• pindile

Vad kan en brevbärare kräva??

Jag har i ett par månaders tid haft problem med vår brevbärare.

Den vi hade förut var jättebra, han cyklade i vått och torrt och kom alltid i tid. Vi hade aldrig några problem med honom. Nu har vi fått en ny och han kommer aldrig lika tidigt som den andre. Han kör alltid bil.

Flera ggr har han lämnat otrevliga lappar i vår brevlåda. Tex: ställ inga bilar här.....  Ok, så han äger rätten till kanten på vår gata då eller?

han har satt posten på våra torkarblad flera ggr ute i regnet, bara för att han inte orkat stoppa ner dom i brevlådan. Viktiga papper som blivit helt blöta när han lagt dom så. Har lägger heller inte alltid ner posten riktigt i lådan , utan halva sticker upp, vilket ju inte är så bra när det snöar för fullt.

De övriga på vår gata har snöslungor så han kan köra med sin bil längs med hela deras trottoarer, men vi äger ingen sån och kommunen har ju skottat upp flera ton snö på våran kant. Nu har vi fått lappar 3 ggr av honom om att vi måste ta bort snön så han kan köra ända fram med sin bil. Vi tar bort snö ungefär 1 meter brett fram till brevlådan och vår ingång från gatan sett. Mer kan vi knappast få bort...vart ska vi lägga snön då? ska vi bära in den i trädgården eller?

Fattar inte vad han tycker vi ska göra nu? Fick ett brev idag från honom att om vi inte skottar bort så får vi hämta posten i en stad 2 mil bort....

Kan han hota oss så? Och har han rätt att säga till oss att vi tex inte får ställa någon bil på gatan? (det var föresten inte ens vår bil)

Är inte posten ett slags service-yrke? Ska dom inte vara trevliga mot sina kunder?

nån som vet eller råkat ut för liknande? 

• Svar på tråden Vad kan en brevbärare kräva??
  • Fru U

Tyvärr är inte posten ett serviceyrke länge, känns det som. Och nej posten är oftast inte trevlig även om brevbärarna brukar vara det.

Ni bor i tättbebyggt område i en villa/hus om jag förstår det rätt?

har ont i handen o skriver därför som en kråka - mobilsurf på fl suger
  • Nesss

Posten har blivit jävligt bortskämda det senaste.
    Bodde förut i ett radusområde och så satt brevinkastet på förrådsdörren, men sen fick vi brev om att vi var tvugna att skaffa brevlåda som satt vid tomtgränsen för att de inte skulle behöva gå av sina mopeder.
    När lådan satt där vi blev beordare via brev att sätta den dög inte det heller, då ville de att vi skulle sätta den 2,5 meter utanför tomtgränsen för att de gick ändå inte att komma åt utan att kliva av mopeden. Där tog det stopp.
    Han får numera gå av sin moped vid den brevlådan, de kunde inte begära att vi skulle sätta låtan utanför vår mark.

Man undrar ju vad det är för stolpskott som jobbar där..

• Raskask

Jag tror att det är så att posten kan kräva att brevbäraren kan ta sig fram till brevlådan utan att riskera att bli skadad. Hoppa över snödrivor misstänker jag kan medföra en risk för arbetsskada.

Jag bodde en gång i ett hus med ovanligt grinig hyresvärd som vägrade ge ut nyckel till posten. I ett par år klättrade "vår" brevbärare över ett drygt meter högt staket från en annan bakgård och levererade posten via köksingången som var olåst. Sen kom en ny brevbärare som höll lite mer på reglerna och han vägrade helt att dela ut någon post i huset, med postens fulla stöd.

Inte alls samma situation, men jag tror inte att brevbäraren skulle skriva lappar till er om han inte hade stöd av sin arbetsgivare och rätt att göra så. Men jag tror å andra sidan inte att en brevbärare får lämna brev under vindrutetorkare heller, så det kan ju vara att ni har råkat ut för en riktigt grinig och excentrisk brevbärare som gör som han behagar.

• Probably the best    in the

Alltså, posten är ett vinstrdivande företag, drar då självklart in på brevbärare så färre får köra längre turer! Brevbärare är ett yrke och har rätt till en viss arbetsmiljö. Om det inte överensstämmer med er syn på vilken service posten ska tillhandahålla får man väl ringa upp Posten och klaga?
    Här i stan satte man ihop brevlådorna 6 och 6 på ena sidan gatan i villaområdena, i hyreshys finns brevlådar i porten. Smart tycker jag!
    Sen har jag väl svårt att tro att en brevbärare får lämna hotbrev, han verkar ha en tuff arbetssituation och det bästa är väl att kontakta chefen och reda ut situationen?

