sherlock skrev 2011-01-22 15:53:18 följande:
Hmm börjar inse att jag nog inte får i mig tillräckligt med fett för LCHF. Har dragit ned på kolhydraterna rejält och antar att bacon är rätt fett men kyckling m sallad tex är ju mest protein.
Mur mycket fett får man i sig om man lägger till lite majonäs, en klick smör eller grädde till maten?
Kan man helt enkelt ta bort alla kolhydrater i form av pasta, ris, potatis, bröd osv och köra olika former av kött m fett och sallad eller grönsaker (från ovan jord) till?
Ost - hur mycket kan man äta? Har hört att smält ost kan ligga i magen i felar dagar, låter äckligt. Fast tycker mysket om ost så kan tänka mig att äta mycket ost!
Köpte Atkins flingor som är gjorda på nätter och olika linser så endast 6,3 gram kolhydrater per portion (och mycket protein) . Kan ju ha det som nöd-frukos m turkisk yogurt och grädde om äggen tar emot

Har du kontrollräknat typ i
matdagboken.se eller liknande program, så att du vet hur du ligger till?
Det finns ju 2 ungefärliga riktlinjer som man kan följa. som exempel om man har målvikt ca 60 kg. då kan man äta 60 gram protein, 110 gram fett och max 20 gram kolhydrater. eller om man känner att det är för lite mat, så kan man äta 90 gram protein, 150 gram fett och max 20 gram kolhydrater.
ost kan man äta nästan hur mycket som helst av, men man får tänka på att viss ost innehåller kolhydrater, om än ganska lite! vissa personer kan dock inte alls äta ost och gå ner i vikt, utan sålänge de äter ost står det helt still. samma sak gäller mejerivaror (dit inte ost räknas in) för vissa andra... men tål kroppen ost så finns det ju ingen direkt begränsning...
visst kan du ta bort alla kolhydratkällor (potatis, ris, pasta, bröd osv) och köra på kött/fisk/ägg tillsammans med ovanjordsgrönsaker och mejeriprodukter av bra sort. Men du kommer troligtvis inte att äta strikt då. Det kan fungera för dig, men det kan också vara så att du inte ser nån skillnad på vågen. Äter du dessutom för mycket fett ihop med för mycket kolhydrater, så kommer vågen troligtvis att peka uppåt, även om kolhydraterna kommer från grönsaker eller mejerivaror som anses vara BRA produkter så att säga. Men man kan prova allt, och se vad ens egen kropp gillar och inte gillar!
Atkinsflingor sjukke jag själv inte äta, och inte heller turkisk yoghurt i den mängden att jag hade det som frukots (däremot i en dipsås eller annan sås, som ingrediens!!), men återigen beror det ju på att jag äter strikt. De lite friare riktlinjerna du pratar om, där siktar jag på att hamna när kilona väl är borta sen! För resten av livet så att säga! Man ligger då på ca 50 gram kolhydrater per dag.