

• Anonym
    skorpionen80 skrev 2010-12-21 11:06:45 följande:
    Det bör väl synas på lastbilen om han kört emot en bil?
    Ja alltså, ATT det hänt är nog sant eftersom en lampa är sönder på högersidan av släpet.

Det har hänt på en motorväg och han körde i högerfilen, alltså har personbilen kommit i påfarten och jag vet inte hur det har hänt sen, men min sambo avviker aldrig från högerfilen när det är rusning för då kommer han aldrig in igen när han ska köra av till andra vägar.

De i personbilen ska ha kört efter min sambo som sagt, alltså kan inte skadan varit specieltl stor och då är det inte alls konstigt att min sambo inte märkt att de kört in i lastbilen eller ja hur det nu har gått till, det vet inte ens min sambo.

Han skulle aldrig smita från en olycka.
  • Anonym
    Insatt skrev 2010-12-21 11:14:04 följande:
    www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterk... Här har du lite om praxis för körkortsåterkallande.
    Ja jag läste där också, blir inte så speciellt klok på vad som händer om han nekar till smitning. Eller så..
  • Anonym

du behöver inte oroa dig. han hade inget uppsåt och ingen har ju skadats allvarligt. han får säga som det är bara, att han inte uppfattat att han kört in i något alt bilivit inkörd...

• Anonym

Det står såhär:

"Det kan vara värt att notera att även andra än den som har orsakat olyckan kan göras ansvarig för smitningsbrott, det räcker med att man haft del i olyckan"

Då var det kanske inte så smart av bilisten att köra efter min sambo?

• Anonym

men begreppet smitning bygger på att man har något att smita ifrån. Om din man inte har uppfattat att han varit inbkandad i en olycka, ja då har han heller inget att smita ifrån. Hans uppsåt eller snarare brist på uppsåt kommer att bli avgörande.

• Anonym
    Insatt skrev 2010-12-21 11:23:33 följande:
    Vid smitning spelar det ingen roll vems felet är.
    Givetvis..
    Problemet är bara hur det ska faställas som smitning när man inte vetat om brottet.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-21 11:26:17 följande:

Det står såhär:

"Det kan vara värt att notera att även andra än den som har orsakat olyckan kan göras ansvarig för smitningsbrott, det räcker med att man haft del i olyckan"

Då var det kanske inte så smart av bilisten att köra efter min sambo?

oj läste lite fel
  • Anonym
    CoolJen skrev 2010-12-21 11:38:15 följande:
    Min mamma blev påkörd av en lastbil som inte heller hade märkt nåt. Hon stod stilla vid ett rödljus och lastbilen kom väl helt enkelt för nära när han stannade, alltså ingen dundersmäll men så att man i personbilen kände av det.
    Nu blev det inga skador på bilen men min mamma ringde bolaget som lastbilen tillhörde och berättade. De sa att det förekommer att de som kör lastbilen inte känner av lättare krockar.

Får hoppas att han inte åker dit för smitning då han inte känt nåt...
    Nej jag hoppas också det.
  • Anonym

Jag kan ju även tycka att sådär i rusning i en av sveriges största städer, borde andra märkt olyckan isåfall och även de försökt få honom att stanna.

Allt känns VÄLDIGT rörigt och min sambo har ännu itne fåt tag i polisen och får inte heller någon klarhet i vad som skett..

• Anonym

Det behöver inte bli något. Tvivlar på att det blir något. En bekant till mig råkade krocka i en rondell och smet (han hade precis tagit körkort och fick panik), men han ringde polisen sen när hanhade  lugnat sig och fick reda på vem han krockat med. Det hände ingenting, den han krockade med valde att inte anmäla (blev inte ens någon skada på någon utav bilarna).

• Anonym

Hej Allihopa!

Vi fick ett väldigt trevligt brev från polisen i måndags.

Det blir inget av det, fallet lades ner

De körde in i släpet , kom alltså från en påfart och tyckte väl att min sambo skulle flytta sig och upptäckte för sent att han inte gjorde det. Så istället för att svälja stoltheten och erkänna sitt misstag så försökte de ge sig på min sambo som att det var hans fel.

Hursomhelst . Det blev inget fall av det. Känns väldigt bra!

• Anonym
    CoolJen skrev 2011-01-05 16:23:49 följande:
    Haha...så dom kör in i släpet från en påfartsväg och tycker det är hans fel....onödigt att jaga honom då.
    Bra för din man att fallet lades ner
    Ja de tyckte väl att han skulle flytta sig och släppa in dom. De trodde nog de hade företräde.
    Knas hehe
  • Anonym
    Hallonmumsan skrev 2011-01-05 17:00:50 följande:
    något som var lite oproffsigt av polisen var att han sa när han såg min sambos tatuerainga (sommar och t-shirt) "jasså du har varit en buse som försöker komma rätt) lite nedlåtande. jag tror det tog hårdare för honom än själva olyckan att han alltid har en stämpel trotts att många år gått och han kämpat mer än många för att komma rätt. samma polis som ville sätta dit honom men inte kunde. lite OT men ändå
    :-O
    Idioter finns det gott om, tragiskt att de lyckas bli poliser :|

Skönt att det löste sig för er!
Svar på tråden Smitning?!