• Fru U

från posten

Brevlådor bör invändigt ha minimimåtten 250 mm bredd, 130 mm djup och 340 mm höjd. Avsikten med de rekommenderade måtten är att de flesta försändelserna ska kunna levereras via brevlådorna.

Höjdmässigt ska brevlådan placeras så att avståndet från marken till brevlådans inkast är cirka en meter.

Fastighetsägaren ansvarar för att skotta så att brevbäraren kan nå brevlådan från sitt fordon. Är det oframkomligt delas posten ej ut.

Fastighetsägaren ansvarar för att skotta så att brevbäraren kan nå brevlådan från sitt fordon. Är det oframkomligt delas posten ej ut.
    -------
    Men jag tror att det är så här att ni måste se till att han kan göra fram, tyvärr

har ont i handen o skriver därför som en kråka - mobilsurf på fl suger
  • pindile

Ja, vi bor i ett villaområde.
    det är inte så att han får hoppa över stora drovor för att nå vår låda, vi har ju som jag skrev skottat ca en meter brett fram till lådan och lite extra runt den.
    Jag får nog tycka att den nye har en rätt bra arbetsmiljö om man jämför med han som cyklade året runt, eller drog runt sin cykel när det var snö på vintern.
    Jag tycker att oavsett så ska han väl inte ha rätt att beordra oss om att inte ställa bilar på gatan, lägga post på torkarbladen och  slänga in posten på gräsmattan(ja det hände en ggn i höstas).....?
    Har svårt att tro att han har stöd i det från sina chefer?
    Har tänkt ringa , men vill helst inte förvärra situationen, men nu börjar ju detta bli löjligt......

• Raskask
    pindile skrev 2010-12-21 17:18:11 följande:
    Ja, vi bor i ett villaområde.
    det är inte så att han får hoppa över stora drovor för att nå vår låda, vi har ju som jag skrev skottat ca en meter brett fram till lådan och lite extra runt den.
    Jag får nog tycka att den nye har en rätt bra arbetsmiljö om man jämför med han som cyklade året runt, eller drog runt sin cykel när det var snö på vintern.
    Jag tycker att oavsett så ska han väl inte ha rätt att beordra oss om att inte ställa bilar på gatan, lägga post på torkarbladen och  slänga in posten på gräsmattan(ja det hände en ggn i höstas).....?
    Har svårt att tro att han har stöd i det från sina chefer?
    Har tänkt ringa , men vill helst inte förvärra situationen, men nu börjar ju detta bli löjligt......
    Ja, jag tror ju att han gör ett rätt allvarligt fel om han lägger posten på ett annat ställe än i brevlådan. Men skottningen antar jag att ni får försöka lösa. Hur brevbäraren innan gjorde har nog inte med saken att göra.
  • pindile
    Fru U skrev 2010-12-21 17:17:37 följande:
    från posten

Brevlådor bör invändigt ha minimimåtten 250 mm bredd, 130 mm djup och 340 mm höjd. Avsikten med de rekommenderade måtten är att de flesta försändelserna ska kunna levereras via brevlådorna.

Höjdmässigt ska brevlådan placeras så att avståndet från marken till brevlådans inkast är cirka en meter.

-------
    Men jag tror att det är så här att ni måste se till att han kan göra fram, tyvärr

Men vart i detta ska man få fram vems ansvar det blir när kommunen skottar för hela vår kant och infater utan att sen ta bort snön på hela vintern?
    Vart ska vi göra av snön?
    Vi äger ingen traktor med släp(!) så det blir ju loite svårt att frakta bort snön ju....
    Sen är ju högarna runt kanten redan så höga att jag inte klarar att slänga upp snö ännu högre.....
    :( undrar hur jag ska lösa detta då?
    kanske jag borde ringa kommunen och be dom lösa problemet åt mig då?
    men att jag tänker klaga på att han gjort så där med bilen, slängt post i gräset osv...det e helt klart
  • pindile
    Raskask skrev 2010-12-21 17:21:17 följande:
    Ja, jag tror ju att han gör ett rätt allvarligt fel om han lägger posten på ett annat ställe än i brevlådan. Men skottningen antar jag att ni får försöka lösa. Hur brevbäraren innan gjorde har nog inte med saken att göra.
    klart det inte har med saken att göra nu, hur den andre gjorde. Men tog upp det pga ett inlägg här om arbetsmiljön osv.....
    Jag menar han satte posten på en bil som han inte kan veta om den tillhör personen som breven ska till , och det var dessutom viktiga brev.....
Svar på tråden Vad kan en brevbärare kräva??