• mmylove

LCHF 1 Januari 30 kg ska bort!

Den 1 Januari ska jag börja träna/banta, ska köra på LCHF och 30 kg vill jag ha bort.
    Några som också tänkt börja 1 Januari?
    Skicka gärna även tips på recept på LCHF mat.
    Skriv gärna om du också tänkt börja, hur gör du? Matschema, träningsschema? 

• Svar på tråden LCHF 1 Januari 30 kg ska bort!
  • jeng
    Idag har jag ätit borta på fest... Har bara valt de bra sakerna, men jag LOVAR att dom har hällt socker i vinegretterna och allt möjligt, så imorrn lär jag få sota för det! Blä! Dom frågar om välkomstdrink, och vi säger att vi är lite svåra på den fronten eftersom vi inte äter socker/kolhydrater. Då blev vi erbjudna apelsinjuice..... *mutter* Jag drack vatten som skulle köra hem med ungarna, och maken gick på rödvinet istället. Alltså jag har inget emot att dricka vatten! jag hade inte sagt till i förväg, och jag hade kunnat ta med mig nåt själv. Men just att bli erbjuden nåt med mängder socker i när man sagt att man inte vill ha socker... Snacka om att ha noll koll!!!
  • jeng

SKit! Har reagerat på nåt i maten!!! Har kvisslor/prickutslag i hela jäkla ansiktet!!! Kände att jag hade en kvissla typ som om man börjar få en finne som kliade. konstigt, för det har jag jättesällan på lchf. Sen en till!!! Sen skulle jag gå och tvätta händerna och märker att heeeela ansiktet är fullt!!! FY! Hoppas att det går över snart. Jag vet ju inte med mig att jag är allergisk mot nån mat, men nånting måste det ju vara?!

• jeng
    sherlock skrev 2011-01-22 15:53:18 följande:
    Hmm börjar inse att jag nog inte får i mig tillräckligt med fett för LCHF. Har dragit ned på kolhydraterna rejält och antar att bacon är rätt fett men kyckling m sallad tex är ju mest protein.

Mur mycket fett får man i sig om man lägger till lite majonäs, en klick smör eller grädde till maten?

Kan man helt enkelt ta bort alla kolhydrater i form av pasta, ris, potatis, bröd osv och köra olika former av kött m fett och sallad eller grönsaker (från ovan jord) till?

Ost - hur mycket kan man äta? Har hört att smält ost kan ligga i magen i felar dagar, låter äckligt. Fast tycker mysket om ost så kan tänka mig att äta mycket ost!

Köpte Atkins flingor som är gjorda på nätter och olika linser så endast 6,3 gram kolhydrater per portion (och mycket protein) . Kan ju ha det som nöd-frukos m turkisk yogurt och grädde  om äggen tar emot
    Har du kontrollräknat typ i matdagboken.se eller liknande program, så att du vet hur du ligger till?

Det finns ju 2 ungefärliga riktlinjer som man kan följa. som exempel om man har målvikt ca 60 kg. då kan man äta 60 gram protein, 110 gram fett och max 20 gram kolhydrater. eller om man känner att det är för lite mat, så kan man äta 90 gram protein, 150 gram fett och max 20 gram kolhydrater.

ost kan man äta nästan hur mycket som helst av, men man får tänka på att viss ost innehåller kolhydrater, om än ganska lite! vissa personer kan dock inte alls äta ost och gå ner i vikt, utan sålänge de äter ost står det helt still. samma sak gäller mejerivaror (dit inte ost räknas in) för vissa andra... men tål kroppen ost så finns det ju ingen direkt begränsning...

visst kan du ta bort alla kolhydratkällor (potatis, ris, pasta, bröd osv) och köra på kött/fisk/ägg tillsammans med ovanjordsgrönsaker och mejeriprodukter av bra sort. Men du kommer troligtvis inte att äta strikt då. Det kan fungera för dig, men det kan också vara så att du inte ser nån skillnad på vågen. Äter du dessutom för mycket fett ihop med för mycket kolhydrater, så kommer vågen troligtvis att peka uppåt, även om kolhydraterna kommer från grönsaker eller mejerivaror som anses vara BRA produkter så att säga. Men man kan prova allt, och se vad ens egen kropp gillar och inte gillar!

Atkinsflingor sjukke jag själv inte äta, och inte heller turkisk yoghurt i den mängden att jag hade det som frukots (däremot i en dipsås eller annan sås, som ingrediens!!), men återigen beror det ju på att jag äter strikt. De lite friare riktlinjerna du pratar om, där siktar jag på att hamna när kilona väl är borta sen! För resten av livet så att säga! Man ligger då på ca 50 gram kolhydrater per dag.
  • fridajonsson
    jeng skrev 2011-01-22 20:56:25 följande:
    SKit! Har reagerat på nåt i maten!!! Har kvisslor/prickutslag i hela jäkla ansiktet!!! Kände att jag hade en kvissla typ som om man börjar få en finne som kliade. konstigt, för det har jag jättesällan på lchf. Sen en till!!! Sen skulle jag gå och tvätta händerna och märker att heeeela ansiktet är fullt!!! FY! Hoppas att det går över snart. Jag vet ju inte med mig att jag är allergisk mot nån mat, men nånting måste det ju vara?!
    Har du fått det förr?
    Jag har nämlign fått så på brösten och efter ryggraden. Kan det vara från lchf kosten? Är inne på tredje veckans nästi sista dag idag och det kom i torsdags.

Ser ut som utslag, lite upphöjda och kliar när man kommer åt.

Pratade med läkaren igår som rekomenderade att badda med alsolsprit och smörja med en kräm, men glömde nämna att jag lagt om kosten. Hon visste inte riktigt vad det var men skulle prova med det en vecka.
  • jeng
    fridajonsson skrev 2011-01-22 21:32:25 följande:
    Har du fått det förr?
    Jag har nämlign fått så på brösten och efter ryggraden. Kan det vara från lchf kosten? Är inne på tredje veckans nästi sista dag idag och det kom i torsdags.

Ser ut som utslag, lite upphöjda och kliar när man kommer åt.

Pratade med läkaren igår som rekomenderade att badda med alsolsprit och smörja med en kräm, men glömde nämna att jag lagt om kosten. Hon visste inte riktigt vad det var men skulle prova med det en vecka.
    Ja jag har en del allergier mot tex nässlor, rostaggar osv. Och då kan jag få liknande, fast vanligtvis börjar det ju där jag har stuckit mig då så att säga. har inte varit med om nåt sånt idag, utan det enda jag kan tänka på är att vi ju åt mat borta. en fläskfile med en dressing på som säkert kan ha haft nötter och olika oljor i (svårt att säga) och sen var det en vinegrette med grejer i i salladen också. det var iofs också kärnor av sån.... granatäpple! dom pillade jag ju bort pga kolhydraterna, men vet att jag fick i mig några ändå som låg i salladsbladen! 

nu kliar det i hårbotten också, så nåt är det absolut, beter sig som mina vanliga allergier.... känner som tur är aldrig nåt i andningen eller så, iaf inte nåt allvarligt! utan det är utslag och kli på kroppen... får väl ta en allergitablett för att lindra det.... skitskumt!

Jag vet inte vad i kosten man skulle kunna få utslag av. Om man reagerar på fetthalten då, vissa kroppar har ju problem med att ta hand om fett.... Men då borde man märka det på andra vis tycker jag :-P Och det här känns ju som en allergi absolut, och jag äter ju normalt inget som jag inte annars äter...
  • mmylove

Jag har också fått såna utslag mellan brösten, och jag är inte allergist mot någonting! :s Hm, kanske har nåt med LCHF att göra då eftersom det är fler här som fått det?

• fridajonsson

OKej..

Konstigt.. Jag har aldrig varit alergisk mot något. Måste vara nått annat jag fått, har aldrig haft liknande förr och det enda annorunda ja gör nu är amma, men det har jag gjort i två månader och bytt kosten till lchf för snart tre vekosr sen.

Får väl vänta och se om det försvinner, skumt.

• fridajonsson
    mmylove skrev 2011-01-22 21:48:39 följande:
    Jag har också fått såna utslag mellan brösten, och jag är inte allergist mot någonting! :s Hm, kanske har nåt med LCHF att göra då eftersom det är fler här som fått det?
    Jasså det är fler.

Ja jag har fått små mellan och lite större på brösten på ovansidan så att säga. Och sen efter ryggraden som ajg inte ser storleken på..
    Hur länge var de var för sej och gjorde du något åt det?
  • jeng
    mmylove skrev 2011-01-22 21:48:39 följande:
    Hmm, men vad skumt.
    Men hur ser era ut då? Är det typ som om ni blivit knottriga typ? Och det kliar?

Jag har normalt såna hormonknottror eller vad det nu kallas på överarmarna. har det ju fortfarande, men det är en sån sak som blir mkt bättre med lchf.

Jag har för övrigt en acne-lösning som jag använder på dom, och det hjälper ihop med att jag kör med en sån ansiktstvätt för finnig hy i duschen. nån acnelösning från apoteket med nån syra i av nåt slag....
  • fridajonsson

Ja det är lite upphöjt från huden, lite som knottror, brännässlesår eller nån annan form av utslag. Jättesvårt att beskriva då jag annars aldrig får exemeller liknande..

Svar på tråden LCHF 1 Januari 30 kg ska bort!